Pagina 1 van 1
Bambulab ervaringen
Geplaatst: 28/10/24, 12:22
door 3DWim
Omdat ik een bonus mag opmaken van mijn werkgever i.v.m. 40jaar deelname aan het arbeidsproces zat ik het weekend te kijken
naar de Bambulab P1 en X1 printers.
Op YT kom je diverse reviews tegen maar ik hoor/lees ook graag gebruikservaringen van normale mensen (die geen printer krijgen van merk X )
Dus hoe bevallen die printers met/zonder AMS ? Met name bij gebruik van niet Bambu draad.
Tis veel geld maar dan heb je ook iets toch ?
Re: Bambulab ervaringen
Geplaatst: 28/10/24, 12:56
door Wim62
Als je even de tijd hebt zou ik beginnen om eens op deze link te kijken ,
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2135648
Het schijnt dat de AMS een beetje problemen heeft met iets bredere filament rollen , en kartonnen rollen .
Geplaatst: 28/10/24, 13:17
door Ch3vr0n
Ik heb er dus eentje met 4 AMS. Die dingen zijn goed en snel. De normale printsnelheid met is zo'n 250mm/s en qua print kwaliteit 100x beter en consistenter dan m'n CR10 Max kan. Nadeel: die dingen zijn niet ontworpen om zelf onderhoud aan te doen. Wil je bvb de riemen vervangen na enige tijd, dan mag je de halve printer slopen wat een paar uur in beslag neemt. De nozzles zelf zijn in 1 stuk met de heatbreak en heatsink en zijn niet makkelijk vervangbaar in vergelijking met vb een standaard MK6 nozzle die je gewoon opwarmt, los draait en een andere erin. Zowel bij de X1 als P1 serie moet je de heatsink fan, thermistor en heater cartridge kabeltjes loskoppelen van het TH bord om de nozzle van maat te vervangen. Daarom dat ik de mijne ook heb vervangen door een BigTreeTech Panda Revo (niet goedkoop maar gebruikt nu de standaard E3D Revo nozzles).
Je hebt ook goedkopere varianten op aliexpress (TZ2 en TZ3) die op dezelfde manier werken als een standaard MK6 nozzle, ik kreeg die nooit echt goed werkend, ik vermoedde uiteindelijk dat het wel eens heat creep kon zijn maar toen had ik de panda revo al en ook die kan last hebben van heat creep. Maar met de deur op een kier en glazen deksel omhoog zoals ze aanraden nergens last van. Het rare is dat die 1e draak van me (mama draak) met de originele hotend is geprint en die had geen enkele last van heat creep met deur en deksel gewoon dicht.
Als je mag kiezen, ga dan voor de X1 tov de P1. De X1 heeft een beter/mooier standaard LCD scherm, betere chamber cam (niet alleen goed voor timelapse maar ook remote monitoring) want de p1 cam doet slechts 0,5fps. Da's geen typo, effectief 0,5fps. Dus 1 frame per 2 seconden. De "fake lidar" zoals reviewers zeggen is niet perfect maar werkt mag je zeggen in 75% van de gevallen wel voor automatische pressure advance en flow rate calibratie. De P1 gebruikt een plastic behuizing, de X1 is volledige metaal.
Connectiviteit: Geen enkele printer behalve de X1E (die enkel via resellers aangekocht kan worden) heeft een lan poort en MOET dus via wifi verbonden worden. Je hebt wel de LAN mode op beide, maar die deactiveert enkel de cloud en wifi blijft vereist. De X1 kan dmv X1Plus van custom firmware worden voorzien maar daarvoor vereisen ze een "waiver" waarbij je afziet van garantie (normaliter in strijd met EU regelgeving van recht op aanbrengen van wijzigingen).
Support: Een kleine 2 maand geleden begon van men X1 de lidar camera moeilijk te doen. Printer gaf meldingen van horizontal lazer not lit, bad lidar data, buildplate QR code werd niet meer herkend... Dus contact opgenomen met support, lang verhaal kort. De lidar werd 2x vervangen, 2 nieuwe usb c kabels, een nieuw AP board (dat zorgt voor een nieuw serienummer en aan hun kant moet worden geactiveerd), een nieuw toolhead board set, printer cable pack, nieuwe X-axis assembly (die uiteindelijk niet nodig is dus das een reserve onderdeel twv 100+€), allemaal kosteloos toegestuurd gekregen. Om dit alles te vervangen moest ik simpel gezegd de printer voor de helft uit elkaar halen om een paar kabeltjes te vervangen. Was dat opgelost begon ik problemen te krijgen met de printer die verbinding verloor met de AMS, dus een nieuw main controller board, en AMS connector board, nog wat kabels toegestuurd. En we zijn voorlopig terug volledig operationeel.
Alles samen heb ik zo'n 8 weken stil gelegen want je moet rekening houden met het tijdsverschil tegen dat ze reageren op een bericht, en dan telkens een dag of 3 eer je nieuwe stukken krijgt (die worden trouwens vanuit een Duits warenhuis verzonden met DHL), maar voor de rest kan ik niet klagen. Ik heb waarschijnlijk om dit alles op te lossen tussen de 2-400€ aan gratis onderdelen ontvangen waarvan soms maar 1 kabeltje uit een set van 4 nodig was. En ze gaan ook nog eens 3 rollen PET-CF m'n kant op sturen voor't ongemak
Qus qua support zelf kan ik niet klagen. Wat ik wel zou doen, is als je kan en mag, afwachten tot Q1 '25. Dan komt normaal (als ze het niet opnieuw uitstellen) het nieuwe topmodel van printer uit. Die naar verluidt op zijn minst een groter bouwvolume zal hebben.
De AMS is zoals
@Wim62 "beperkt" in afmetingen van de dikt van rollen, je mag rekenen dat zon 90% gewoon gaat passen zonder dat je het deksel op een kiertje moet laten, en anders heb je nog zoiets als een AMS mod de "AMS Hydra" van humebeam die compatibiliteit vergroot met rol afmetingen en die de AMS garantie NIET doet vervallen.
Geplaatst: 28/10/24, 13:27
door Barbara
Ik ben zeer tevreden met mijn Bambu Lab P1P met AMS.
En ja het is er eentje uit het hogere segment, maar ik zou nu niet meer terug naar mijn Ender 3 willen.
Aangezien je al aangeeft een Bambu Lab printer te willen aanschaffen ga ik hier nu niet alle pro's en con's oplepelen. Daarover is genoeg info op internet te vinden.
Ik print met verschillende merken PLA (Jupiler, Real, Esun, Sunlu) en dat doet mijn machine prima.
Ja, je moet bij ieder nieuw merk wel even kalibreren en een nieuw profiel aanmaken, maar dat is eigenlijk bij iedere printer het geval.
De AMS is handig als je multicolor wilt printen. Ook als je grote prints maakt waarbij je meer dan 1 spoel filament nodig hebt (of meerdere restjes op wil maken) is de AMS een uitkomst.
Zonder AMS is ook prima te printen hoor, alleen vind ik de spoelhouder aan de achterkant niet echt handig, maar daar zijn simpele oplossingen voor.
Met AMS is de keuze uit verschillende merken filament nog prima hoor. En voor de kartonnen spoelen kun je een hulpspoel printen, daarmee is dat probleem ook weer opgelost.
Nu Bambu Lab een tijdje op de markt is merk ik dat fabrikanten hun spoelmaat langzaam aanpassen aan de maten van de AMS.
O.a. Jupiler van 123-3D. De oude spoelen van 1 kg passen niet in de AMS. Maar de nieuwe spoelen van 1,1 kg zijn net een paar mm smaller en passen prima in de AMS.
Ondertussen heb ik ook met PETG en TPU (kan niet in de AMS!) zonder problemen geprint.
Welk type printer je aanschaft is afhankelijk van het soort materiaal dat je wilt gaan printen en je portemonnee
.
Vraag maar raak,
Succes
Geplaatst: 28/10/24, 13:40
door Zappa
Eigenlijk heb ik niets aan bovenstaande toe te voegen, anders dan dat ik ook een X1c heb, een kickstarter model dus van de eerste generatie, nu 2 jaar in bezit. Die is nog helemaal origineel, heeft al heel wat uurtjes geprint en draait nog steeds helemaal goed. Ik ben er zeer tevreden over. Ik print vooral met andere merken dan BL filament en, behalve TPU, kan die met alles overweg.
Wat mij betreft is de X1c dus een aanrader, maar zoals @Ch3vr0n al zei, misschien nog even afwachten waar BambuLab in Q1 2025 mee komt.
Geplaatst: 28/10/24, 13:45
door Rob52
Ik heb weliswaar geen Bambu printer, maar ben toen ik twijfelde over aanschaf, eerst eens in de slicers gedoken en geprobeerd daar een object in te slicen met de specificaties die ik in Cura gebruik. Het ging hier om een sleutelhanger met meerdere kleuren (per wisselende lagen met een M600). Dit valt zonder verdere aanpassingen op een Bambu printer natuurlijk ook te doen. Ik hoef dan alleen niet handmatig de kleuren te wisselen. Maar toen kwam het probleem waardoor ik direct ben afgehaakt. Wanneer je namelijk een aanpassing doet zoals ik die nodig had, namelijk vanaf een bepaalde laag horizontale uitbreiding omdat de letters anders niet goed/breed genoeg werden. Met Cura is dat geen probleem. Maar de Bambu kan dat niet combineren en geeft dan aan dat je geen multi colour kunt combineren met deze aanpassing(en). Voor mij een reden om het niet te doen aangezien het een functie is die vrij vaak gebruik. Het is niet de enige want de Prusa kan daar ook niet mee omgaan.
Geplaatst: 28/10/24, 14:31
door Ch3vr0n
Dat heb ik ook gemerkt, ook XY Hole compensation werkt niet wanneer multicolor wordt gebruikt. Ik ga dit gelijk aanbrengen op github zie
Edit:
done, misschien een reactie plaatsen
@Rob52
Geplaatst: 28/10/24, 14:58
door willemsel
Mijn ervaring met Bambulabs is:
Ik heb sinds vrijdag (nu dus dag 4) mijn eerste 3D printer.
Het is niet die wat jij zoekt maar ik heb de A1 combo
Wat mij opvalt is dat alles gewoon klopt en lekker werkt.
Geen moeilijk gedoe maar eenvoudig en doeltreffend.
Na het installeren heb ik mijn eerste print gemaakt wat ook nog eens veel sneller printe als verwacht.
De print kwam er gewoon goed uit. De eerste ervaring was een zeer goede eerste ervaring.
Omdat het bestelde filament nog niet is geleverd (schuld van pakketdienst) heb ik in de buurt filament van een ander merk gekocht.
Ook met dit filament merk ik geen probleem tijdens het printen.
Het enige wat ik zelf merk is dat het iets langer duurt voordat de printer begint met printen.
Wat ik als totale leek erg fijn vind is dat de printer alles zelf doet, zoals bijv. bed leveling.
En wat ik het meest moeilijke vind? Het 3D tekenen. Ik kan het wel maar het kost gewoon veel tijd.
Geplaatst: 28/10/24, 20:12
door Rob52
Ch3vr0n schreef: ↑28/10/24, 14:31
Edit: done, misschien een reactie plaatsen @Rob52
Ik denk dat je je punt wel duidelijk hebt gemaakt. Het gaat niet om alle mogelijkheden die een foutmelding veroorzaken want die hebben dezelfde oorzaak, namelijk niet kunnen samenwerken met multi colour. Ik houd het item wel in de gaten want ik vind de printer op zich wel interessant. Ik zie wel hoe het zich ontwikkelt.
Geplaatst: 28/10/24, 22:34
door Jampot007
Ik vind het een geweldige printer. Enige wat ik sporadisch irritant vind bij exotische filamenten... Bambu omgeving laat je niet vanuit de computer bewerken welke soort filament er in de AMS slot zit.
Dus je hebt een nieuwe materiaal PCTG wat de Bambu printer niet kent moet je eerst dat materiaal toevoegen voor je het filament inlaad in je printer. Mijn workflow normaal is dat ik het gewoon inlaad onder PETG wat qua temperatuur close enough is en dan kijk je bij het slicen wel wat je exact hebt. Nu loop ik alsnog 3 keer heen en weer terwijl dat juist niet des Bambus is.
Geplaatst: 29/10/24, 00:41
door Ch3vr0n
Jampot007 schreef: ↑28/10/24, 22:34
Bambu omgeving laat je niet vanuit de computer bewerken welke soort filament er in de AMS slot zit
Dat kan je wel degelijk en doe ik zeer regelmatig, maar je doet dat niet vanuit de "prepare" tab maar vanuit "Device". Dan selecteer je de betreffende AMS en het AMS slot en klik je op het potloodje om de slot info te bewerken. Dit wordt dan onmiddelijk gesynchroniseerd naar de betreffende AMS
Geplaatst: 29/10/24, 14:15
door Jampot007
Ah daar ga ik is naar kijken dan, thx voor de tip
Geplaatst: 29/10/24, 17:54
door 3DWim
Ren je rot tussenstand: dank voor de input.
Wachten op een nieuw model is altijd natuurlijk een optie. Alleen heb je dan geen korting (?) en weet je niet OF er een nieuw model uitkomt.
Een bouwvolume van 30x30cm klinkt mooi maar de printer er om heen wordt ook een bakbeest.
Één van de redenen van mijn kijkrichting is dat ik merk dat ik nu alleen maar print op de Weistek, met 15x15cm bed. Waar ik niets kan instellen maar die wel altijd prima (PLA) print.
De tijd van zelf stoeien met een printer is een beetje voorbij vrees ik.
Geplaatst: 29/10/24, 18:17
door Ch3vr0n
3DWim schreef: ↑29/10/24, 17:54
Wachten op een nieuw model is altijd natuurlijk een optie. Alleen heb je dan geen korting (?) en weet je niet OF er een nieuw model uitkomt.
In dit geval rond Bambu weet je (ik) dat 100% zeker. Er komt wel degelijk een nieuw topmodel aan. Stond origineel gepland voor Q3 van 24 maar werd onlangs uitgesteld naar Q1 '25. Verder is er niks van gegevens rond bekend. Geen renders, geen specs, geen geruchten rond de prijs, niks. Dus als je kan wachten, zou ik wachten.
Geplaatst: 29/10/24, 18:58
door Wim62
Hoi Wim het is heel eenvoudig en dan neem ik jou woorden die jij regelmatig gebruikt op dit forum ,( Er is niets leerzamer om je printer zelf in elkaar te zetten) .
Bij een Bambu is het een plug&play je kunt er bijna niets mee .
En jou kennende jij houd ook van het in elkaar zetten van een printer .
In mijn geval had ik ook voor een Bambu kunnen gaan , Maar het zelf in mekaar zetten leer je meer van van de werking van je printer .
En bij mijn printer kan ik alle onderdelen los bestellen en eenvoudig vervangen , dat gaat jou niet lukken bij een Bambu .
En als iedereen een Bambu printer willen aanschaffen dan kan dit forum wel sluiten , want Bambu is de beste printer die er is .
Je bent nu al dik 7 jaar bezig in het print wereldje , ik zou mijn centen niet op Bambu willen zetten .
Maar ja ieder zijn wil (PS: ik hebt een hele Breede rug)
Geplaatst: 29/10/24, 19:27
door Ch3vr0n
Wim62 schreef: ↑29/10/24, 18:58
want Bambu is de beste printer die er is .
Niet echt, en al helemaal niet op het vlak van apparaat onderhoud en defecte onderdelen vervangen :p
Geplaatst: 29/10/24, 22:07
door 3DWim
Ch3vr0n schreef: ↑29/10/24, 19:27
Niet echt, en al helemaal niet op het vlak van apparaat onderhoud en defecte onderdelen vervangen :p
Dat zijn nu net dingen die je niet in een review op YT terug vind.
Maar jij bent hier ook de enige, toch ?, die hiermee te maken heeft gehad en goed geholpen is.
Geplaatst: 29/10/24, 22:11
door Ch3vr0n
3DWim schreef: ↑29/10/24, 22:07
Dat zijn nu net dingen die je niet in een review op YT terug vind.
Net daarom dat ik het vermeld
Maar ze hebben wel verdomd goeie documentatie in de wiki om alles zelf te vervangen met onderdelen die ze opsturen, dat maakt het feit dat je vb de hele printer behuizing en je toolhead moet slopen om bvb een simpele x-axis belt te vervangen er wel niet simpeler op als bvb bij een prusa
Geplaatst: 16/01/25, 17:06
door Rob52
Rob52 schreef: ↑28/10/24, 13:45
Wanneer je namelijk een aanpassing doet zoals ik die nodig had, namelijk vanaf een bepaalde laag horizontale uitbreiding omdat de letters anders niet goed/breed genoeg werden. Met Cura is dat geen probleem. Maar de Bambu kan dat niet combineren en geeft dan aan dat je geen multi colour kunt combineren met deze aanpassing(en). Voor mij een reden om het niet te doen aangezien het een functie is die vrij vaak gebruik.
Aangezien ik toch nog steeds lonk naar de Bambu P1S, zat het toch niet lekker dat dit niet zou werken. Ik ben daarom eens verder gaan zoeken naar de bekende Cura functie
Change filament at layer hight. In Cura moet je die functie invoegen met
Nabewerken -> G-code wijzigen.
Diezelfde functie/werkwijze zit niet in de Bambu slicer, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Het kan dus wel met de AMS. Wanneer ik dus bijvoorbeeld een object heb (in mijn geval een sleutelhanger met meerdere andere kleuren tekst) waar ik tekst dus heb aangepast met een horizontale uitbreiding (in de Bambu slicer is dat X-Y contourcompensatie) omdat het anders niet goed wordt geprint ga je als volgt te werk. Je gaat naar de Voorvertoning en schuift met de lagenbalk (rechts) tot je de wisselende laag hebt bereikt. En dit is dus eenvoudiger dan in Cura, je klikt nu met de rechter muisknop op plusje dat naast de lagenbalk staat. Klik onderaan op
filament wisselen en kies de kleur die je wilt. Nu zal ook alles in de lagenbalk boven deze laag in die kleur verschijnen. Even slicen en als je met de lagenbalk op en neer gaat zie je precies waar de kleur verandert. Het kan dus uiteindelijk wel, je moet het alleen wel weten. Misschien dat de P1S daarmee weer een stukje dichterbij komt.
Geplaatst: 16/01/25, 18:16
door Ch3vr0n
Je kan wel degelijk manueel van kleur wisselen, zelfde manier als in prusa slicer. Je slicet, gaat in de preview naar de juiste laaghoogte, rechter muisklik, filament change
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Geplaatst: 16/01/25, 18:35
door Rob52
Rob52 schreef: ↑16/01/25, 17:06
je klikt nu met de rechter muisknop op plusje dat naast de lagenbalk staat. Klik onderaan op filament wisselen en kies de kleur die je wilt.
Dat is dus precies wat ik schrijf. Maar jij schrijft
manueel. Wil dat zeggen dat het dan niet automatisch werkt met een AMS?
En als ik nu bijvoorbeeld een print heb waar ik 6 verschillende kleuren in wil gebruiken, maar ik heb maar 1 AMS, kan ik dan op de een of andere manier tussentijds 2 rollen wisselen? En moet dit dan tijdens een pauze of kan dit tijdens het printen gebeuren? Als dit kan zal de werkelijke kleur na nummer 4 natuurlijk niet overeenkomen met de kleur die dan in de AMS zit.
En de nummers die voor het filament staan, zijn dat de nummers van de plek in de AMS?
Geplaatst: 16/01/25, 20:38
door Ch3vr0n
Rob52 schreef: ↑16/01/25, 18:35
En de nummers die voor het filament staan, zijn dat de nummers van de plek in de AMS?
Yup
Geplaatst: 18/01/25, 12:03
door 3D Wens Shop
Rob52 schreef: ↑16/01/25, 18:35
Rob52 schreef: ↑16/01/25, 17:06
je klikt nu met de rechter muisknop op plusje dat naast de lagenbalk staat. Klik onderaan op filament wisselen en kies de kleur die je wilt.
...
En als ik nu bijvoorbeeld een print heb waar ik 6 verschillende kleuren in wil gebruiken, maar ik heb maar 1 AMS, kan ik dan op de een of andere manier tussentijds 2 rollen wisselen? En moet dit dan tijdens een pauze of kan dit tijdens het printen gebeuren? Als dit kan zal de werkelijke kleur na nummer 4 natuurlijk niet overeenkomen met de kleur die dan in de AMS zit.
...
Je kunt tussen het printen door de spoelen omwisselen. De spoelen worden niet geblokkeerd tijdens het printen, alleen de spoel die in gebruik is. Toen ik nog geen 2 AMS'en had, ondertussen wel, heb ik eens een object moeten printen bestaande uit 5 kleuren. De 5e kleur zat boven in het object. Die 5e kleur heb ik dezelfde kleur meegegeven als de kleur in slot 2, want die werd bovenin het object niet meer gebruikt.
Mijn ervaring met de Bambu printers is uitstekend. Mijn X1C heeft ongeveer 3600 uur geprint en de P1S 1400 uur. In die 5000 uur nog nooit grote problemen gehad met de printers. Het enige was dat de X1C met de introductie een defecte moederbord fan had die op zijn tijd belachelijk veel lawaai maakte. Klantenservice van Bambu heeft mij binnen 3 werkdagen een nieuwe toegestuurd ter vervanging.
Geplaatst: 18/01/25, 12:38
door Wim62
Ik kwam dit tegen
https://blog.bambulab.com/firmware-upda ... -system-2/
Ze willen schijnbaar het heft in eigen handen houden .
Geplaatst: 18/01/25, 13:12
door Rob52
@3D Wens Shop bedankt voor je antwoord, dat geeft voor die enkele keer dat zich dat voordoet weer meer mogelijkheden.
Geplaatst: 18/01/25, 13:50
door Ch3vr0n
@Wim62 Klopt, T'is een asshole move want die fw update gaat zelfs initiëel LAN MODE bricken als je je slicer niet update en (in mijn geval ook) OrcaSlicer. Ikzelf heb dit gerapporteerd op
Github. Ze hebben SoftFever welgeteld 2 dagen op voorhand verwittigd.
Als een gebruiker deze update doorvoert neemt bambu feitelijk de volledige controle over over je eigen printer. Het is aangeraden om een klacht in de dienen
hier want het is de enige manier om duidelijk te maken als gebruiker dat men niet akkoord gaat met deze manier van werken. Ik ben een voorstander van veiligheid, maar de manier waarop ze het doen is verkeerd en al helemaal door praktisch alle rechten weg te nemen van de gebruiker.
Ik blijf voorlopig lekker op 1.08.02.00 tot dat deze "legacy mode" niet langer wordt ondersteund. Ze konden zelfs geen originele naam bedenken, t'is gewoon een ripoff van "Prusa Connect" en dan nog op een crappy manier geïmplementeerd.
Deze reddit post heeft een voorbeeld dat men kan gebruiken
en een mens moet in dit geval stemmen met z'n portefeuille, stoppen met Bambu producten te kopen
Geplaatst: 18/01/25, 14:24
door Rob52
Of gewoon niet meer online mee werken. Als je op de "ouderwetse" manier met een sd kaartje werkt heb je toch nergens last van? Of verbeeld ik me dat. Het geeft uiteraard wel wat online beperkingen, maar heb je die voor doorsnee printwerk dan echt zo nodig?
Geplaatst: 18/01/25, 14:26
door Ch3vr0n
Lan mode is voor mij geen optie met multi-day prints.
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Geplaatst: 18/01/25, 15:25
door PrintEngineer
Zoals vaker het geval schermen fabrikanten bepaalde dingen zo af dat je voor de gebruiksduur van hun product(ten) van ze afhankelijk blijft. Meestal onder het mom dat je bij normaal gebruik geen problemen zult krijgen. De werkelijke reden is gewoon een slim verdienmodel gebasseerd op de populariteit van het/de product(en). Noem het maar glashard "profiteren" van de hype die is ontstaan rond de Bambulabs printers
Geplaatst: 18/01/25, 15:44
door Rob52
Heel slim is het in ieder geval niet. Ik kijk om deze reden(en) ook naar alternatieven, en die komen er denk ik vanzelf wel want dit soort dingen worden natuurlijk met zo'n succesformule in rap tempo door de concurrentie in hun eigen modellijn(en) overgenomen/gekopieerd. En er zijn er al die dat hebben gedaan. Kijk maar naar Prusa met de Core One. Nadeel is dat die een stuk duurder is. Met de multi matrial optie is hij als als bouwpakket bijna 70% duurder dan de Bambu lab P1S met AMS. Daarbij is de Prusa dan weer gemakkelijker demonteerbaar. Ik kijk het allemaal nog maar eventjes aan. Voorlopig krijg ik de meeste prints nog aardig voor elkaar met de huidige printer.
Geplaatst: 18/01/25, 16:56
door Wim62
Daarom ben ik ook voor prusa gegaan , zit gewoon goed in mekaar , geen poespas met een cloud of iets dergelijks .
je bepaald zelf wat voor slicer je wil .
makkelijk te repareren , Ik had de mk4 nu de mk4s en ik kan hem upgrade naar de core one , en ook naar mmu3 met 5 kleuren .
Oké dat kost allemaal wel wat maar dat hebt je ook wat .
Geplaatst: 18/01/25, 17:09
door PrintEngineer
Verder dan een paar simpele printers zoals de Anet A6, CTC A13, Wanhao Duplicator I3 Plus en een Orcabot 0.43 ben ik nooit gekomen. Mede ook omdat ik wil kunnen sleutelen en dat bij de nieuwste generatie printers bijna onmogelijk word gemaakt. Vaak werken ze alleen met de firmware van de fabrikant en kan je firmware als Marlin niet eens gebruiken.
Sinds ik met mijn nieuwe baan en leven ben begonnen heb ik geen printer meer aangeraakt en loop dus ook niet vast in de ontwikkelingen die het zelf aan printers sleutelen probeert uit te bannen. Dus zo gezien heb ik geen probleem met hoe de 3D markt zich ontwikkeld
Geplaatst: 18/01/25, 17:53
door Wim62
Dat zie je verkeerd , er zijn genoeg moderne 3D printers waar je zelf lekker aan kunt sleutelen ook met software . maar voor een kwartje op de eerste rang gaan zitten is er tegenwoordig niet meer bij .
Mijn prusa is een ongeveer het zelfde qwa opbouw als een Anet A8 , alleen hebben ze hem beter en moderner gemaakt , en als je een kit van ze koopt moet je hem zelf helemaal schroefje voor schroefje in mekaar zetten . Dat noem ik sleutelen .
Maar het licht eraan wat je uit wil geven .
Geplaatst: 18/01/25, 18:34
door PrintEngineer
Printers met een waarde van tussen de 1500 tot soms wel 4200 Euro vind ik persoonlijk geen sleutel printers meer. Een printer van een paar honderd Euro is daar omwille van de constructie veel geschikter voor. Ook printers met een volledig gesloten behuizing zijn geen echte sleutel printers. En ja, de Prusa die jij hebt staan leent zich nog om aan te sleutelen, maar kost weer dermate veel dat je er bijna niet meer aan durft te schroeven. Van de andere kant is het ook zo dat steeds minder mensen de vaardigheid of het inzicht missen om aan een printer te kunnen werken en doen hem maar weg als er iets aan mankeert. En dat heeft de industrie natuurlijk ook wel gezien
Geplaatst: 18/01/25, 18:44
door henryschippers2023
Kan je dan wel nog de printer op afstand bedienen?
(als ik niet thuis ben bijvoorbeeld)
Ik bedien de printer heel vaak op afstand icm een ptz camera en een slimme stekker
Geplaatst: 18/01/25, 19:36
door Wim62
Ja dat kan nog wel , maar de chinezen kijken wel mee wat je doet en kunnen op afstand jou printer beïnvloeden .
Toegevoegd in 10 minuten 16 secondes:
PrintEngineer schreef: ↑18/01/25, 18:34
Printers met een waarde van tussen de 1500 tot soms wel 4200 Euro vind ik persoonlijk geen sleutel printers meer. Een printer van een paar honderd Euro is daar omwille van de constructie veel geschikter voor. Ook printers met een volledig gesloten behuizing zijn geen echte sleutel printers. En ja, de Prusa die jij hebt staan leent zich nog om aan te sleutelen, maar kost weer dermate veel dat je er bijna niet meer aan durft te schroeven. Van de andere kant is het ook zo dat steeds minder mensen de vaardigheid of het inzicht missen om aan een printer te kunnen werken en doen hem maar weg als er iets aan mankeert. En dat heeft de industrie natuurlijk ook wel gezien
Dat is onzin wat je vertel , ik sleutel net zoveel aan mijn printer als jij aan die van jou toen die tijd .
En dat jou printer destijds toen €100 koste en die van mijn € 700 heeft er niets mee te maken .
Het is maar net zo hoe technische en inzicht iemand heeft en is , en interesse heeft daar gaat het om .
Kijk er zijn twee groepen mensen die printen , 1- mensen die willen printen zinder sleutelen en 2- mensen die willen printen met sleutelen .
Mensen die alleen willen printen willen graag een plug & play printer , en die andere groep kiest graag voor een printer kit , en daar leer je het meeste van .
Geplaatst: 18/01/25, 22:04
door Hardy
En dan zijn er ook nog de mensen die willen printen en geen kant klare of bouwpakket willen kopen, maar helemaal zelf één bouwen, dus zelf ontwikkelen (wiel opnieuw uitvinden) en bouwen, om daarmee weer onderdelen te kunnen printen voor verbeteringen (tweaken) of om weer een betere te kunnen bouwen, om tenslotte die dan weer te gebruiken om nuttige gebruiksonderdelen te printen, dat is pas echt sleutelen volgens mij.
Geplaatst: 18/01/25, 22:11
door Wim62
Sorry Hardy die was ik vergeten , maar je hebt helemaal gelijk .
Ik denk dat jij een van de weinige op dit form is die zelf zijn printer bouwt en met verschillende software .
Geplaatst: 18/01/25, 22:50
door PrintEngineer
Dat was na de Orcabot ook mijn plan geweest. Zelf een complete printer ontwikkelen en bouwen. Maar dat gaat nooit meer gebeuren
Geplaatst: 18/01/25, 22:54
door Rob52
Het is ook gewoon een stukje ontwikkeling door de tijd heen. En dingen gaan vandaag de dag erg snel. Vroeger bouwde en/of verbouwde veel mensen hun computer. Daar ging heel wat in om. Jaren lang was er de HCC in de Jaarbeurs, zelfs 4 dagen lang. En er was elk weekend wel ergens een computerbeurs in Nederland waar je je hart op kon halen (en geld uitgeven natuurlijk). In iedere plaats met een beetje omvang zaten wel meerdere computerzaken, nieuw of dump. Vandaag de dag zie je dat nog nauwelijks nog eentje want ze hebben geen bestaansrecht meer. De meeste mensen zijn alleen nog gebruiker en weten vaak amper wat er onder de motorkap van hun pc gebeurt. Sterker nog velen gebruiken hun pocket-pc (smartphone) voor alle dagelijkse dingen. Bij aanschaf van een nieuwe pc bouw ik hem nog steeds zelf, maar verder ben ik ook gewoon een gebruiker geworden (alleen met een beetje meer kennis van zaken).
Zo is het ook met 3D-printers een beetje aan de gang. Veel mensen die nu 3D-printen oppakken willen helemaal niks te maken hebben met gesleutel, afstellen, problemen oplossen, tweaken en noem maar op. Die willen gewoon wat printen. En dan mag het meestal meteen ook wat kosten, als ze er maar niet aan hoeven sleutelen en als er wat is willen ze wel dat iemand aan de andere kant van de telefoon hun probleem direct voor ze oplost. Het is iets dat men vooruitgang noemt. Of dat altijd allemaal positief is, is maar de vraag. Maar voor de meeste gebruikers zal het antwoord op deze vraag waarschijnlijk gewoon JA zijn.
Geplaatst: 19/01/25, 12:17
door PrintEngineer
Vrijwel iedere ontwikkeling is gericht op meer snelheid en meer gemak. Gemak uit zich in de meeste gevallen in "mens laat techniek het werk doen". Je kunt duizenden voorbeelden noemen waar het handwerk is geautomatiseerd. Simpele voorbeelden zijn de robot stofzuiger, robot grasmaaier, vaatwasser, wasdroger en ga zo maar door. Natuurlijk mooi dat we zo slim zijn om dergelijke techniek te ontwikkelen, maar de keerzijde is dat we steeds luier worden en een slechtere gezondheid krijgen. En niet te vergeten de groeiende berg met afval niet herbruikbare materialen. Dat verbranden we dan weer om er lekker veel CO2 mee te produceren
Geplaatst: 19/01/25, 14:47
door Hardy
Ja, allemaal dingen die je dus niet echt nodig hebt, wij hebben zelf niet één van de hier genoemde apparaten
, waarom ook. Het 3d print idee is bij mij ontstaan door een gebrek aan een defect geraakt onderdeel (nergens meer leverbaar) in een verder goedwerkend koffiezet apparaat, dus ben ik eerst een programma gaan zoeken waarmee ik het kon leren te tekenen (FreeCad, 123D design), toen moest er een printer gezocht of gemaakt worden, dus maar weer zoeken op internet en daar kwam ik Bart Venneker tegen, die bouwde er zelf één van hout, ik dacht dat zou ik ook wel moeten kunnen, dus zo geschiede en mijn eerste onderdeel geprint wat direct goed paste, was wel een wonderlijke ervaring die eerst print, hierdoor heeft het 3D-print virus bij mij toegeslagen.
Geplaatst: 19/01/25, 18:20
door NineLizards
Ik hoor bij die groep mensen die gewoon wil printen, en ik ben daar trots op
Geplaatst: 19/01/25, 18:58
door Hardy
Ieder zijn ding, maar met alleen maar printen ben ik nog wel een keer uitgeprint, ik zie de printer gewoon als een stuk gereedschap, net zoals b.v. m'n cirkelzaag en mijn schroefboormachine, die gebruik ik ook alleen maar wanneer nodig, ik zie daarom ook niks in meer kleuren printen.
Omdat ik bij twee Repair cafés als vrijwilliger werkzaam ben komt het daar nogal eens voor dat er iets geprint moet worden en dat is natuurlijk dan ook vaak dankbaar werk en ook bij de modelbouwclub wordt hij soms ingezet.
Geplaatst: 19/01/25, 19:13
door PrintEngineer
Het zijn geen meetbare gegevens, dus kan je het alleen maar schatten. Persoonlijk denk ik dat de categorie "alleen maar printen" ruim boven de 50% zal liggen. En die categorie groeit iedere dag. De groep echte sleutelaars wordt steeds kleiner en is een uitstervend ras
Geplaatst: 19/01/25, 19:16
door Hardy
Helaas moet ik het daar mee eens zijn
.
Geplaatst: 19/01/25, 19:44
door Rob52
Ach ik noem het maar nostalgie. En verder hebben wij, sleutelaars, het voordeel dat we een stuk meer achtergrondinformatie hebben. En daardoor (bijna) altijd in staat zijn en blijven onze printer weer zelfstandig aan de praat te krijgen, mocht dat nodig zijn. Om terug te vallen op de computers, ik heb algemeen gezien, met mijn leeftijd meer kennis van computers dan de gemiddelde jeugd van vandaag de dag. Ik mag dan ook nog regelmatig computers opschonen, problemen oplossen enz. Zowel hard- als softwarematig. Dat geeft ook wel een goed gevoel.
Geplaatst: 19/01/25, 20:09
door Sardonis
Niet echt de behoefte om te weten hoe een printer volledig in elkaar steekt, wel hoe ik er aan kan bijdragen dat deze een lange levensduur heeft.
Voor mij is het geen bouwdoos maar moet het enkel doen voor wat het dient.
Haal het wasmachine en de auto ook niet uit elkaar om zien hoe het allemaal werkt.
Vooruitgang maakt helemaal niet lui en is allesbehalve slecht voor de gezondheid.
Dat is maar wat je er zelf van maakt.
Geplaatst: 19/01/25, 20:23
door Wim62
PrintEngineer schreef: ↑19/01/25, 19:13
Het zijn geen meetbare gegevens, dus kan je het alleen maar schatten. Persoonlijk denk ik dat de categorie "alleen maar printen" ruim boven de 50% zal liggen. En die categorie groeit iedere dag. De groep echte sleutelaars wordt steeds kleiner en is een uitstervend ras
Als ik al mijn energie in het werk moet stoppen en geen tijd meer hebt voor (mijn) een hobby dan zeg ik mijn lidmaatschap op dit form op .
Ik ben van 62 en nog lang niet uitgerangeerd . en de geraniums staan hier nog lang niet op de vensterbank .
Geplaatst: 19/01/25, 21:36
door Hardy
Sardonis schreef: ↑19/01/25, 20:09
Haal het wasmachine en de auto ook niet uit elkaar om zien hoe het allemaal werkt.
Geen vergelijk natuurlijk, die apparaten zijn voor dagelijks gebruik en dus onmisbaar en worden hier ook gewoon nieuw gekocht zonder sleutelen (zou ik wel willen, hihi), deze moeten het gewoon doen, maar een 3D printer heeft niemand echt nodig. En voor alleen maar gadgets te printen zijn ze gewoon te duur en veelvuldig gebruik is dan ook maar tijdelijk volgens mij, wanneer ik op marktplaats kijk hoeveel printers er inmiddels al weer te koop staan omdat ze niet(meer) gebruikt worden, dan zegt dat ook wel iets.
Geplaatst: 19/01/25, 22:18
door PrintEngineer
Afgelopen zomer heb ik een tijdje als vrijwilliger gewerkt op een plaats waar jonge kinderen t/m 14 jaar met techniek in contact worden gebracht. 8 van de 10 hebben nog nooit een stuk gereedschap vastgehouden of iets zelf in elkaar gezet. Technisch inzicht ontwikkeld zich dus ook niet meer en dat is deels te wijten aan ons onderwijssysteem en ouders die hun kinderen ook niet leren of kunnen leren hoe je zelf iets kunt maken of repareren. Bij ons thuis werd bijna alles zelf gedaan, dus ik plakte mijn eerste fietsband toen ik 8 jaar was. Op mijn 14e bouwde ik samen met mijn opa schuren, schuttingen en hing binnen- en buitendeuren deuren af. En niet alles lukte in een keer, maar zo was de redenatie, van fouten kan je leren.
Tegenwoordig is naar school gaan hoofdzakelijk theoretisch gericht en zijn vakken als handenarbeid uit het lespakket verdwenen. Hoe moet een kind dan nog ontdekken en leren hoe je iets kunt bouwen of repareren?
Geplaatst: 19/01/25, 22:32
door Johang
Ben het helemaal met Rob52 eens. Ik lees vaak de ervaringen met nieuwe printers zoals bijv. Bambulab X1C om van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte te blijven maar heb absoluut niet de behoefte zo'n printer te kopen. Ik zou het sleutelen aan mijn Ender 3 pro missen en denk ik stoppen met 3D printen.
Met computers heb ik hetzelfde. Ik koop altijd oude workstations. Zijn heerlijke apparaten die je tenminste 100 keer kunt modificeren en dan toch nog goed kunnen werken.
Dit forum moet nog maar lang blijven bestaan
Geplaatst: 19/01/25, 22:40
door Banditoz
Ik heb een creality k1 en die werkt lekker makkelijk maar ik heb toch de laatste tijd mijn ender 5pro verbouwd naar corexy omdat het verbouwen zo leuk is en als alles werkt geeft dat gewoon extra voldoening. Van de ender 5 pro is alleen het frame en de z-motor met heated bed nog origineel inmiddels
.
Geplaatst: 20/01/25, 09:18
door 3DWim
Ik heb al een tijdje niet meer gesleuteld aan een 3D printer. Hoewel ik laatst wel de Weistek van een verstopping moest verlossen.
Ik denk dat je er ook anders tegenaan kunt kijken: sleutelen wordt ook een nieuw niveau. En om on topic te blijven: er zijn er hier die hun bambu lab ook uit en in elkaar gekregen hebben. Het kan dus wel.
En er zal ook een moment komen dat iemand de software "hackt".
Geplaatst: 20/01/25, 13:09
door Banditoz
Ja dat zal ook wel een keer lukken. Een bambulab gewoon op klipper laten draaien. Er zullen anders ook wel een keer vervangende moederbordjes komen van bv. Bigtreetech of een andere.
Geplaatst: 20/01/25, 14:52
door NineLizards
> Ja dat zal ook wel een keer lukken. Een bambulab gewoon op klipper laten draaien. Er zullen anders ook wel een keer
> vervangende moederbordjes komen van bv. Bigtreetech of een andere.
Er is al iemand die de print van een X1 (P1?) heeft vervangen door een Klipper board en 'm aan de praat heeft gekregen. Hij heeft een eigen Discord kanaal.
Geplaatst: 20/01/25, 15:36
door Hardy
NineLizards schreef: ↑20/01/25, 14:52
Er is al iemand die de print van een X1 (P1?) heeft vervangen door een Klipper board en 'm aan de praat heeft gekregen
Zal ook niet zo moeilijk zijn, alleen doe je dit niet zo gauw met een vrij nieuwe dure machine, daarom gebeurt het nu nog maar weinig denk ik.
Geplaatst: 20/01/25, 17:46
door Ch3vr0n
NineLizards schreef: ↑20/01/25, 14:52
Er is al iemand die de print van een X1 (P1?) heeft vervangen door een Klipper board en 'm aan de praat heeft gekregen. Hij heeft een eigen Discord kanaal.
Aan de praat gekregen is een groot woord. Het gaat hierom:
https://github.com/ChazLayyd/Bambu-Lab- ... Conversion. Hotend en bed werkt, motion system en fans. Maar daar stopt het ook. AMS werkt niet, load cell werkt niet (moet vervangen worden door een ander) webcam werkt niet, scherm niet, toolhead boards niet, filament sensor werkt niet...
Zal nu waarschijnlijk wel schot in komen
Geplaatst: 20/01/25, 18:38
door Sardonis
Hardy schreef: ↑19/01/25, 21:36
En voor alleen maar gadgets te printen zijn ze gewoon te duur en veelvuldig gebruik is dan ook maar tijdelijk volgens mij, wanneer ik op marktplaats kijk hoeveel printers er inmiddels al weer te koop staan omdat ze niet(meer) gebruikt worden, dan zegt dat ook wel iets.
Dat zal voor iedereen wel anders zijn, een goed argument wat ik tegenkwam was dat er wel meer toestellen een paar keer per jaar wordt gebruikt.
Boormachines en veel ander gereedschap zijn ook niet goedkoop en worden toch ook niet continu gebruikt.
Het moet toch niet de hele tijd printen, mijne fiets van over de ..... € staat ook meer stil.
Wat voor de printer spreekt en dat had ik echt in mijn kindertijd moeten hebben is dat het de creatieve geest in werking zet.
Een gedachte/idee overbrengen naar papier en dan in 3D en dat hoeven geen wereldschokkende dingen zijn.
Waar zijt ge nu nog voor 20,- zoveel uren aan het "hobbyen" ?
Vandaag wat gemaakt, in uren onbetaalbaar. Op het net te koop voor 15,- geprint voor alles bijeen 1.5€.
Zulke dingen maken "Spaß"