Max temp 3M adhesive

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Johang
Netherlands

Max temp 3M adhesive

Bericht door Johang »

Wie kan mij de max. temp vertellen voor gebruik van een PEI sheet.
Ik heb een PEI- sheet gekocht met 3M adhesive en deze op een Creality glasplaat geplakt.
De eerste 3 prints gingen perfect maar nu komt bij een iets groter object ( 160 mm) tijdens het printen de sheet los van het bed.
Ik print op een Ender-3 hoofdzakelijk ABS met een bedtemperatuur van 110 °C.
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Dat hangt van het soort sheet af, maar de meeste sheets (glue sheets, stickers) worden 'zachter' bij 80 graden. 3M 486MP is zo'n beetje de meest gebruikte sticker, en gaat volgens de data sheet tot 80 graden. Dat betekent echter niet dat ze dan loslaten - hun lijmkracht neemt dan af, maar is normaal nog meer dan voldoende, afhankelijk van de dikte en starheid van je top laag.

Voor mijn zelf gemaakte platen (FR4 0.5 en 1.0 mm op een metalen drager) heb ik zelf met success gebruik gemaakt van:

- 3M 486 (te koop op oa. Amazon.nl)
- Everglue Industrial Spray glue (Amazon.de, 140 C, webbed, verzendkosten)

Nog niet geprobeerd maar wel in huis:

- Prime Fix High Temperature (Amazon.de, regular spray, transparant, verzendkosten)

Te oude lijm en te oude stickers werken minder goed. De maximale houdbaarheid is ca. een half jaar. Ik heb nog zat lijm over, mocht je dat willen proberen.

Boven de 100 a 110 kan een sticker vervelend worden. Heb je echt stevige krachten (ik weet niet hoe dun het velletje PEI is wat je gebruikt, and wat je precies print) dan zou ik de Everglue gebruiken. Maar je zou ook misschien in plaats van glas+PEI eens kunnen kijken naar FR4 danwel G10, al dan niet in combinatie met een metalen drager.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Je zou ook kunnen overwegen om een ander headbed met magneten erin te kopen .
Dan kun je printplaten met metaal erin kopen , net als bij een prusa printer .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Johang
Netherlands

Bericht door Johang »

@NineLizards
Bedankt voor je reactie. Hierdoor ga ik weer eens lekker experimenteren.
Ik kan niet achterhalen welke lijm gebruikt is, maar ik denk wel dat het een temperatuurprobleem is, want na afkoelen zit de sheet weer muurvast.
De sheet is 0,35 mm dik. De lijm moet er dus volledig voor zorgen dat het bed vlak blijft.
Omdat ik veel behuizingen print voor mijn Arduino probeersels heb ik vaak grote rechthoeken met stevige wanden erop.
Ik probeer nu een print met een bodemvlak van 160 x 80 mm en 3 mm dik met opstaande wanden van 24 mm hoog

Als eerste heb ik nu een print gestart met 90°C voor de eerste laag en voor de rest 80°C. Zo wil nog een paar temperatuur testjes doen.

Als tweede wil ik ook gaan experimenteren met FR4 en een goede lijm.

@Wim62
Ik heb al ge-experimenteerd met een magnetisch heatbed en Pei sheet op verenstaal.
De warp-krachten waren groter dan de magnetische krachten zodat de Peisheet aan de kanten ongeveer 8mm omhoog stond
NineLizards
Netherlands

> Ik kan niet achterhalen welke lijm gebruikt is, maar ik denk wel dat het een temperatuurprobleem is, want na afkoelen zit de sheet
> weer muurvast.

Yeah, dat ruikt naar een verkeerd of falend sticker vel. 3M 486 is wat je moet hebben.

>De warp-krachten waren groter dan de magnetische krachten zodat de Peisheet aan de kanten ongeveer 8mm omhoog stond

Wow. Misschien het magneetrubber wat niet sterk genoeg was? Ik heb zelf een Bambu X1C, en die spring steel plaat trekt echt niet krom (en al helemaal niet als er FR4 op zit, maar dat terzijde :-) )

Het voordeel van een FR4 geplakt met 3M 486 is dat het materiaal van zichzelf al dusdanig 'star' is dat de krachten zich wel verspreiden over de onderliggende laag. Ga je met FR4 experimenteren, gebruik dan 0.5 mm of dikker, en let op het stof en de lijm. Het is niet allemaal even gezond... (https://ninelizardsblog.blogspot.com/20 ... lding.html)
JeanPaul
Contacteer:
Argentina

Bericht door JeanPaul »

Ik zou ook de optie van FR4 overwegen, zoals NineLizards aangaf, zeker in combinatie met 3M 486MP voor betere hechting. Zorg er wel voor dat alles stof- en vetvrij is voor een optimaal resultaat.
Johang
Netherlands

Bericht door Johang »

N.a.v. de suggestie van NineLizerds ben nu de volgende opties aan het uitproberen
Als onderplaat 4 mm glasplaat en 4 mm Al plaat.
Als bovenlaag 0,35 mm PEI sheet, 0,5 mm Pei plaat op verenstaal en 0,5 mm FR4 plaat.
Ik verlijm alles met High Temp spuitlijm. Ook de PEI plaat op verenstaal verlijm ik omdat ik weinig succes had met een magnetische plaat.
Ik print met een bedtemp van 110°C voor de eerste laag en de rest 100 ° C.
NineLizards
Netherlands

Nu is natuurlijk de vraag: is het ook gelukt? :-)
Johang
Netherlands

Bericht door Johang »

Ik heb de PEI plaat op verenstaal eerst grondig gereinigd met achtereenvolgens fijn schuurpapier, schuurspons en spiritus. De glasplaat heb ik een dag laten weken is aceton waarna alle oude lijm eenvoudig te verwijderen was.
Ik heb de peiplaat op verenstaal vervolgens op de glasplaat gelijmd met High Temp spuitlijm.
De eerste prints (o.a. een stuk wing voor een windmolen) gaan perfect. De brim en de print blijven keurig vast zitten.
Nu wachten op de FR4 sheets en de AL-plaat.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het lijkt mij een beetje "over done" allemaal. Het is in principe gewoon voldoende om de PEI sheet op 1 onderlaag te lijmen. Ofwel rechtstreeks op het heatbed of op een magnetische verenstalen onderplaat of op een FR4 onderplaat. Maar meerdere onderplaten is echt nergens voor nodig. Ik gebruik het nu niet omdat ik hoofdzakelijk FR4 gebruik en slechts sporadisch ABS of ASA print. Maar in het verleden printte ik veel vaker ABS op een eenvoudige ANET A8 op een PEI sheet op een verenplaat gelijmd. (temperatuur van de Anet 8 had ik opgevoerd tot 105 graden) En ik heb geen speciale lijmen gebruikt, alleen de lijm die op het sheet zat en dat was allemaal van 3M. En dat was alles en werkte uitstekend. Maar goed, als jij je daar beter bij voelt moet je dat natuurlijk gewoon doen, maar nodig is het zeker niet. Nadeel van meerdere onderplaten is ook dat er meer massa moet worden opgewarmd en warm gehouden. Klein voordeel is dan weer dat door die massa alles weer gelijkmatiger verwarmd wordt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in