Ombouw CR10 Max naar klipper!

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

De 1e gedachte was de kabels verlengen, maar dan moest ik de x en e motor kabels verlengen, x endstop en thermistor en heater kabels. En dan nog een manier vinden om ze veilig richting het nieuwe moederbord te krijgen.

De knoop werd dus doorgehakt en we gaan effectief de EBB42 toer op die dan dmv van een paar standoffs op de extruder motor zal worden gemonteerd. Enige dat ik dan moet voorzien is 24V en een USB kabel richting het toolhead bordje en alle hierboven pluggen dan rechtstreeks in op het toolhead bordje en kunnen in principe dan zelfs gigantisch worden ingekort (of ik dat ga doen valt nog te bezien).

Iig moeten de ebb42 en het 7" scherm rond de 29e aankomen. USB kabels heb ik genoeg, enige dat ik dan not moet bekijken is de lengte van de stroomkabels richting het toolhead bordje.

Hopelijk is deze ombouw dan eind deze maand of begin volgende een feit.

Macro's heb ik net nog niet, geen enkele echt dus plaats je macro config gerust in een txt bestandje.

To be continued...

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Testfit van 1 van de mogelijke controller behuizingen met het keurige buck converter soldeerwerk dat @Rob52 voor me deed.

Door plaatsgebrek in de originele base is intern daar inbouwen geen optie. Enkel extern
PXL_20241120_184136112.MP.jpg

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

De EBB42 toolhead is binnen en klipper staat er al op, , en de microfit adapters die ik nodig had voor m'n thermistor. Rest nog de boel bedraden en dan kan ik beginnen met alles met elkaar te laten communiceren. Dan nog een goeie controlebord en raspberry pi behuizing hebben en we zijn klaar om die CR10 max Marlin en 8bit moederbord vrij nieuw leven in te blazen

Toegevoegd in 22 uren 5 minuten 42 secondes:
Slowpoke (z'n nieuwe naam) JANKY wiring online

Bordje, pi en LCD werken. Nu nog de ebb42 koppelen en bedrading afronden
RDT_20241127_2110521783606500105232644.jpg
RDT_20241127_2110495202212103627017289.jpg

Bambulab X1C + 4 AMS

Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Slowpoke (z'n nieuwe naam) JANKY wiring online

Bordje, pi en LCD werken. Nu nog de ebb42 koppelen en bedrading afronden
RDT_20241127_2110495202212103627017289.jpg
RDT_20241127_2110521783606500105232644.jpg

AfbeeldingAfbeelding

Bambulab X1C + 4 AMS

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het schiet al aardig op zo.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Yup, het hielp natuurlijk ook om de pi vooraf geflashed te hebben naar klipper, de firmware voor de SKR al gecompiled (was enkel stroom geven en ding deed de rest). EBB42 is ook al via STM32 Cube Programmer veranderd van de standaard canbus mode naar USB mode. Is in principe enkel aansluiten, via lsusb het klipper ID ophalen en koppelen in printer.cfg of ebb42.cfg en die ebb.cfg dan via [include] inladen in printer.cfg

Daar de thermistor voor bed & nozzle werkt (gaf rond de 20° aan) wil dat ook zeggen dat voor die 2 iig m'n pinout klopt :D Heb voor m'n DDX extruder een nieuwa nema17 besteld daar de enige manier om de ebb42 te mounten op de stepper motor is, en daarvoor moeten de schroeven eruit. Probleem is dat 2 van de 4 gestripte koppen hebben.

De gekende trucs van elastiekje, superlijm werken niet en heb geen spullen in huis om ze te extracten of uit te halen. Dus simpele oplossing is gewoon nieuwe, en het tandwieltje verzetten.

Maar ben al zeer blij dat m'n voorbereiding z'n vruchten heeft afworpen :D Als alles volgens plan verloopt gaan de 1e testen dit weekend wel kunnen gebeuren.

Bambulab X1C + 4 AMS

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik heb wel eens gekeken naar wat de voor- en nadelen allemaal zijn van Klipper. Maar ik heb eerlijk gezegd nog niet direct aanleiding gezien om m'n bestaande printer om te bouwen naar Klipper. Je zou er gemakkelijker aanpassingen in kunnen doen. Maar m'n printer werkt eigenlijk prima en heb dus niet direct de behoefte om aanpassingen te doen. Toch zie je aardig wat mensen die deze stap toch zetten. Het gaat overigens niet bij iedereen even feilloos of van een leien dakje. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd wat jouw argumenten zijn om de ombouw te doen. Behalve natuurlijk "omdat het kan", want dat is op zich natuurlijk al een aardig argument voor de hobbyist.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

T'is enerzijds begonnen omdat ik eindelijk eens dat raar geluid wil aanpakken dat eruit komt bij de ABL sequentie, lijkt er sterk op dat het resonantie is waar ik hopelijk iets kan aan doen door te spelen met waarden in de klipper firmware op de pi. Ook wilde ik eindelijk eens die Y-As overschakelen naar lineair rails (wat ondertussen is gebeurd) en als een 1e ingreep tegen dat geluid misschien. Die dingen had ik al meer dan een jaar liggen, werd tijd om ze te gebruiken. En als ik toch met zo'n ombouw begin, dacht ik "ik kan gelijk dat ding helemaal ombouwen".

Mijn argumenten, tjah. Enerzijds heb je inderdaad "omdat het kan", dan heb je het feit dat er steeds meer printers met een of andere versie van klipper komen (zoals de creality K - series), m'n favo youtuber (Canuck Creator aka Nero3D heeft er zo'n 3 dozijn staan die op klipper draaien), de huidige marlin versie van Bondtech die ik erop gezet heb samen met m'n DDX v3 direct drive extruder is ook al eventjes geleden dat die nog een update kreeg.

Anderzijds heb je dan voor mij persoonlijk dat het een leuk experimentje is van "krijg ik dit ideetje werkend", goeie oefening rond firmware compilen en bedrading, en inderdaad zoals je aangeeft, dingen aanpassen in de firmware is een fluitje van een cent. Eerst installeer je op je pi (of equivalent) Raspberry lite OS. Dan ssh je erin en gooi je KIAUH erop. KIAUH is een handig klipper installatie script die alles voor je installeert doormiddel van een keuze menu. Je geeft gewoon aan WAT je wil installeren en een paar minuten later is het gepiept en staat klipper op je pi.

Eens dat gedaan is kan je via klipper config menu dan weer zeer eenvoudig de firmware compilen voor je mainboard, toolhead boards etc... Dan via sd kaartje inladen in het mainboard en klipper staat ook daar op, en dan ben je in principe "klaar". Rest enkel nog de 2 met elkaar laten communiceren via canbus of usb. In mijn geval is dat dus usb omdat er maar 1 toolhead is en een beperkt aantal kabels.

Eens klipper op de controller stond, moest ik gewoon via ssh "lsusb" aanroepen in de pi om het usb ID van de controller te zien verschijnen. Dan is het gewoon kwestie van printer.cfg te openen, dat ID te plakken onder [mcu] en opslaan en de pi herstarten en hop de 2 communiceerden met elkaar.

e-steps aanpassen? max temp van heatbed & extruder aanpassen, firmware acceleration en jerk waarden aanpassen? Gewoon even printer.cfg openen, aanpassen in het juiste gedeelte en een klipper herstarten en hop. "nieuwe" firmware, komt geen compilen aan te pas. Heb je toolhead board zoals ik ga doen met m'n EBB, je kan kiezen om dat gewoon in printer.cfg te gooien of zoals ik ga doen een bestandje "ebb42.cfg" aanmaken met daar de nodige pinout info voor de thermistor, heater, etc, en ebb42.cfg gewoon via een regeltje [include ebb42.cfg] inladen in printer.cfg. Sluit je een bltouch aan of equivalent. Zelfde procedure. Ofwel printer.cfg aanpassen of een bestandje aanmaken met de nodige info. Opslaan en herstarten, en klaar.

Super eenvoudig om je firmware aan te passen zonder dat je in C++ of andere firmware compiler moet zitten.

Dan was er ook nog het feit dat het originele bordje ene 8 bit bordje was, en de laatste keer dat ik tinyautomation contacteerde om de weten of de CR10 ooit G2-G3 (arc's) of pressure advance ging ondersteunen was het antwoord heel eenvoudig "nee, pakt firmware ruimte in die helaas niet beschikbaar is op het creality bordje". Met dit 32bit SKR bordje zal dat hoegenaamd geen probleem zijn. ARC, pressure advance, adaptive bed mesh... gaat gewoon werken. Dus een simpele ingreep van een ander bordje gaat de printer weer een pak moderner en geavanceerder en hedendaagser maken, terwijl de hardware eigenlijk voor 99% dezelfde blijft.

Bambulab X1C + 4 AMS

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Tja, klinkt toch wel weer interessant. Ik heb hier nog m'n Anycubic Deltaprinter staan. Daar was ik een maand of geleden weer even actief mee. O.a. Marlin aanpassen. Die printer gebruik ik echter nauwelijks, dus die zou ik er wel eens een keertje aan kunnen onderwerpen. Ik heb de Raspberry nog liggen en er zit al een 32 bits bordje in. Het zal niet meteen de aankomende week gebeuren, maar bij nader inzien toch maar eens opstarten. In ieder geval een reden om weer even met de hard- en software aan de gang te kunnen, want daar komt eigenlijk weinig meer van. Dus het wordt in mijn geval dan dus een gevalletje "omdat het kan" niet omdat het moet.
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Ik heb mijn ender 3 en 5 ook al enige tijd omgezet naar klipper en zou niet meer terug willen. Ook al is het niet vaak nodig, even iets aanpassen of toevoegen gaat zo veel makkelijker.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ch3vr0n schreef: 29/11/24, 18:42 Dan was er ook nog het feit dat het originele bordje ene 8 bit bordje was, en de laatste keer dat ik tinyautomation contacteerde om de weten of de CR10 ooit G2-G3 (arc's) of pressure advance ging ondersteunen was het antwoord heel eenvoudig "nee, pakt firmware ruimte in die helaas niet beschikbaar is op het creality bordje"
Volgens mij had je die gewoon kunnen blijven gebruiken, het geheugen heb je niet nodig, alles gebeurt op de Raspberry, het bordje is alleen nog maar een doorgeefluik naar de steppers en heaters en terug van de sensoren, dus je gebruikt het interne geheugen helemaal niet.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in