Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#21

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

De meeste groene onderdelen zijn door hun leeftijd gekrompen, vervormd en/of beginnen scheuren te vertonen. Dus de staat van die onderdelen is zeker niet de beste meer. Daarom vervang ik gewoon alles
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 147
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#22

Bericht door Frits »

Ik snap het. :mrgreen:
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#23

Bericht door PrintEngineer »

Dit laat goed zien wat ik bedoel

Afbeelding
Afbeelding

Toegevoegd in 1 uur 9 minuten 17 secondes:
Zeker valt er over smaak te twisten, maar persoonlijk vind ik dit mooier dan de gifgroene of rode onderdelen

Afbeelding

Toegevoegd in 22 uren 19 minuten 27 secondes:
Vandaag is er niet zoveel gebeurd, maar toch wel wat kleine dingetjes. De endstops zijn weer gemonteerd, de electronica heeft onder spanning gestaan en de extruder is getest. Daarbij bleek dat de 0.2 mm nozzel nog prima werkt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 640
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#24

Bericht door Ch3vr0n »

Dat goud is veel beter dan die gifgroene rommel. Gaat veel beter samen met het zwarte frame
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#25

Bericht door PrintEngineer »

Officieel heet de kleur van het filament brons, maar je kunt het qua uitstraling ook best goud noemen. Wat de machine in mijn ogen een meer klassieke uitstraling geeft die beter bij het overall ontwerp past. Deze open frame printer is ook zeker niet de mooiste waar het gaat over het ontwerp, maar dat vond de engineer waarschijnlijk ook minder belangrijk. Je ziet dat het hele ontwerp geënt is op degelijkheid, makkelijk en snel te repareren moet zijn en een hoge kwaliteit prints moet kunnen leveren. Verder heb ik kunnen achterhalen dat de machine hoofdzakelijk voor het MKB is ontwikkeld, die er veelal prototypes mee produceren. Op de particuliere markt is de Orcabot dus ook aanzienlijk minder verkocht
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#26

Bericht door PrintEngineer »

Bij het testen van het oude GEN6 mainboard is helaas gebleken dat de USB communicatie niet lekker loopt. Pronterface krijgt als enige op 250000 baud een verbinding tot stand gebracht, maar meld ook regelmatig dat hij rubisch ontvangt. Het komt nu dus echt aan op het plaatsen van een nieuw 32 bits mainboard. Hiervoor heb ik toch weer de Bigtreetech SKR 1.4 turbo gekozen die ook op de CTC A13 draait, met de A4988 als stepper drivers. Die combinatie heb ik nog niet eerder gebruikt en bij het compileren van Marlin kreeg ik dus ook een onverwachte waarschuwingsmelding

Afbeelding

Na flink wat speurwerk blijkt dat ik deze melding gewoon kan negeren, want de A4988 stepper driver heeft geen DIAG pin. Zou ik de TMC2208 hebben gekozen moet die pin fysiek worden weggeknipt om verdere problemen te voorkomen. Het compileren lukt verder wel gewoon en sluit ook af met de melding 'success'. Nu moet ik alleen nog wachten tot het nieuwe mainboard, TFT35 display en de stepper drivers binnen zijn
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 444
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#27

Bericht door Wim62 »

Waarom hebt je niet voor de TMC2208 gekozen maar voor de A4988 ?
En die TMC2208 werken veel stiller .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#28

Bericht door PrintEngineer »

De A4988 kan meer stroom leveren en zal dus minder snel warm worden. En stiller hoeft niet echt, want de boel staat toch in de berging en dan hoor je het geluid pas als je daar bent

Toegevoegd in 10 uren 23 minuten 30 secondes:
Vandaag ben ik begonnen met het printen van de controller behuizing. Het ontwerp is al een tijd geleden bedacht en nog wel op een aantal punten aangepast. Met de keuze voor een modern 32 bits mainboard wordt het ook meteen mogelijk om de printer vanaf het display te bedienen. En dat is weer een groot voordeel omdat de printer dan standalone kan draaien

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 444
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#29

Bericht door Wim62 »

Ik hebt zelf de TMC2208 gehad , de stroom sterkte kun je zelf aanpassen .
Ik hebt zelf ook nooit ervaren dat deze steppen drivers niet genoeg vermogen leveren en helemaal niet dat ze boven noemt warm worden .
Maar ja het is jou keuze en wie koek bakt eet hem ook op .
En jou geliefde kan er mee leven .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#30

Bericht door PrintEngineer »

Tja Wim, ik ben nu eenmaal eigenzinnig en eigenwijs. Waar velen vaak de gebaande paden bewandelen doe ik dat niet en zoek naar andere mogelijkheden
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#31

Bericht door PrintEngineer »

Er zijn altijd wel van die dingen die toch om een aanpassing vragen. En dat zonder het originele ontwerp helemaal te ontwrichten. Bij de Orcabot wordt de bedrading van de extruder ondersteund door een 3 mm dikke nylon pees, en met een tywarp aan de kleine 40 mm ventilator vastgezet. Dat geeft een wiebelige constructie die onnodig veel kracht op de ventilator uitoefend. Daar heb ik nu een prototype fan holder voor bedacht, waarbij de kabelboom op een andere manier word vastgezet. Op zich werkt dit al goed, maar zoals altijd ben ik nog niet tevreden.

Verder heb ik om de machine te kunnen testen voordat de SKR 1.4 turbo binnen is het GEN6 mainboard van de andere Orcabot overgezet op deze machine. En waarachtig werkte alles zonder problemen. Alle assen gaan met de Igus glijlagers geruisloos heen en weer, de endstops doen het en ook het heatbed en de extruder komen op temperatuur. Bij het testen van de extruder merkte ik wel dat het uitstromende filament naar boven krult en niet loodrecht uit de 0.2 mm nozzel stroomt. Daar moet dus nog wel wat extra aandacht aan worden gegeven.

Dus grosso modo loopt het best voorspoedig met dit project, en hoop ik over niet al te lange tijd de eerste prints met de Orcabot te kunnen maken

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast