Bambu Lab in het nieuws

Update zet 3D-printers van Bambu half op slot, gebruikers woedend

Algemeen forum
Rob52
Netherlands

Bambu Lab in het nieuws

Bericht door Rob52 »

Dit bericht staat oorspronkelijk op MSN.com

Update zet 3D-printers van Bambu half op slot, gebruikers woedend.

Bambu maakt een paar van de best gewaardeerde 3D-printers van het moment. Maar een recente update heeft de gebruikers-community woedend gemaakt: zij vrezen een toekomst waarin Bambu precies bepaalt wat zij wanneer met hun printers doen.

De community rond 3D-printen is een typische internet-community: vooruitstrevend, experimenterend, tikkie vreemd en bovenal open-source. Mensen met een 3D-printer willen zelf bepalen wat zij op elke manier met dat apparaat maken. Dat is het halve bestaansrecht van die apparaten: jezelf vrijvechten van fabrikanten die 30 euro vragen voor een reserve-onderdeel dat je zelf voor 3 euro kan printen.

Bambu schatte die community nogal verkeerd in met zijn nieuwste update, die onlangs werd uitgerold. Die update blokkeert het bedienen van de printers met third party-software, iets dat onder 3D-printers erg gangbaar is. Veel software voor het maken van 3D-ontwerpen voor de printers is open-source, en elke gebruiker en ontwerper heeft weer een eigen voorkeur. Een ruime keuze in gratis software zorgt dat je elk ontwerp, betaald of gratis, goed uit je 3D-printer krijgt.

Maar Bambu gaat daar nu tussen staan: de printers worden primair aangestuurd via de Bambu cloud-dienst, die niet open-source is. Wie nog wel third-party software wil gebruiken, moet ontwerpen alsnog via een nieuwe Bambu Connect-app naar de 3D-printer sturen. Daarmee blijft overzetten via een SD-kaart de enige manier om buiten het zicht van Bambu ontwerpen naar de printer te krijgen, en dat vinden gebruikers een probleem.

Gebruikers bang voor meer obstakels.
Er wordt vooral gevreesd voor een glijdende schaal. Zo kon Bambu al langer detecteren welke rolletjes filament je gebruikt: het plastic waarmee geprint wordt. De printers kunnen zien of dat officiële rolletjes van Bambu zijn, of van een andere partij. Nu deze update daar nog bovenop komt, vrezen gebruikers een toekomst waarbij Bambu precies bepaalt wat je kan printen op je 3D-printer, via welke software en met welk plastic. Doe je dat niet, dan zou Bambu de printer kunnen blokkeren, is de vrees van de kritische gebruikers.

Bambu probeert die zorgen met een blogbericht te verzachten. Het bedrijf zet een aantal punten op een rij, en belooft die dingen niet te doen. Het bedrijf zal printers niet op afstand afzetten, of via updates de print-mogelijkheid blokkeren. Ook ontkent Bambu dat alle 3D-ontwerpen die worden geprint, door het bedrijf bekeken worden. Ook zal een abonnement volgens Bambu niet verplicht zijn voor het gebruik van zijn 3D-printers.

Papier-printers zijn al verpest.
De zorgen van de gebruikers lijken misschien overdreven, maar kijk wat er van de markt van normale printers is geworden. Die weigeren om het minste of geringste om een papiertje te printen: de gele inkt is op, je hebt een niet-officieel cartridge gekocht – iedereen kent de smoesjes inmiddels. De oplossing van zo'n opstandige printer is inmiddels meestal: betalen of abonneren.

Dat doembeeld wil de 3D-print-beweging koste wat het kost voorkomen, en vooralsnog lijkt Bambu de kritiek ter harte te nemen. Maar helemaal terugkrabbelen doet het niet: de update blijft van kracht, maar er komt wel een ontwikkelaars-optie op eigen risico, waarmee gebruikers hun printer toch weer lokaal zonder tussenkomst van Bambu kunnen aansturen. Maar dat blokkeert dan wel weer de mogelijkheid om via de cloud te printen, dus Bambu probeert alsnog een grens te verleggen.

De wijzigingen zijn volgens Bambu nodig om de beveiliging van zijn printers en de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. En dat spanningsveld blijft natuurlijk bestaan: open-source is mooi, maar de goed gewaardeerde printers van Bambu komen van een bedrijf dat winst moet maken. Het antwoord ligt waarschijnlijk in betere communicatie tussen Bambu en zijn gebruikers.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Gelukkig zit een 3D printer toch iets anders in elkaar dan een papier printer(inkjet/laser), daarbij ben je inderdaad aangewezen op de grillen van de fabrikanten, omdat je daar zelf, ook als hobbyist, niet veel zelf aan kunt doen om het te omzeilen, b.v. inkt zelf maken en/of printkop bouwen/repareren. Bij een BamBu kun je desnoods alle elektronica vervangen door allerlei open source onderdelen, want de mechanica blijft vrij eenvoudige hardware.
Zal mij sowieso benieuwen of in de toekomst een 3Dprinter gemeengoed gaat worden zoals de papier printer, ik ben toch bang van niet.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Sardonis
Germany

Bericht door Sardonis »

Gewone printers kan je zeker goedkopere inkt gebruiken, je garantie kan erdoor ook niet vervallen.
Met niet merk-inkt bespaar je minstens een paar keer de aanschafprijs van de printer uit.
Dat Bambu de printers op afstand zou blokkeren geloof ik niet, dat kunnen ze beter meteen de eigen ruit inslaan.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Sardonis schreef: 22/01/25, 15:27 Dat Bambu de printers op afstand zou blokkeren geloof ik niet....
Wat wij geloven moeten we in de kerk belijden en
wat we vinden moeten we bij de politie melden.

Als ik via een medium van de bouwer MOET printen dan is dat al een "blokkade".
Stel ik wil een piemel printen dan zou het zo maar kunnen dat de cloud software dit ongepast, aanstootgevend vind en dus niet doorstuurt en dus blokkeert.
Als ik iets koop, dat is het mijn eigendom en zeker na de garantie termijn moet ik weten wat ik er mee doe.
Let wel: ik moet dan ook niet gaan vragen om vervanging of ondersteuning bij de verkopende partij. Ook de verkopende partij een slechte naam bezorgen omdat ik iets verprutst heb (maar dat even buiten beschouwing laat) is dan not done.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Voor een aankoop eerst een beetje research doen kan een hoop ellende voorkomen .
En niet het kuddegedrag voeren .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Wim62 schreef: 22/01/25, 19:27 Voor een aankoop eerst een beetje research doen kan een hoop ellende voorkomen .
Leuk bedacht, en ik denk dat veel mensen dat ook doen. Maar als zo'n maatregel wordt genomen nadat je de handel al hebt aangeschaft wordt het een heel ander verhaal. Dan wordt heel je research (en vertrouwen) teniet gedaan.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Het is heel eenvoudig , Alles wat via online (cloud) moet gebeuren moet je negeren .
Kijk maar naar een bepaalde HP inject printers . die kun je officieel alleen maar met hun eigen inkt gebruiken , en of je moet er een abonnement op hebben waar je aan moet voldoen , zo niet einde printer .
En er zijn genoeg andere merken 3D printers die net zo goed of beter werken dan bambu .
En als ik zo moet printen dat ik alleen maar bepaalde functies kan gebruiken met alleen maar in de cloud dan stop ik met printen en zet alles te koop .
Buiten mijnhuis heeft niemand iets te maken wat er hier binnen de muren gebeurt ( iet met kaarsen 🤣)
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dat klopt wel wat je schrijft. Als het afhankelijk wordt van clouddiensten om te printen dan zou je eigenlijk al moeten afhaken. Maar dat is ook een beetje iets dat er is ingeslopen. Ik print gewoon met een sd kaartje. Maar als je alles op afstand wilt kunnen regelen, en dat willen dus veel mensen, dan kom je niet onder dit soort dingen uit. Ik kan m'n printer op afstand met een Action camera in de gaten houden en hem eventueel uitzetten met een Action slimme stekker. Maar ook daar ben je eigenlijk alweer afhankelijk van een netwerkaanbieder of clouddienst. Want je moet ook daar een account aanmaken en je weet ook niet wat daarmee gebeurt. Kijken ze mee? Volgens de bijgeleverde verklaring is het allemaal volgens EU normen enz. Maar wat zegt mij dat? Dus met de Bambu kun je nog weldegelijk offline printen alleen willen veel mensen die extra's. En volgens Bambu draait het allemaal om de veiligheid..... Ze kunnen zoveel zeggen.

Ben wel benieuwd naar die kaarsen ....... :lol:
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Rob52 schreef: 22/01/25, 20:58 Ben wel benieuwd naar die kaarsen .......

Iets met VI rellen Johan 😁
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dacht ik al :twisted:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen