Delaminatie van de print
-
Delaminatie van de print
Hallo,
Ik heb sinds 5 jaar meerdere Resin 3D printers van Elegoo in gebruik en 1tje van Anycubic gehad. Deze draaien geregeld langdurige prints om producten voor mijn bedrijfje te printen.
Nu heb ik een probleem bij de 2 Elegoo printers welke ik momenteel gebruik. Ze trekken krom vanaf het printbed ( bij de Elegoo Saturn 3 ) en bij de Jupiter SE zitten de eerste lagen perfect op het bed en dan is er opeens delamiatie van de lagen. Aan de settings etc is niks veranderd en de printer heeft in de het verleden de zelfde printfile meerdere keren succuesvol geprint ( zowel de Jupiter SE en de Saturn 3).
Nu was de temperatuur in de printruimte lager dan normaal ( normaal 22 graden en nu rond de 18 ) en hiermee was de viscositeit van de resin anders dan normaal. Hierop van Chitusystems 2 heaters gekocht en in de printers geplaatst waarmee een constante temperatuur van 26 graden in de printer is. Maar ook nu blijft het probleem van loslaten op het printbed en na een aantal lagen delamineren aanwezig. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
De eerste 2 foto's zijn van de saturn 3 en de laatste komt van de Jupiter SE
Het gebruikte Resin is de Elegoo Waterwasbare 2.0 resin in de kleur grijs. https://eu.elegoo.com/collections/water ... ed-1kg-2kg
Verder de gebruikte belichtingstijden de basis lagen 35 seconden, de eerste 10 lagen en de laag belichting 2,5 seconden. Dit is voor beide printers het zelfde en de aanbevolen waarde van Elegoo ( en normaal gaat het dus goed met deze settings ).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
Ik heb sinds 5 jaar meerdere Resin 3D printers van Elegoo in gebruik en 1tje van Anycubic gehad. Deze draaien geregeld langdurige prints om producten voor mijn bedrijfje te printen.
Nu heb ik een probleem bij de 2 Elegoo printers welke ik momenteel gebruik. Ze trekken krom vanaf het printbed ( bij de Elegoo Saturn 3 ) en bij de Jupiter SE zitten de eerste lagen perfect op het bed en dan is er opeens delamiatie van de lagen. Aan de settings etc is niks veranderd en de printer heeft in de het verleden de zelfde printfile meerdere keren succuesvol geprint ( zowel de Jupiter SE en de Saturn 3).
Nu was de temperatuur in de printruimte lager dan normaal ( normaal 22 graden en nu rond de 18 ) en hiermee was de viscositeit van de resin anders dan normaal. Hierop van Chitusystems 2 heaters gekocht en in de printers geplaatst waarmee een constante temperatuur van 26 graden in de printer is. Maar ook nu blijft het probleem van loslaten op het printbed en na een aantal lagen delamineren aanwezig. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
De eerste 2 foto's zijn van de saturn 3 en de laatste komt van de Jupiter SE
Het gebruikte Resin is de Elegoo Waterwasbare 2.0 resin in de kleur grijs. https://eu.elegoo.com/collections/water ... ed-1kg-2kg
Verder de gebruikte belichtingstijden de basis lagen 35 seconden, de eerste 10 lagen en de laag belichting 2,5 seconden. Dit is voor beide printers het zelfde en de aanbevolen waarde van Elegoo ( en normaal gaat het dus goed met deze settings ).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
Misschien heeft het iets te maken met het type/merk (budget) resin. Ik heb er geen meer. Maar het viel me wel op dat in eerste instantie prachtige prints na verloop van tijd krom trokken. Nu is dat niet precies hetzelfde wat jij schetst, maar ik vond het wel vreemd dat een print na geheel bewerkt te zijn achteraf een compleet kromme basis kreeg. Ik heb me er uiteindelijk niet verder mee bezig gehouden, maar vermoed dat het toch iets te maken heeft met de kwaliteit van het resin. Of het moet bij jou met alle types voor komen, dan gaat mijn redenatie niet op.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
Beste Rob,
Met de ongeveer 400 liter resin welke ik de afgelopen jaren gebruikt heb is dit bij de waterwasbare nog nooit voorgekomen. Zowel met de Elegoo als Anycubic resin in de waterwasbare variant. Dit is echt iets nieuws.
Met de ongeveer 400 liter resin welke ik de afgelopen jaren gebruikt heb is dit bij de waterwasbare nog nooit voorgekomen. Zowel met de Elegoo als Anycubic resin in de waterwasbare variant. Dit is echt iets nieuws.
Helaas ben ik niet alwetend, dus zal ik het antwoord erop dus schuldig moeten blijven.
-
PrintEngineer
Van resin heb ik geen verstand en roep dus maar iets. Kan het zijn dat het materiaal niet homogeen is? Dus dat de grondstoffen niet goed gemengd zijn voordat de flessen werden gevuld
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Je moet voor de zekerheid altijd de flessen eerst goed schudden voor gebruik. Of, als je dat hebt, een flessenroller (resin mixer) gebruiken. Juist om te zorgen dat alle bestanddelen zich goed vermengen. En dan met name hetgeen de UV uitharding veroorzaakt. Je kunt die ook zelf maken, staat o.a. op thingiverse een voorbeeld van.
-
Dat gaat hier geen optie zijn, ik heb de vierkanten resinflessen van Elegoo ( de 2 liter flessen) in gebruik. Wel schud ik voor gebruik de fles gemiddeld 1 minuut voordat ik het giet in het resinvat.
Bij de Saturn is het probleem inmiddels opgelost. Het licht opschuren van het printbed heeft hier het loslaten van het printbed voorkomen en inmiddels 3 succesvolle prints ( 1tje van 1 uur en 2 van 8,5 uur ) afgeleverd.
Van de week maar verder troubleshooting in de Jupiter SE
Bij de Saturn is het probleem inmiddels opgelost. Het licht opschuren van het printbed heeft hier het loslaten van het printbed voorkomen en inmiddels 3 succesvolle prints ( 1tje van 1 uur en 2 van 8,5 uur ) afgeleverd.
Van de week maar verder troubleshooting in de Jupiter SE
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in