Bambulab ervaringen

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Sardonis schreef: 19/01/25, 20:09 Haal het wasmachine en de auto ook niet uit elkaar om zien hoe het allemaal werkt.
Geen vergelijk natuurlijk, die apparaten zijn voor dagelijks gebruik en dus onmisbaar en worden hier ook gewoon nieuw gekocht zonder sleutelen (zou ik wel willen, hihi), deze moeten het gewoon doen, maar een 3D printer heeft niemand echt nodig. En voor alleen maar gadgets te printen zijn ze gewoon te duur en veelvuldig gebruik is dan ook maar tijdelijk volgens mij, wanneer ik op marktplaats kijk hoeveel printers er inmiddels al weer te koop staan omdat ze niet(meer) gebruikt worden, dan zegt dat ook wel iets.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Afgelopen zomer heb ik een tijdje als vrijwilliger gewerkt op een plaats waar jonge kinderen t/m 14 jaar met techniek in contact worden gebracht. 8 van de 10 hebben nog nooit een stuk gereedschap vastgehouden of iets zelf in elkaar gezet. Technisch inzicht ontwikkeld zich dus ook niet meer en dat is deels te wijten aan ons onderwijssysteem en ouders die hun kinderen ook niet leren of kunnen leren hoe je zelf iets kunt maken of repareren. Bij ons thuis werd bijna alles zelf gedaan, dus ik plakte mijn eerste fietsband toen ik 8 jaar was. Op mijn 14e bouwde ik samen met mijn opa schuren, schuttingen en hing binnen- en buitendeuren deuren af. En niet alles lukte in een keer, maar zo was de redenatie, van fouten kan je leren.

Tegenwoordig is naar school gaan hoofdzakelijk theoretisch gericht en zijn vakken als handenarbeid uit het lespakket verdwenen. Hoe moet een kind dan nog ontdekken en leren hoe je iets kunt bouwen of repareren?
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Johang
Netherlands

Bericht door Johang »

Ben het helemaal met Rob52 eens. Ik lees vaak de ervaringen met nieuwe printers zoals bijv. Bambulab X1C om van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte te blijven maar heb absoluut niet de behoefte zo'n printer te kopen. Ik zou het sleutelen aan mijn Ender 3 pro missen en denk ik stoppen met 3D printen.
Met computers heb ik hetzelfde. Ik koop altijd oude workstations. Zijn heerlijke apparaten die je tenminste 100 keer kunt modificeren en dan toch nog goed kunnen werken.
Dit forum moet nog maar lang blijven bestaan
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Ik heb een creality k1 en die werkt lekker makkelijk maar ik heb toch de laatste tijd mijn ender 5pro verbouwd naar corexy omdat het verbouwen zo leuk is en als alles werkt geeft dat gewoon extra voldoening. Van de ender 5 pro is alleen het frame en de z-motor met heated bed nog origineel inmiddels 🙂.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Ik heb al een tijdje niet meer gesleuteld aan een 3D printer. Hoewel ik laatst wel de Weistek van een verstopping moest verlossen.

Ik denk dat je er ook anders tegenaan kunt kijken: sleutelen wordt ook een nieuw niveau. En om on topic te blijven: er zijn er hier die hun bambu lab ook uit en in elkaar gekregen hebben. Het kan dus wel.
En er zal ook een moment komen dat iemand de software "hackt".
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Ja dat zal ook wel een keer lukken. Een bambulab gewoon op klipper laten draaien. Er zullen anders ook wel een keer vervangende moederbordjes komen van bv. Bigtreetech of een andere.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

> Ja dat zal ook wel een keer lukken. Een bambulab gewoon op klipper laten draaien. Er zullen anders ook wel een keer
> vervangende moederbordjes komen van bv. Bigtreetech of een andere.

Er is al iemand die de print van een X1 (P1?) heeft vervangen door een Klipper board en 'm aan de praat heeft gekregen. Hij heeft een eigen Discord kanaal.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

NineLizards schreef: 20/01/25, 14:52 Er is al iemand die de print van een X1 (P1?) heeft vervangen door een Klipper board en 'm aan de praat heeft gekregen
Zal ook niet zo moeilijk zijn, alleen doe je dit niet zo gauw met een vrij nieuwe dure machine, daarom gebeurt het nu nog maar weinig denk ik.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

NineLizards schreef: 20/01/25, 14:52 Er is al iemand die de print van een X1 (P1?) heeft vervangen door een Klipper board en 'm aan de praat heeft gekregen. Hij heeft een eigen Discord kanaal.
Aan de praat gekregen is een groot woord. Het gaat hierom: https://github.com/ChazLayyd/Bambu-Lab- ... Conversion. Hotend en bed werkt, motion system en fans. Maar daar stopt het ook. AMS werkt niet, load cell werkt niet (moet vervangen worden door een ander) webcam werkt niet, scherm niet, toolhead boards niet, filament sensor werkt niet...

Zal nu waarschijnlijk wel schot in komen
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Sardonis
Germany

Bericht door Sardonis »

Hardy schreef: 19/01/25, 21:36 En voor alleen maar gadgets te printen zijn ze gewoon te duur en veelvuldig gebruik is dan ook maar tijdelijk volgens mij, wanneer ik op marktplaats kijk hoeveel printers er inmiddels al weer te koop staan omdat ze niet(meer) gebruikt worden, dan zegt dat ook wel iets.
Dat zal voor iedereen wel anders zijn, een goed argument wat ik tegenkwam was dat er wel meer toestellen een paar keer per jaar wordt gebruikt.
Boormachines en veel ander gereedschap zijn ook niet goedkoop en worden toch ook niet continu gebruikt.
Het moet toch niet de hele tijd printen, mijne fiets van over de ..... € staat ook meer stil.

Wat voor de printer spreekt en dat had ik echt in mijn kindertijd moeten hebben is dat het de creatieve geest in werking zet.
Een gedachte/idee overbrengen naar papier en dan in 3D en dat hoeven geen wereldschokkende dingen zijn.
Waar zijt ge nu nog voor 20,- zoveel uren aan het "hobbyen" ?
Vandaag wat gemaakt, in uren onbetaalbaar. Op het net te koop voor 15,- geprint voor alles bijeen 1.5€.
Zulke dingen maken "Spaß" :D
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in