Pagina 1 van 1

Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 10:11
door Outliner
Sinds ik goud of silver pla van esun gebruik gaat het ineens slechten met de buitenlaag, het is nu zelfs totaal afwezig, zie fotos

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 10:33
door Rob52
Lijkt me stug dat dit aan het filament ligt. Als je werkelijk geen buitenlaag meer hebt kijkt dan eens naar de instellingen in je slicer. Heb je niet per ongeluk het aantal wandlijnen op nul staan? Of is het misschien iets anders zoals under extrusion. Daar lijkt het ook wel een beetje op.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 10:51
door Outliner
ik zal er naar kijken

Toegevoegd in 16 minuten 44 secondes:
WALLS
wall thickness 0.8
wall line count 2
wall trtansition lenght 0.4
wall distibution count 1
wall transitioning threshold angle 10.0
horizontal expansion 0.0

TOP/BOTTOM
top/bottom thickness 0.8
top thickness 0.8
top layers 4
bottom thickness 0.8
bottom layers 4

dit is wat ik kan vinden

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 11:14
door Rob52
Daar zie ik niks vreemds aan. Dus misschien toch under extrusie.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 11:46
door 3DWim
Wanddikte bestaat uit: binnen en buiten laagdikte en vulling.
Als je een "niet berekenbare" combi invult krijg je vreemde resultaten.
Een wanddikte van 0,8mm plus een vulling (?) lijkt mij een uitdaging.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 11:51
door Hardy
Volgens mij ook under extrusion, ik ken dit beeld in ieder geval van mijzelf ooit, misschien slipt dit soort filament iets (veer in de extruder iets strakker zetten) of je nozzle zit gedeeltelijk verstopt.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 11:54
door Outliner
under extrusie ken ik helaas niet vinden in cura

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 11:54
door Rob52
3DWim schreef: 16/06/24, 11:46 Wanddikte bestaat uit: binnen en buiten laagdikte en vulling.
Als je een "niet berekenbare" combi invult krijg je vreemde resultaten.
Een wanddikte van 0,8mm plus een vulling (?) lijkt mij een uitdaging.
Je hebt wanddikte en vulling. Het totaal is de dikte/breedte van het object op die plek. De wanddikte is zoals het al zegt de dikte van de wand per zijde die de vulling omsluit. En dus niet het totaal van wand-vulling-wand. Heb je dus een "muurtje" van 3 mm breed dan kan die bestaan uit een wanddikte van 0,8 mm (=2 lijnen van 0,4 mm) een vulling van 1,4 mm plus nog een wand van 0,8 mm. Oftewel 0,8 - 1,4 - 0,8.

Under extrusie is ook geen instelling in de slicer maar iets dat het gevolg is van een verkeerde kalibratie van de printer.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 11:56
door Outliner
Hardy schreef: 16/06/24, 11:51 Volgens mij ook under extrusion, ik ken dit beeld in ieder geval van mijzelf ooit, misschien slipt dit soort filament iets (veer in de extruder iets strakker zetten) of je nozzle zit gedeeltelijk verstopt.
nozzle inmiddels vervangen , veer voelt strak aan

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 12:10
door Rob52
Rob52 schreef: 16/06/24, 11:54 Under extrusie is ook geen instelling in de slicer maar iets dat het gevolg is van een verkeerde kalibratie van de printer.
Of zoals Hardy aangeeft een gedeeltelijke verstopping. En zo zijn er nog wel een paar andere mogelijke oorzaken.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 12:15
door Wim62
Staat de infill wel aan of staat die op 0% .

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 16/06/24, 16:39
door PrintEngineer
Je kunt voor de zekerheid je extruder kalibreren. Dan weet je of de juiste lengte geëxtrudeerd word

Extruder kalibratie

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 17/06/24, 17:18
door Outliner
Super thx , 4mm under extruded en fixed dankzij youtube

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 18/06/24, 19:36
door Outliner
Test print gedaan en alles was ok, grote print ging goed. Na een wart weer fout. 😞

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 18/06/24, 22:20
door PrintEngineer
Wat ging er fout? Kan je foto's plaatsen?

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 18/06/24, 22:27
door Rob52
Ik was eerlijk gezegd al wel een beetje verbaasd dat de constatering van 4 mm under extrusie en het herstellen daarvan het probleem zou hebben opgelost. Want ik kan met gemak 10% under extrusie genereren tijdens het printen zonder het verschijnsel dat je beschrijft te krijgen. Je krijgt misschien wel een slechtere print, maar niet eentje waar het lijkt of er helemaal geen buitenlaag wordt geprint. Moet toch iets anders zijn, misschien toch een deels verstopte nozzle of er net boven.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 18/06/24, 22:51
door PrintEngineer
Het zou handig zijn als we weten over welke printer we het hier hebben. En is het een printer met direct drive extuder of een machine met bowden tube. Dat praat wat gerichter in het duiden van mogelijke oorzaken

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 19/06/24, 07:09
door Outliner
Inmiddels 4 nieuwe nozzels geprobeerd.
Ender3 v2 .
Met bowdentube, die ik ga vervangen samen met de hot-end .
Ook ga ik de veer in de extruder strakker zetten.
Foto volgt.

Toegevoegd in 6 minuten 9 secondes:
Over 1,5 uur is hij klaar

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 19/06/24, 09:14
door Rob52
Ik doe een andere suggestie. Zoek eens op heat creap 3D printing. 3 mogelijke aanpassingen die het probleem misschien kunnen oplossen zijn:

1. Verlaag de prinkoptemperatuur (ligt er ook aan op welke temperatuur je nu print. die moet niet onder de temperatuur van het materiaal uitkomen)
2. Verhoog de printsnelheid
3. Verhoog of verbeter de hot end koeling

En een vierde, vervang het hele hot end voor een betere versie. Maar als het de originele is lijkt me dat niet direct de eerste oplossing. Maar je geeft zelf al wel aan dat je dit misschien wilt gaan doen.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 19/06/24, 11:01
door PrintEngineer
Hierbij nog wat zaken die je snel kunt nalopen

1: hoeveel perimeters staan er in je slicer ingesteld?
2: heb je de heatbreak al gecontroleerd? Dat wil zeggen de teflon tube op verbranding door oververhitting of vervorming
3: blijft de extruder temperatuur wel stabiel of staat die behoorlijk te schommelen?
4: zit de extruder gear wel goed vast op de as van de motor?
5: loopt het filament wel soepel door de capricorn tube? M.a.w. zitten er geen knikken in en zit hij nog wel stevig in de zitting?

En zo zijn er nog wel meer dingen die je kunt controleren. Maar doe het wel een voor een

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 19/06/24, 18:56
door Hardy
Ook kan het zijn dat in de slicer per ongeluk 3mm filament dikte staat ingesteld i.p.v. 1.75, dat was in het verleden nogal eens het probleem bij veel gebruikers en dan heb je ook dit resultaat, Cura had dat als standaard ingesteld omdat hun eigen Ultimakers daar mee werken.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 19/06/24, 19:03
door 3DWim
Outliner schreef: 19/06/24, 07:15 Inmiddels 4 nieuwe nozzels geprobeerd.
In het verleden waren er veel leden die eerst van alles gingen vervangen vaak ook nog omdat ze zeker wisten dat ze zelfs niets fout gedaan hadden.
Waarom van alles veranderen/vernieuwen zonder te weten wat er fout gaat.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 19/06/24, 19:21
door PrintEngineer
@3DWim omdat we leven in een vervangingsmastschappij. De garage wereld is ermee begonnen en het heeft zich als een olievlek verspreid. Heel vaak worden er onderdelen vervangen die je nog prima kunt repareren, maar een nieuw onderdeel gebruiken levert meer op en de klant weet vaak niet eens dat het gerepareerd had kunnen worden. Puur omdat ze er zelf geen verstand van hebben en dus maar geloven wat de ander ze verteld

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 19/06/24, 20:17
door Wim62
Lezen is ook een vak apart .
3DWim bedoeld hiermee dat mensen te snel update op hun printer zetten en niet weten of het werkt .
En als het dan niet werkt komen ze hier om te vragen hoe te oplossen . :D

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 20/06/24, 00:41
door Outliner
Thx wim, das een bericht waar ik echt zat te wachten

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 20/06/24, 17:34
door 3DWim
Outliner schreef: 19/06/24, 07:15 Inmiddels 4 nieuwe nozzels geprobeerd.
Ender3 v2 .
Met bowdentube, die ik ga vervangen samen met de hot-end .
Ook ga ik de veer in de extruder strakker zetten.
Tsja ik constateer alleen ets, je vervangt "zo maar" wat, in de hoop dat er een oplossing ontstaat.
En die leden hadden we er in het verleden veel van, dus daar heeft @Wim62 gelijk in.
Maar je printer print toch goed? Tot een bepaalde hoogte. Dus je printer hardware is in orde. Allen je STL file is corrupt, je data overdracht (daar had bv de Anet A6 last van), en/of er gaat iets anders fout. Bij mij duurde het best lang voordat ik zag dat op een bepaalde hoogte er een kabeltje klem kwam te zitten.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 21/06/24, 11:19
door Outliner
Het is niet dat ik gewoon lukraak alles aan het vervangen ben.
Ik zie hier veel info, die ik allemaal serieus neem en uitprobeert, vervanging zat daar ook bij.
Nu ga ik aan de slag met de koeling, ik merk dat de fan soms uitslaat, dus ik ga de bedrading na kijken en indien nodig vervangen

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 22/06/24, 11:11
door 3DWim
Outliner schreef: 21/06/24, 11:19 ik merk dat de fan soms uitslaat, dus ik ga de bedrading na kijken en indien nodig vervange
Maar die gaat ook software matig uit.....
Daar zou ik eerst zoeken.

Re: Geen buitenlaag

Geplaatst: 22/06/24, 11:15
door Rob52
Ligt er wel aan welke fan. Als het heat creap is dan is het de hot end cooling. En die staat normaal gesproken altijd aan. Hij wordt weliswaar door de hard- en software aangestuurd, maar staat bij "in bedrijf" altijd aan. Dit in tegenstelling tot de part cooling, maar ik denk niet dat het daar over gaat. Als dat wel zo is zal het niet de oorzaak van het probleem zijn.