Pagina 1 van 1

Pendelende extruder motor Annet A6

Geplaatst: 02/02/25, 11:42
door Homeimprovement
Wanneer de Annet A6 van mijn zoon een print opdracht krijgt ,gaat deze de coordinaten goed uitvoeren.
Echter gaat de extruder motor pendelen, je ziet het getande wieltje heen en weer gaan.
De extruder zelf is voorverwarmt tot 200 graden en blijft ook goed op temperatuur.
Iemand een soortgelijk voorval gehad?

Re: Pendelende extruder motor Annet A6

Geplaatst: 02/02/25, 11:56
door Robbel2005
Als je geen verstopping in je Nozzle of heat break hebt waardoor filament niet door kan kijk je best de kabels van mainboard nr extruder motor eens na. Eventueel een kabel van x of Z as ruilen. Je kan ook tijdelijk switchen van x as nr Extruder om te weten of er geen probleem is op je mainboard. (De drivers zijn vastgesoldeerd ipv in voet op originele bord dus dit is niet even te wisselen) .

Geplaatst: 02/02/25, 12:17
door 3DWim
Hebben jullie al geprint met de anet of helemaal nog nooit ?
Is de printer gekalibreerd, (doorvoer) ?
Wat voor materiaal probeer je te printen?
Etc. etc.

Geplaatst: 02/02/25, 13:31
door PrintEngineer
Doet de extruder motor dat ook als je geen draad invoert en wel een opdacht stuurt om te extruderen? Of hoor je misschien een tikkend geluid als de printer is gestart met de eerste laag?

Geplaatst: 02/02/25, 16:11
door Homeimprovement
"Als je geen verstopping in je Nozzle of heat break hebt waardoor filament niet door kan kijk je best de kabels van mainboard nr extruder motor eens na. Eventueel een kabel van x of Z as ruilen. Je kan ook tijdelijk switchen van x as nr Extruder om te weten of er geen probleem is op je mainboard."

Geen verstopping, de rest van de tips gaan we even na lopen 👍🏼, thanx

Toegevoegd in 9 minuten 15 secondes:
PrintEngineer schreef: 02/02/25, 13:31 Doet de extruder motor dat ook als je geen draad invoert en wel een opdacht stuurt om te extruderen? Of hoor je misschien een tikkend geluid als de printer is gestart met de eerste laag?
Dat komt heel dicht in de buurt van wat wij waarnemen inderdaad.

Nog wat achtergrond informatie:
- de Annet A6 is overgenomen van een modelbouwer
- de sd kaart die er in zat was leeg(geen xtra software nodig?)
- het filament is PLA
- dit is de eerste 3d printer voor ons
- de printer heeft een paar run's gedraaid ,echter zonder filament te geven.

Toegevoegd in 25 minuten 57 secondes:
Robbel2005 schreef: 02/02/25, 11:56 Als je geen verstopping in je Nozzle of heat break hebt waardoor filament niet door kan kijk je best de kabels van mainboard nr extruder motor eens na. Eventueel een kabel van x of Z as ruilen. Je kan ook tijdelijk switchen van x as nr Extruder om te weten of er geen probleem is op je mainboard. (De drivers zijn vastgesoldeerd ipv in voet op originele bord dus dit is niet even te wisselen) .
We hebben de kabel verwisseld van de extruder met de x as, en de x as doet nu het zogenoemde pendelen.🤔

Geplaatst: 02/02/25, 18:46
door PrintEngineer
Gebasseerd op de bevindingen denk ik dat je pech hebt met het mainboard. Het kan zo zijn dat de stepper driver van het extruder kanaal defect is of dat er een verbrande REF weerstand op dat kanaal zit. In beide gevallen is het wel te repareren, maar ik zou eerder aanraden om een nieuw mainboard aan te schaffen. Ze kosten niet veel en dan weet je zeker dat alles weer in orde is

Geplaatst: 02/02/25, 19:49
door 3DWim
Allemaal leuk bedacht maar begin eens met gewoon een eind boven je plaat te extruderen> Je schrijft wel 200graden maar is dat ook zo ?
Zet de temp. eens op 215 en laat gewoon 10cm lopen.

Ik vraag de verkopende partij eens om raad.
Verkocht vanwege een probleem ???

Geplaatst: 02/02/25, 20:44
door Homeimprovement
Tot zover eenieder bedankt voor de tips en info.

We gaan de laatst gegeven opties na en anders gaan we kijken naar een meer gebruiksvriendelijkere beginners printer.

Mijn zoon heeft deze printer van een modeltrein decorbouwer overgenomen, die niet reageert op vragen. Jammer maar helaas.

Geplaatst: 02/02/25, 21:14
door Rob52
Het kost uiteraard wel wat meer dan de (dubieuze) overname van een Anet A6, maar als je zorgeloos wilt beginnen en plezier wilt krijgen in de 3D-printhobby en ook nog eens een goede ondersteuning, is dit mogelijk een betere keuze. Je loopt dan ook niet meer achter en bent meteen up-to-date. En ook hiermee kun je op dit forum met vragen terecht mocht er iets tegenzitten. (En, nee ik heb daar geen aandelen in.) En misschien moet paps stiekem een beetje bijdragen in de hobby van zoonlief :mrgreen:

Klik.

Afbeelding

Geplaatst: 03/02/25, 09:49
door Tecumseh
PrintEngineer schreef: 02/02/25, 18:46 Gebasseerd op de bevindingen denk ik dat je pech hebt met het mainboard. Het kan zo zijn dat de stepper driver van het extruder kanaal defect is of dat er een verbrande REF weerstand op dat kanaal zit. In beide gevallen is het wel te repareren, maar ik zou eerder aanraden om een nieuw mainboard aan te schaffen. Ze kosten niet veel en dan weet je zeker dat alles weer in orde is
Een nieuw mainboard kan dat verhelpen, heb er wel 1 liggen die je mag ophalen. Alleen zal daar waarschijnlijk de firmware van de Anet A8 op zitten dus je zult deze opnieuw moeten flashen. Weet niet of dat als beginner een handige stap is.

Geplaatst: 03/02/25, 10:02
door Wim62
Rob52 schreef: 02/02/25, 21:14

Klik.

Afbeelding
Hoe krijgen ze het gemaakt voor dat geld .

Geplaatst: 03/02/25, 10:16
door Rob52
Inderdaad. Als je bedenkt dat 6 jaar geleden de Anet A6/A8 al rond die prijs zat en kwalitatief een stuk minder is/was. Hieronder een screenshot van 123-3D.nl van hun website uit 16 januari 2019. (Via het internet archief Wayback machine)

Anet 2019.jpg

Geplaatst: 03/02/25, 12:38
door PrintEngineer
Een nieuw mainboard van Anet gaat denk ik lastig worden. De website(s) en official webstore zijn al even uit de lucht. En over de reden waarom dit zo is heb ik nog geen betrouwbare info kunnen vinden

Geplaatst: 03/02/25, 12:48
door henryschippers2023
Op marktplaats staan er genoeg te koop

Geplaatst: 03/02/25, 13:04
door Wim62
Als Homeimprovement een Anet bordje wil , ik hebt er nog een liggen voor gratis .
Anet A6 bord .jpg

Geplaatst: 03/02/25, 13:28
door PrintEngineer
Bij ons thuis ligt ook nog een rood 8 bit mainboard. Die werd destijds meegeleverd met de CTC A13 en is ontsnapt aan de grootschalige opruimactie. Is nooit gebruikt en kan simpel geflashed worden met de Anet firmware

Geplaatst: 03/02/25, 13:44
door Rob52
Ik zou er toch wel een opmerking bij willen plaatsen. De Anet bordjes, en dan vooral de eerste versies staan bekend om hun brandgevaar. De jongere versies zijn beter, maar je bent eigenlijk wel verplicht om minimaal voor het heatbed een externe mosfet te plaatsen om het moederbord te ontlasten van een te grote stroom. Ander aandachtspunt is de stekker aan het heatbed. Vroeg of laat ontstaan daar brandproblemen. Heb ik zelf ook ervaren. Een vaste (gesoldeerde) verbinding is eigenlijk een must.

Een beter goedkoop alternatief is een Ramps bordje. Die heeft ook als voordeel dat er lossen stepper drivers opzitten. Je moet dan echter wel zelf Marlin erop weten te zetten. Andere alternatieven zijn er in de vorm van legio mainbordje natuurlijk zat, maar ook daar zul je zelf de firmware erop moeten zetten. Maar of het wijs is om daaraan te beginnen ....? Een Ramps heb ik geloof ik nog wel liggen.

Persoonlijk zou voor die ca. 170 euro voor een nieuwe Creality, van veel betere kwaliteit, niet gaan zitten klooien. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken.

Geplaatst: 03/02/25, 21:48
door PrintEngineer
Met een tweedehands printer moet je echt geluk hebben. Het is niet zelden dat een verkoper een printer verkoopt omdat het apparaat het niet goed doet of er zelf niet uit komt met problemen.

De Anet A6 is een super leuke printer weet ik uit ervaring. Heb er in het begin veel van geleerd en tot ik hem weg deed vaak aan gesleuteld. Maar nu het merk al hun websites en webshop uit de lucht heeft gehaald denk ik dat printers als de A6 of A8 snel zullen verdwijnen. En nieuwe printers hebben zoveel meer te bieden dat de Anet printers ook niet meer interessant zijn voor de startende hobbyist. Je koopt heden ten daage voor een paar honderd Euro een redelijke alleskunner waarmee je zonder veel ervaring nette prints kunt maken

Geplaatst: 04/02/25, 07:53
door Banditoz
In de tijd van de anet was de endet 3 ook eennpopulaire maar ik denk dat beide (zonder aanpassingen) heel erg achterhaald geraakt zijn. Ik heb heel veel geleerd van mijn ender 3 pro en er ook flink wat aan verbouwd maar sinds ik mijn creality k1 heb doe ik niks meer met de ender 3 ondanks dat hij ook op klipper draait en prima kan printen. Als je het leuk vindt om te gaan knutselen aan de printer zelf is de anet denk ik prima, wil je vooral printen om iets anders te maken zou ik voor een nieuwere printer gaan.

Geplaatst: 04/02/25, 13:06
door PrintEngineer
De ontwikkelingen binnen het wereldje van de 3D printers is nog nooit zo snel gegaan als nu. Het gaat nog net niet zo snel als bij mobieltjes, maar iedere maand zijn er toch wel weer nieuwe innovaties. Dus wat je vandaag koopt is over een jaar alweer verouderd. Nu ben ik zelf niet zo van het achter de nieuwe trends aanlopen, en dat uit zich dan ook in de museumstukken die ik (nog) heb staan. Op zich vind ik het prachtig wat fabrikanten allemaal verzinnen om ervoor te zorgen dat de grootste "no no" nog een succesvolle print kan maken. Persoonlijk pruts ik liever aan een bejaard machientje

Geplaatst: 04/02/25, 14:51
door Hardy
PrintEngineer schreef: 04/02/25, 13:06 De ontwikkelingen binnen het wereldje van de 3D printers is nog nooit zo snel gegaan als nu

Geplaatst: 05/02/25, 10:33
door Rob52
De techniek is werkelijk fantastisch, maar voor een perfect resultaat is er duidelijk nog wel wat fine tuning nodig. Als je ziet wat het origineel is en wat er aan rafelige randen overblijft na slicen, kan ik dat niet echt een top resultaat noemen. Net als de overmatige stringing. Maar goed, als je alleen kijkt naar de echte 3 dimensionale techniek is dat wel heel erg mooi. Het zal denk ik nog wel eventjes duren voordat dit de standaard gaat worden. De techniek op zich bestaat al wel veel langer in de professionele 3D-printtechniek.

Geplaatst: 14/02/25, 21:18
door Homeimprovement
Tecumseh schreef: 03/02/25, 09:49
PrintEngineer schreef: 02/02/25, 18:46 Gebasseerd op de bevindingen denk ik dat je pech hebt met het mainboard. Het kan zo zijn dat de stepper driver van het extruder kanaal defect is of dat er een verbrande REF weerstand op dat kanaal zit. In beide gevallen is het wel te repareren, maar ik zou eerder aanraden om een nieuw mainboard aan te schaffen. Ze kosten niet veel en dan weet je zeker dat alles weer in orde is
Een nieuw mainboard kan dat verhelpen, heb er wel 1 liggen die je mag ophalen. Alleen zal daar waarschijnlijk de firmware van de Anet A8 op zitten dus je zult deze opnieuw moeten flashen. Weet niet of dat als beginner een handige stap is.
Waarschijnlijk zou dat onze laatste poging zijn, wij zitten omgeving Zwolle.

Geplaatst: 15/02/25, 09:29
door PrintEngineer
Voor het werk kom ik dagelijks in Zwolle, dus we kunnen eventueel afspreken dat ik het mainboard een keer langbreng als het niet tever omrijden is

Geplaatst: 16/02/25, 15:53
door Robbel2005
[/quote]

We hebben de kabel verwisseld van de extruder met de x as, en de x as doet nu het zogenoemde pendelen.🤔
[/quote]

Als je de kabels verwisseld hebt (langs beide kanten) en het probleem verplaatst zich naar de x as, dan zou ik denken dat er een probleem in je kabel is.
Als je alleen langs moederbord kant verwisseld hebt, dan komt het uit de kaart (driver)

(Sorry maar had het verloop niet gevolgd vorige week)

Geplaatst: 16/02/25, 20:31
door Tecumseh
Homeimprovement schreef: 14/02/25, 21:18 Waarschijnlijk zou dat onze laatste poging zijn, wij zitten omgeving Zwolle.
Ik woon in Deventer dus dat is best in de buurt.

Geplaatst: 19/02/25, 14:08
door Homeimprovement
PrintEngineer schreef: 15/02/25, 09:29 Voor het werk kom ik dagelijks in Zwolle, dus we kunnen eventueel afspreken dat ik het mainboard een keer langbreng als het niet tever omrijden is
Dat is goed om te horen🤗
Ik woon zelf in Kampen, misschien is dat op jouw woon/werk route, en anders kom ik naar Zwolle.

Geplaatst: 20/02/25, 12:27
door PrintEngineer
Kampen ligt voor mij niet op de route. Ik rijd vanuit de richting Arnhem naar Zwolle en vice versa. We kunnen eventueel in Zwolle afspreken of ik stuur het mainboard per post naar je op. Dat gaat denk ik sneller