Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Laatste printje: een paar hulpstukken om zelf FR4 / G10 build plates voor m'n X1C te maken.NineLizard's Designs & Prints
-
Laatst gewijzigd door NineLizards op 01/11/24, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
-
Nu ik zelf wat platen heb gemaakt (en al een handvol had gekocht) moest ik ze natuurlijk ook ergens kunnen opbergen...
Mooi.
kan je er een topic aan wijden? Waarom meerdere platen en hoe je die zelf maakt.
kan je er een topic aan wijden? Waarom meerdere platen en hoe je die zelf maakt.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
-
Ik zal er een topic voor maken.
Voor nu even in een nutshell: verschillende platen geven je verschillende opties, en sommige platen werken beter bij bepaalde materialen. Je hebt er eigenlijk maar een paar nodig... aangenomen dat je een printer hebt met een verwarmd bed, en verwisselbare bouwplaten zoals bijvoorbeeld een Bambu X1C oid.
- Smooth PEI - voor superglad PLA
- Textured PEI - voor min of meer alles
- Polyurea - voor maximale grip van PLA bij lage bed temperaturen
- Polyester Resin - voor een soort van satijn glans tussen smooth en textured PEI in
- FR4 of G10 - voor bijzondere materialen, Nylons, dat soort dingen
- Optioneel zijn 'holografische' platen welke allerlei patroontjes achterlaten
Soms is het handig om een plaat 2x te hebben, zodat je de volgende print kunt starten terwijl de eerste afkoelt. (Beetje overkill )
Waarom ik er zoveel heb? Omdat ik precies wilde weten wat de pros en cons waren van de verschillende platen, en daarvoor heb ik wat lopen experimenteren, verschilllende platen gekocht en vergeleken. Het is even nuttig als het printen van een paar pokemon karakters of Marvel maskers
(Er staat wat meer info op m'n blog, maar ik zal het hier ook delen. Wordt vervolgd in een apart topic.)
Voor nu even in een nutshell: verschillende platen geven je verschillende opties, en sommige platen werken beter bij bepaalde materialen. Je hebt er eigenlijk maar een paar nodig... aangenomen dat je een printer hebt met een verwarmd bed, en verwisselbare bouwplaten zoals bijvoorbeeld een Bambu X1C oid.
- Smooth PEI - voor superglad PLA
- Textured PEI - voor min of meer alles
- Polyurea - voor maximale grip van PLA bij lage bed temperaturen
- Polyester Resin - voor een soort van satijn glans tussen smooth en textured PEI in
- FR4 of G10 - voor bijzondere materialen, Nylons, dat soort dingen
- Optioneel zijn 'holografische' platen welke allerlei patroontjes achterlaten
Soms is het handig om een plaat 2x te hebben, zodat je de volgende print kunt starten terwijl de eerste afkoelt. (Beetje overkill )
Waarom ik er zoveel heb? Omdat ik precies wilde weten wat de pros en cons waren van de verschillende platen, en daarvoor heb ik wat lopen experimenteren, verschilllende platen gekocht en vergeleken. Het is even nuttig als het printen van een paar pokemon karakters of Marvel maskers
(Er staat wat meer info op m'n blog, maar ik zal het hier ook delen. Wordt vervolgd in een apart topic.)
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in