voor mij onverklaarbare slicer vraag.

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 3 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Hardy
Netherlands

voor mij onverklaarbare slicer vraag.

Bericht door Hardy »

Misschien ben ik er wel te dom voor om dit te begrijpen :oops: , ik heb hier meerdere zelfbouw printers in gebruik en gebruik (meestal)Cura als slicer, nu begrijp ik niet wanneer ik iets slice voor mij Cartesian Cube (Marlin)er een veel langere print tijd wordt aangegeven dan wanneer ik dezelfde file voor mijn CoreXY printer(Klipper) slice, ik heb zonet alle instellingen in Cura voor beide printers exact hetzelfde ingesteld, bij deze file waar ik nu mee test, geeft het voor de Cartesian printer 3 uur (afgerond) aan en voor de CoreXY 2 uur, ik weet dat ik met de CoreXY sneller kan printen, maar dat zou ik dan zelf in Cura eerst moeten veranderen, maar niet dat Cura dit sneller printen uit zich zelf gaat beslissen toch?
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Begrijp ik nu goed dat Cura zelf bepaald wat de printsnelheid is? Of gaat er iets mis in de berekening van de printduur die Cura heeft berekend?
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Het licht er ook aan wat je in marlin allemaal ingesteld hebt en wat je in klipper hebt ingesteld .
Misschien is klipper sneller dan marlin .
Als ik mijn printer iets in prusaslicer iets slice of ik doe het in cura met de zelfde instellingen is het toch anders .
Je zal dan toch een keuze moeten maken .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Inderdaad lijkt het erop dat Cura dat bepaald, maar dat zou niet moeten kunnen toch, tevens is het zo dat het daadwerkelijk ook klopt, d.w.z. wanneer ik dezelfde file met de CoreXY print is dit ook sneller klaar, dus waar haalt Cura dat vandaan, alle instellingen zijn hetzelfde voor beide printers.

Toegevoegd in 5 minuten 38 secondes:
Wim62 schreef: 28/07/24, 20:48 Het licht er ook aan wat je in marlin allemaal ingesteld hebt en wat je in klipper hebt ingesteld .
Misschien is klipper sneller dan marlin .
Theoretisch zou dat kunnen, maar dat kan Cura toch niet weten, Klipper in combinatie met een CoreXY printer kan inderdaad sneller printen dan een Cartesian printer met Marlin, maar dat moet je dan toch zelf instellen in Cura.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Hebt je ook gekeken naar de G-code flavor in machine settings ?
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

De Gcode flavor (wat dit ook betekenen mag?) staat op Marlin, ook voor de Klipper printer, dus zou eigenlijk dan juist geen verschil moeten maken.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

G-code flavor betekend m.i. niets anders dan dat de gestuurde code als Marlin instructie wordt geïnterpreteerd.

In Cura worden op de achtergrond schijnbaar steeds meer berekeningen uitgevoerd om de minder ervaren 3D artiest te helpen met het instellen van de printer. Daar waar je in eerdere versies nog zelf moest uitrekenen wat de optimale flow en speed zijn, kan Cura die nu ook berekenen. Daar kwam ik een tijdje geleden achter en weet nog niet of je het ook weer uit kunt zetten
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Op het oude forum heb ik daar al eens iets over geschreven. Het viel mij toen ook op dat mijn deltaprinter veel sneller was dan de Anet A8 terwijl (ik dacht dat) de instellingen hetzelfde waren. Uiteindelijk bleken er wel verschillen in te zitten die van invloed zijn zoals de jerk en acceleratie. Die heb ik toen gelijk gesteld maar er bleef verschil inzitten. Het lijkt zo te zijn dat bij de basisinstellingen Cura aannames doet van bepaalde instellingen voor een bepaald type printer en daarmee de printtijd berekent. Daarom verschilt de werkelijke printtijd nogal eens met die van de voorspelde printtijd. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen. Welke aannames Cura voor welke parameters doet is echter niet te doorzien. Hierdoor is het ook onduidelijk waar je eventueel aanpassingen kunt doen om in de buurt van de voorspelde printtijd te komen.

G-code flavor is gewoon het aangeven van welke versie firmware je gebruikt. Marlin, RepRap, Repetier enz. Maar de meeste zijn toch een afgeleide van Marlin dus zal die over het algemeen toch wel werken, maar kan er soms een instructie niet worden herkend.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PaulM
Belgium

Bericht door PaulM »

Ik kan (en zal naar alle waarschijnlijkheid) verkeerd zijn, maar ik vermoed dat dit ook te maken heeft met de "dynamica" van je printer. ttz: acceleratie, deceleratie..... Geen enkele printer gaat instant op volle snelheid van punt A naar B, idem met afremmen. Mogelijk intpreteert Cura je beide printers dynamica model verschillend? Vooral bij veel kleine kort bewegingen wordt dat effect versterkt omdat je zelden op volle snelheid zal printen.
De vraag is : heb je het hier over de gesimuleerde printtijden (dan klopt mijn verhaal iet of wat) of heb je het over effectieve geprintte tijd?
Ultimaker 3 Extended / Ultimaker 2+
Anycubic Photon Mono X 6K / Creality Halot Lite / Creality Halot One
Creality Wash&Cure (2X)
Software : varia 3D CAD/CAM / Cura 5.x / Chitubox / Meshmixer / Fusion360 / LaserGRBL / ...
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Dat zijn inderdaad instellingen die je in de firmware (Marlin/Klipper) doet, pressure_advance en input_shaper, maar daar zou de clicer geen invloed op moeten hebben. het verschil van de gesimuleerde printtijd komt ook redelijk overeen met de effectieve geprinte tijd, dus de mijn CoreXY print het zelfde object ook veel sneller met dezelfde instellingen.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in