Bambulab ervaringen

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Het is ook gewoon een stukje ontwikkeling door de tijd heen. En dingen gaan vandaag de dag erg snel. Vroeger bouwde en/of verbouwde veel mensen hun computer. Daar ging heel wat in om. Jaren lang was er de HCC in de Jaarbeurs, zelfs 4 dagen lang. En er was elk weekend wel ergens een computerbeurs in Nederland waar je je hart op kon halen (en geld uitgeven natuurlijk). In iedere plaats met een beetje omvang zaten wel meerdere computerzaken, nieuw of dump. Vandaag de dag zie je dat nog nauwelijks nog eentje want ze hebben geen bestaansrecht meer. De meeste mensen zijn alleen nog gebruiker en weten vaak amper wat er onder de motorkap van hun pc gebeurt. Sterker nog velen gebruiken hun pocket-pc (smartphone) voor alle dagelijkse dingen. Bij aanschaf van een nieuwe pc bouw ik hem nog steeds zelf, maar verder ben ik ook gewoon een gebruiker geworden (alleen met een beetje meer kennis van zaken).

Zo is het ook met 3D-printers een beetje aan de gang. Veel mensen die nu 3D-printen oppakken willen helemaal niks te maken hebben met gesleutel, afstellen, problemen oplossen, tweaken en noem maar op. Die willen gewoon wat printen. En dan mag het meestal meteen ook wat kosten, als ze er maar niet aan hoeven sleutelen en als er wat is willen ze wel dat iemand aan de andere kant van de telefoon hun probleem direct voor ze oplost. Het is iets dat men vooruitgang noemt. Of dat altijd allemaal positief is, is maar de vraag. Maar voor de meeste gebruikers zal het antwoord op deze vraag waarschijnlijk gewoon JA zijn.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Vrijwel iedere ontwikkeling is gericht op meer snelheid en meer gemak. Gemak uit zich in de meeste gevallen in "mens laat techniek het werk doen". Je kunt duizenden voorbeelden noemen waar het handwerk is geautomatiseerd. Simpele voorbeelden zijn de robot stofzuiger, robot grasmaaier, vaatwasser, wasdroger en ga zo maar door. Natuurlijk mooi dat we zo slim zijn om dergelijke techniek te ontwikkelen, maar de keerzijde is dat we steeds luier worden en een slechtere gezondheid krijgen. En niet te vergeten de groeiende berg met afval niet herbruikbare materialen. Dat verbranden we dan weer om er lekker veel CO2 mee te produceren
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ja, allemaal dingen die je dus niet echt nodig hebt, wij hebben zelf niet één van de hier genoemde apparaten😁, waarom ook. Het 3d print idee is bij mij ontstaan door een gebrek aan een defect geraakt onderdeel (nergens meer leverbaar) in een verder goedwerkend koffiezet apparaat, dus ben ik eerst een programma gaan zoeken waarmee ik het kon leren te tekenen (FreeCad, 123D design), toen moest er een printer gezocht of gemaakt worden, dus maar weer zoeken op internet en daar kwam ik Bart Venneker tegen, die bouwde er zelf één van hout, ik dacht dat zou ik ook wel moeten kunnen, dus zo geschiede en mijn eerste onderdeel geprint wat direct goed paste, was wel een wonderlijke ervaring die eerst print, hierdoor heeft het 3D-print virus bij mij toegeslagen.🤪
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Ik hoor bij die groep mensen die gewoon wil printen, en ik ben daar trots op :-)
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

👍
Ieder zijn ding, maar met alleen maar printen ben ik nog wel een keer uitgeprint, ik zie de printer gewoon als een stuk gereedschap, net zoals b.v. m'n cirkelzaag en mijn schroefboormachine, die gebruik ik ook alleen maar wanneer nodig, ik zie daarom ook niks in meer kleuren printen.
Omdat ik bij twee Repair cafés als vrijwilliger werkzaam ben komt het daar nogal eens voor dat er iets geprint moet worden en dat is natuurlijk dan ook vaak dankbaar werk en ook bij de modelbouwclub wordt hij soms ingezet.
Groeten Hardy

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Het zijn geen meetbare gegevens, dus kan je het alleen maar schatten. Persoonlijk denk ik dat de categorie "alleen maar printen" ruim boven de 50% zal liggen. En die categorie groeit iedere dag. De groep echte sleutelaars wordt steeds kleiner en is een uitstervend ras
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Helaas moet ik het daar mee eens zijn😢.
Groeten Hardy

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ach ik noem het maar nostalgie. En verder hebben wij, sleutelaars, het voordeel dat we een stuk meer achtergrondinformatie hebben. En daardoor (bijna) altijd in staat zijn en blijven onze printer weer zelfstandig aan de praat te krijgen, mocht dat nodig zijn. Om terug te vallen op de computers, ik heb algemeen gezien, met mijn leeftijd meer kennis van computers dan de gemiddelde jeugd van vandaag de dag. Ik mag dan ook nog regelmatig computers opschonen, problemen oplossen enz. Zowel hard- als softwarematig. Dat geeft ook wel een goed gevoel.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Sardonis
Germany

Bericht door Sardonis »

Niet echt de behoefte om te weten hoe een printer volledig in elkaar steekt, wel hoe ik er aan kan bijdragen dat deze een lange levensduur heeft.
Voor mij is het geen bouwdoos maar moet het enkel doen voor wat het dient.
Haal het wasmachine en de auto ook niet uit elkaar om zien hoe het allemaal werkt.
Vooruitgang maakt helemaal niet lui en is allesbehalve slecht voor de gezondheid.
Dat is maar wat je er zelf van maakt.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 19/01/25, 19:13 Het zijn geen meetbare gegevens, dus kan je het alleen maar schatten. Persoonlijk denk ik dat de categorie "alleen maar printen" ruim boven de 50% zal liggen. En die categorie groeit iedere dag. De groep echte sleutelaars wordt steeds kleiner en is een uitstervend ras
Als ik al mijn energie in het werk moet stoppen en geen tijd meer hebt voor (mijn) een hobby dan zeg ik mijn lidmaatschap op dit form op .
Ik ben van 62 en nog lang niet uitgerangeerd . en de geraniums staan hier nog lang niet op de vensterbank .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Sardonis schreef: 19/01/25, 20:09 Haal het wasmachine en de auto ook niet uit elkaar om zien hoe het allemaal werkt.
Geen vergelijk natuurlijk, die apparaten zijn voor dagelijks gebruik en dus onmisbaar en worden hier ook gewoon nieuw gekocht zonder sleutelen (zou ik wel willen, hihi), deze moeten het gewoon doen, maar een 3D printer heeft niemand echt nodig. En voor alleen maar gadgets te printen zijn ze gewoon te duur en veelvuldig gebruik is dan ook maar tijdelijk volgens mij, wanneer ik op marktplaats kijk hoeveel printers er inmiddels al weer te koop staan omdat ze niet(meer) gebruikt worden, dan zegt dat ook wel iets.
Groeten Hardy

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer