Pagina 1 van 1

Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 30/04/24, 12:32
door Vink
Hi!
Ik probeer een tandwieltje te maken van wit PETG en krijg de vulling zoals op de foto, wat ik ook probeer..
De randen worden wel goed geprint, alles geprobeerd.. ik weet eigenlijk niet wat te doen.
Weet iemand waardoor dit komt?

Afbeelding

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 30/04/24, 15:06
door Frits
Ik ben geneigd om te zeggen: gewoon glad schuren :lol: , maar dat is niet de oplossing van het probleem.
Gebeurt dit ook bij een soortgelijk ander voorwerp?
Bij mijn printer kreeg ik ook een testcube, wellicht heb je ook zoiets. Probeer die eens.
Met welke temperatuur print je dat PETG? En wat voor soort printer heb je? Direct drive?

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 30/04/24, 16:02
door Vink
Hi!
De printtemp is 230 C. en 70 C. en bij andere prints gebeurt dit niet. Ik heb een Ender 3 S1 pro waarop PLA het prima doet.
Ik ga eens naar een testcube zoeken zoals je voorstelde.

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 30/04/24, 17:39
door Frits
Je kunt ook gewoon een zelf getekend blokje gebruiken. Print het eerst in PLA en als dat goed gaat, doe dan PETG in je machine. Misschien kun je de temperatuur en zeker die van de hotplate nog wat verlagen.

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 30/04/24, 18:29
door Hardy
Het lijkt op te heet printen en/of te weinig koeling, zoals je ziet wordt de lijn die al geprint is weer meegetrokken bij de volgende beweging, omdat die nog niet hard is.

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 30/04/24, 20:16
door Wim62
Vochtig filament .

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 30/04/24, 20:24
door Rob52
Misschien wat overflow. Meestal betreffen de problemen hier under flow, maar ik denk dat je misschien ofwel moet kalibreren of de flow op 90~95 % zetten. Mijn ervaring is dat PetG dit effect sowieso meer geeft dan PLA.

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 01/05/24, 10:18
door PrintEngineer
Lauter van een foto blijft het lastig om een probleem goed te onderkennen. Maar wat ik zie doet mij vermoeden dat hier sprake is van overextrusion i.c.m. te weinig koeling

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 01/05/24, 13:28
door PaulM
Ik vermoed dat ook de spoel PETG al een tijdje uit de verpakking is? Als dat zo is, is het waarschijnlijk de combinatie van wat PrintEngineer hierboven zegt en vocht in je filament.

Het vochtprobleem kan je zo oplossen : (met goedkeuring van moeder de vrouw natuurlijk)
Je kan PLA en PETG in je keuken oven "drogen". Let wel dat je de temperatuur van de oven precies moet kunnen instellen.
PLA : oven op +-45 graden (zeker niet warmer als 50 graden!) voor een uurtje of 4-6
PETG : oven op +-70-75 graden (zeker niet warmer als 75 graden!) voor een uurtje of 4-6

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 01/05/24, 16:22
door Vink
Zeer bedankt voor de reacties! :D ik wist dat dit een goed forum is -> ga de voorstellen eens proberen :!:

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 01/05/24, 16:43
door Frits
Wij hopen dat het je helpt en zijn benieuwd naar de uitkomst.

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 01/05/24, 21:07
door Vink
tandwiel1.jpg
tandwiel1.jpg (34.03 KiB) 512 keer bekeken
Ik denk dat inderdaad het filament te veel vocht had.. heb hem volgens de suggesties in de oven gelegd en daarna ging het redelijk goed.. nog niet super maar de vorm van de tanden zijn prima.
Nogmaals mijn dank voor de reacties!

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 02/05/24, 07:09
door Frits
Printwerk is nooit te vergelijken met nylon spuitgietwerk, maar dit ziet er in mijn ogen goed uit.

Re: Vreemd probleem PETG

Geplaatst: 02/05/24, 10:33
door PrintEngineer
Vocht kan echt een spelbreker zijn bij filaments die ruim boven de 200°C worden verwerkt. Toch denk ik dat je nog betere resultaten gaat boeken door de flow te kalibreren. Met een kwartiertje ben je klaar en weet je zeker dat er exact de juiste hoeveelheid door de nozzel wordt geperst