Alternatief Bambu Lab P1S

Anycubic Kobra S1 Combo

Algemeen forum
Rob52
Netherlands

Alternatief Bambu Lab P1S

Bericht door Rob52 »

anycubic-kobra-s1-combo-808582-nl.jpg

Zoals verwacht hebben intussen diverse merken zich op vergelijkbare modellen gestort als de Bambu Lab P1S. Hun succes lonkte natuurlijk om daar zo
mogelijk ook een graantje van mee te pikken. Er zijn er al een paar zoals onlangs (geheel onverwacht) de door Prusa aangekondigde Core One. Als meest recente in de rij komt daar nu Anycubic bij, met de Kobra S1 Combo. Volgende maand leverbaar. Een mooie printer als ik zo een review lees, maar ook met 2 minpuntjes. Gevoelsmatig zou ik kiezen voor de Prusa en dan de zelfbouw kit. Nadeel is echter de hoge prijs, zelfs ondanks dat het een bouwpakket is. Zonder kleurenunit zit die op 1049 euro exclusief verzendkosten. Wil je de kleurenunit erbij dan mag je nog eens zo'n 400 eurootjes extra aftikken. Wat het totaal dan richting de 1450 euro jaagt. Toegegeven, het is wel topkwaliteit, een Europees product en fantastische aftersales ondersteuning. De Bambu Lab combi is een stuk vriendelijker geprijsd en komt op 828 euro inclusief verzendkosten. (855 euro bij 123-3D.nl).

De nieuwe telg van Anycubic levert je een complete set via 123-3D.nl voor slechts 635 euro. Zoals uit de review blijkt is het een uitstekende printer. Maar er zijn 2 minpuntjes. Het eerste is misschien tijdelijk en soms overkomelijk, namelijk de tijd voor een kleurwissel die 2 minuten duurt. Mogelijk dat een toekomstige firmware update dat nog kan verkorten. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je print of het veel of weinig invloed heeft op de printduur. Maar ik moet zelf vermelden dat Anycubic nu niet echt bekend staat om het snel updaten van z'n software. Ik heb een delta printer van ze die nooit optimaal heeft gedraaid op hun eigen firmware en dus al heel lang op een Marlin versie draait. Dus dat kan misschien nog weleens wishful thinking zijn. Aan de andere kant schijnt een Bambu Lab er ook altijd nog zo'n 90 seconden voor nodig te hebben om van materiaal te wisselen. Maar belangrijker (vind ik) is het feit dat ook Anycubic ervoor heeft gekozen om het geen open source te laten zijn. Voor je het weet gaat dat dezelfde kant op als bij Bambu Lab. Dat vind ik toch wel een zwaarwegend punt. Jammer, want de prijs is, misschien tijdelijk, op dit moment wel erg interessant.

Voordeeltje is dan weer dat ik lees dat hij, vooral in vergelijking met de Bambu erg stil is met een geluidsniveau van 48 db. Alleen is het maar de vraag hoe men het heeft gemeten.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Rob52 schreef: 09/02/25, 11:07 Voordeeltje is dan weer dat ik lees dat hij, vooral in vergelijking met de Bambu erg stil is met een geluidsniveau van 48 db. Alleen is het maar de vraag hoe men het heeft gemeten.
Afgezien van HOE er gemeten is moet je ook de juiste eenheid kiezen: dB(A). Een A-gewogen geluidniveau is hoe mensen horen.
Dus dit voordeel valt al weer weg.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik ken de verschillen, maar helaas wordt dat niet aangegeven en daarom zet ik er ook m'n twijfels bij.
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Volgens mij werkt een Bambu Lab 'in de cloud' en daar waren sommige eigenaren niet erg blij mee. Voor mij een reden het ding zeker niet te kopen. Wat ik koop moet van mij zijn en alleen ik wil er iets mee kunnen doen. Die Anycubic Kobra 3 combo heeft mijn aandacht. Ik bekijk verschillende video"s op You Tube en voor die prijs van ruim 600 euro ga ik het binnenkort wellicht proberen.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Hoe meer reviews ik bekijk des te positiever ik wordt. Eigenlijk zijn ze (tot nu toe) allemaal lovend. Dat was in het verleden met andere printers (maar ook de Anycubic) wel een stukje anders. Niet dat hij perfect is, maar zeker zeer acceptabel en zeker voor deze prijs. En hij wordt regelmatig afgezet tegen de Bambu Lab en dan doet de Anycubic het heel goed, maar wel tegen een betere prijs. Maar je moet natuurlijk wel heel duidelijk vergelijken en oppassen dat het geen appels met peren vergelijking wordt.

Grote kans dat deze jongen er straks eentje gaat kopen. Maar eerst nog wat meer reviews kijken.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik zou toch nog meer eens een tijdje de kat uit de boom kijken voordat je overstag gaat , want bij je deltaprinter was je ook niet helemaal tevreden .
Maar ze kunnen zich misschien verbeterd hebben dat zal in de tijd wel bewezen moeten worden .
Alle fabrikanten willen een beetje meevaren op het concept van Bambu lab .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Momenteel bij 3DJake voor 599 euro inclusief verzendkosten.

Kobra S1 Combo.jpg

Maar voorlopig ben ik er nog niet uit. Elke printer heeft voor en nadelen. En ook al is dit wel een heel mooie prijs, ben ik na allerhande vergelijk er toch nog niet uit. Soms zie ik testen prints voorbijkomen waar men dan lyrisch over is, ik toch een beetje m'n vraagtekens bij zet. Misschien dat er nog fine tuning is, maar laat dat dan ook zien. En als je dan ziet dat Prusa (optioneel) een camera levert met 1 beeld per 10 seconden, dan vind ik dat daar ook niet echt over is nagedacht. Ook is het nog niet duidelijk hoe de MMU3 voor de Core One er uit gaat zien en waar die geplaatst gaat worden en wat die moet gaan kosten. Voordeel is dan weer wel dat die 5 kleuren aan kan en de andere maar 4.

En als je er maar lang genoeg mee blijft vergelijken dan vind je telkens meer dingetjes. En mijn printer doet het op een enkel dingetje na verder nog prima. Ik zou er eigenlijk een keertje een BLTouch op moeten bouwen, dat zou een betere eerste laag creëren. Maar misschien komt dat nog een keer.
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Hou je maar gewoon mooi bij de Sapphire, inderdaad de Bltouch installeren en eventueel overgaan naar klipper en je bent weer helemaal bij, dat meer kleuren printen met één toolhead gaat je gauw vervelen volgens mij (printtijd en materiaal verlies).
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

De trend volgers investeren over het algemeen eerder in dit soort technieken en zullen dat ook blijven doen. Als ik naar mezelf kijk ben ik verre van een trend volger en rommel wel een beetje met de vergane glorie. De jongste printer die hier staat is 8 jaar oud, doet maar een kleur, het kost relatief veel tijd om iets te printen en de kwaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven. Maar mijn motivatie is ook het sleutelen, en niet het printen om te printen. Ja soms een zelf ontworpen onderdeel voor mijn printers en heel soms een nuttig dingetje. En daar geef ik dus ook niet teveel geld aan uit, al volg ik de nieuwe ontwikkelingen natuurlijk wel
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in