Pagina 1 van 1

Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 26/05/24, 08:43
door Mendydebruin
Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een fijn programma waar ik kleicutters kan tekenen. Dit moet dus een programma zijn waar ik niet alleen standaard figuren/voorwerpen kan inzetten. Ik zal een foto als bijlage meesturen om een idee te geven. Het gaat ook om details.

P.s. wel een beginner. :)

Alvast bedankt en een fijne zondag!

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 26/05/24, 09:00
door PaulM
dit is een site waar het eenvoudig is om cookie (of klei) cutters te ontwerpen

https://app.cookiecad.com/

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 26/05/24, 09:21
door Mendydebruin
Bedankt Paul voor je snelle reactie! Ken je nog meer programma's waar je eenvoudig zelf kunt tekenen en dingen kan aanvullen/invoegen?

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 26/05/24, 09:32
door PaulM
Als je bij gratis programma's wil blijven kan ik Inkscape aanraden : https://inkscape.softonic.nl/

Als je wat meer tijd kan investeren om de software aan te leren, kan ik de gratis versie van Autodesk Fusion360 adviseren. Op Youtube vind je veel tutorials.

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 26/05/24, 10:13
door PrintEngineer
Ook eenvoudig in het gebruik is Tinkercad https://www.tinkercad.com/

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 26/05/24, 11:05
door Banditoz
In tinkercad kun je volgens mij svg bestanden invoegen. Die kun je van elk afbeeldingsbestand maken. Kan in die andere programmas ook maar tinkercad is makkelijk.

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 26/05/24, 12:00
door 3DWim
Er zijn vele programma's waar je mee kan ontwerpen.
De meeste zijn niet alleen maar voor koekiesnijders of kleivormpjes.
En je zult bij alle programma's een steile leercurve krijgen.

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 28/05/24, 08:46
door Outliner
PrintEngineer schreef: 26/05/24, 10:13 Ook eenvoudig in het gebruik is Tinkercad https://www.tinkercad.com/
is tinkercad niet betaald? waarbij de gratis versie nogal botte ( hoekige )prints maakt, en de betaalde versie een hogere waarde heeft waardo0r de print mooi glad is?

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 28/05/24, 09:37
door Rob52
Nee, Tinkercad is gratis. De hoekigheid is iets dat je zelf in kunt stellen. Cirkels starten met een standaard aantal zijden. Maar die kun je zelf aanpassen.

Hieronder een voorbeeld.

1. start met 20 zijden.
2. Minimale aantal van 12 zijden.
3. maximale aantal van 64 zijden.

TC zijden 1.jpg

TC zijden 2.jpg

TC zijden 3.jpg

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 28/05/24, 09:38
door PrintEngineer
Zelf teken ik al jaren met Tinkercad en heb niet de indruk dat de ontwerpen van slechte kwaliteit zijn. Wel heb je bij Tinkercad beperkte mogelijkheden t.a.v. van het veel uitgebreidere Autodesk. Tinkercad is ooit ontwikkeld als tekenprogramma voor jonge kinderen. Dat is steeds ietsjes uitgebreid tot wat het nu is en blijft tot de dag van vandaag gratis en makkelijk te gebruiken. Maar wil je een veel uitgebreider tekenprogramma gebruiken zijn die er ook, zelfs ook gratis. Meestal moet je jezelf dan wel registreren voordat je er gebruik van kunt maken. Andere forumleden die dergelijke programma's gebruiken kunnen je wel helpen met hoe je daar komt en hoe je jezelf aanmeld

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 28/05/24, 09:57
door Outliner
dus als ik met tinkercad een ontwerp maak en opsla als 3mf, door mijn slicer werp, en als gcode uitprint, blijft hij mooi glad?

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 28/05/24, 10:02
door Rob52
Met de "beperkingen" zoals in de voorbeelden getoond. Maar als je het maximale aantal zijden gebruikt ziet het er meestal prima uit is mijn ervaring.

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 28/05/24, 10:24
door Wim62
Outliner schreef: 28/05/24, 09:57 dus als ik met tinkercad een ontwerp maak en opsla als 3mf, door mijn slicer werp, en als gcode uitprint, blijft hij mooi glad?
Ik denk dat je een ontwerp in tinkercad niet als 3mf kunt opslaan maar als stl bestand .
En hoe je het getekend hebt komt het ook uit te zien na het printen .
En of het dan net zo glad wordt licht ook aan de printer , filament, ect en ect .

Re: Welk programma om zelf uitgesproken vormen te tekenen

Geplaatst: 28/05/24, 10:49
door Rob52
Je kunt met Tinkercad een bestand alleen exporteren naar .OBJ of .STL Ook is het mogelijk naar een GLTF bestand te exporteren.