Tikkende extruder op afveeglijn links printbed

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 6 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Matwheels
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/07/24, 18:59
Locatie: Hoeksewaard
Netherlands

Tikkende extruder op afveeglijn links printbed

#1

Bericht door Matwheels »

Hoi,

De standaard fabrieks extruder van mijn Ender 3v2 geeft tijdens het starten met printen op de "afveeglijn" links op het printbed heen en terug een tikkend geluid.
Het tikkende geluid is verdwenen bij de start van printen van het onderwerp. (Skirt of brim)

Fabrieksfirmware en standaard GCODE van Cura.

Printbed handmatig geleveld.

Probleem zoeken in de GCODE of Firmware ? Wil morgen sowieso andere firmware van Marlin installeren na terugzetten via printer menu naar fabrieksinstellingen.

Zo ja GCODE, aub voorbeeld van een start GCODE.

Groet Matje
Ender 3V2 Modeltreinen schaal H0 en N
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 412
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#2

Bericht door PrintEngineer »

De snelste manier om er achter te komen of het in start G-code zit is het printer profiel verwijderen en opnieuw aanmaken. Is het probleem dan niet verdwenen zit het mogelijk in, toch niet helemaal goed levelen of een krom heatbed of er zit iets los aan de X-balk waarover de extruder beweegt etc ect. Veel puntjes dus waar het nog aan kan liggen
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 388
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#3

Bericht door 3DWim »

Nieuwe, oude printer ?
Hoeveel ervaring heb je?
Is het ontstaan nadat je iets gedaan hebt?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Matwheels
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/07/24, 18:59
Locatie: Hoeksewaard
Netherlands

#4

Bericht door Matwheels »

Bedankt voor reacties,

Vanmiddag diverse testen afgerond, ik heb inmiddels 3 jaar ervaring met een Ender 3V2 en vele 3D projecten in Autocad getekend en geprint op deze printer.

Op mijn vorige Ender 3V2 kon ik op 180 graden alle Jupiter 1,75 PLA filament kleuren probleemloos printen, nooit problemen gehad met de temperatuur.

Ik ben er nu proefondervindelijk achter gekomen dat alle filament kleuren die ik heb op deze printer probleemloos op 180 - 185 printen behalve mijn favoriete standaard kleur, Lichtgrijs, want deze print op de nieuwe Ender 3V2 pas klikvrij bij een temperatuur van 215 graden.
Een zeer groot onverklaarbaar verschil. En alleen deze kleur. vreemd vreemd

Maar goed, probleem met de extruder is opgelost maar het het eerlijk gezegd nooit verwacht en in eerste instantie gezocht dat het temperatuur verschil de oorzaak zou zijn.

Inmiddels draait de printer naar tevredenheid weer op volle toeren ;)

Groet Matje
Ender 3V2 Modeltreinen schaal H0 en N
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 287
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#5

Bericht door Hardy »

Ik vind 180/185 graden wel erg laag, 215 is meer een standaard waarde, maar thermistoren en hotends kunnen nog wel eens wat afwijken van wat je daadwerkelijk instelt en afleest, ik print PLA meestal op 195graden op mijn geijkte printers, maar ik heb ook een nog een printer waar ik een standaard glasbolletje als sensor gebruik en in Marlin als type 1 heb ingesteld en daar moet ik PLA op 215 graden printen.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 412
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#6

Bericht door PrintEngineer »

Al een tijdje geleden heb ik besloten om eerst alle oude restjes filament op te maken. Sommige rest rollen zijn meer dan 5 jaar oud en stilaan harder en meer breekbaar geworden. Van een rol grijs die er nog lag weet ik dat die 5 jaar geleden op 195°C perfect vloeide. Nu ruim 5 jaar later vloeit hij pas goed bij een temperatuur van 210°C. Veroudering heeft dus zeker invloed op de temperatuur waarbij filament mooi vloeit
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 478
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#7

Bericht door Wim62 »

Ik snap überhaupt niet waarom je onder de temperatuur die de verkoper aangeeft print ?
En als je onder de ondergrens print kun je problemen verwachten .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Matwheels
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/07/24, 18:59
Locatie: Hoeksewaard
Netherlands

#8

Bericht door Matwheels »

Hoi,
3 jaar zonder problemen en uitstekende resultaten geprint en nu 1 kleur met problemen wat nu gelukkig proefondervindelijk is opgelost.

Zie rubriek 3D printresultaten.

Gr Matje
Ender 3V2 Modeltreinen schaal H0 en N
Matwheels
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/07/24, 18:59
Locatie: Hoeksewaard
Netherlands

#9

Bericht door Matwheels »

Hoi,

Eindresultaat probleem klik extruder bij de 1e en 2e lijn linkerkant printbed.

Gisteren het directdrive set (extruder en hotend) van mijn vorige printer gemonteerd en vervolgens enkele afdruktesten met graden nozlle en printbed en de intrekafstand.
Instelling waarbij de print (Lichtgrijs 123-3D PLA filament) er proefondervindelijk prima uitkwam wat ik voor de problemen gewend was is:
- Nozzle 185 graden
- Printbed 40 graden
- Intrekafstand 1,5 mm.

Resultaat zie voorbeeld op de foto van een trapje in schaal H0 (1:87) en schaal N (1:160) wat zo van het printbed afkwam, bijna geen nabewerking.
20240731_095201.jpg
We kunnen weer voorruit.

gr Matje
Ender 3V2 Modeltreinen schaal H0 en N
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 478
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#10

Bericht door Wim62 »

Als ik zo naar die foto kijkt , valt er nog wel wat te verbeteren .
En wat ik niet snap waarom je onder de temperatuur van de fabrikant print , deze geeft tussen de 195-235 gr aan .
Hoe lager de temperatuur hoe stroopiger het filament de nozzle verlaat en hoe slechter de print .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast