Stillere fans

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
pitje
Netherlands

Stillere fans

Bericht door pitje »

Ik ben op zoek naar stille ventilators (fans) voor de printer Creality Ender 3 S1

Die originele wil ik vervangen door stillere fans.

Ik zoek dan 2 fans van 60x60x15 mm 24 volt 2 pins aansluiting, deze mogen niet dikker zijn.

Zijn er gebruikers die bekend zijn met noctua of be quit of ander merk stille fan en weten waar deze te verkrijgen zijn?

gr. peter
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Je moet er wel rekening mee houden dat stillere fans meestal ook minder lucht verplaatsen vandaar dat er vaak grotere of dikkere fans gemonteerd worden als dit past. Deze verplaatsen namelijk met lagere toeren meer lucht en zijn dan dus stiller. Ik zou dus vooral even zoeken of er mensen zijn die dezelfde stillere fans al gebruiken en er goede prints mee produceren. Van noctua kun je op de site vinden wat de luchtverplaatsing is. Als je deze gegevens toevallig ook van de huidige fans kunt vinden weet je wat het scheelt.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
pitje
Netherlands

Bericht door pitje »

Op de site van noctua https://noctua.at/en/products/fan verplaatsen de fans van 60x60x tussen de 23en 29 m³/h. lucht.
De meeste zijn ook 5 of 12 volt.

Deze zitten er nu in "CHA6024RL-15C 60x60x15mm 6cm DC24V 0.10A" een met 15 C achter de type nummer en de andere 15 B wat het verschil is weet ik nog niet en ook de hoeveelheid luchtverplaatsing m³/h kan ik nog niet vinden.
pitje
Netherlands

Bericht door pitje »

Niemand die de fans vervangen hebben naar stillere fans, of info heeft hier over?
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dan zullen die gene wel tevreden met hun fans .
Ik zou zeggen ga het eens proberen dan weet je het gelijk .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
pitje
Netherlands

Bericht door pitje »

Als ik het zo lees hier word er toch veel veranderd aan de printers en advies gevraagd,
is toch gewoon een vraag van mij.

Zoals Banditoz toch ook al schrijft "quote Ik zou dus vooral even zoeken of er mensen zijn die dezelfde stillere fans al gebruiken en er goede prints mee produceren."
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Op bijna alle commerciële printers zoals de Ender 3 worden 40x40x10 mm ventilatoren gebruikt die veelal rond de 5000 rpm draaien. Noctua ventilatoren draaien op een lager toerental en maken daardoor minder geluid. Keerzijde van een lager toerental is dat ze minder lucht kunnen verplaatsen. Dat kan je oplossen door een groter formaat Noctua ventilator te gebruiken. Die maakt dan weinig herrie en compenseert voor de luchtverplaatsing
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Aangezien ventilatoren minder geluid maken bij een lagere snelheid kun je dit natuurlijk ook toepassen op je bestaande ventilator(en). Kijk even welke spanning de ventilator op draait en koop een cheap PWM controler bij Amazon of Ali of eventueel bij de plaatselijke elektronica shop (is dan wel een stukje duurder) en monteer die (volgens het aansluitschema) tussen de voeding en de ventilator. Regel dan de ventilatorsnelheid af op jouw wens. Maar houd dan wel de temperatuur van bijvoorbeeld de stepper drivers in de gaten want die wil je ook weer niet te heet laten worden. Je kunt die bijvoorbeeld meten met een contact thermokoppel dat je op diverse mulitmeters kunt gebruiken. Mocht de temperatuur van de stepper drivers te hoog oplopen dan kun je ook overwegen om daar grotere koelvinnen op te plaatsen. Het zal ook een beetje verschillen per 3D-printer en hoe dicht of open die is gebouwd en/of hoe de natuurlijke ventilatie van de printplaat is geregeld. Vroegere printers hadden vaak helemaal geen koeling voor de printplaat/stepper drivers. Het kan ook zijn dat dit dus bij jou helemaal niet aan de orde is.

Ik moet er nog wel een aantekening bij plaatsen. Zojuist heb ik met de Ali uitvoering even een testje gedaan. Eerst met een 50x50x10, 12 volt ventilatortje. Die werkte er dus niet goed mee. Bij 11 volt staat hij stil. Met een andere ventilator die ik nog had liggen, een 80x80x10, 12 volt ventilator werkte het wel en regelde hij vanaf ca. 7,5 volt. Dus het ligt ook nog aan het type ventilator wat het resultaat is. Resultaat is dus niet gegarandeerd.

Met het simpelweg plaatsen van een potmeter in de voeding van de 50x50x10, 12 volt ventilator werkt hij nog wel bij 4~5 volt. Daarmee is hij tot ca. 1/3 van het vermogen terug te regelen. Dus het zal wel aan het PWM signaal liggen waar het ventilatormotortje niet goed mee om kan gaan. Dus de keuze van de juiste serieweerstand zou ook nog kunnen werken. Even op het vermogen letten.

PWM controlers Amazon.

Ali een stuk goedkoper.

Bij Ali zijn de verzendkosten meer dan de onderdelen. Koop je er b.v. 3 dan kost dat € 1,41 aan onderdelen en € 3,76 aan verzendkosten.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Een buck converter waarbij je spanning en stroom kunt instellen zou een prima optie kunnen zijn. Maar je kunt ook een air duct gebruiken die van 40mm naar bijvoorbeeld 60mm verloopt
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in