Probleem bij Infill

Infill probleem

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Jacko65
Belgium

Probleem bij Infill

Bericht door Jacko65 »

Hallo,
ik heb een Elegoo neptune4 , slicer is cura en filament is Pet-g van elegoo .

Bij printen ( zie foto) heb ik al verschillende instellingen aangepast om Pet-G problemen hier en daar op te lossen , maar de INFILL loopt nog mis , wat doe ik fout ?
Rest print loopt goed heb ik indruk , alleen bij de Infill komt alles los en blijft achter extruder hangen en vormt geen mooie opbouw ..

Er zijn zoveel instellingen om aan te passen maar dit krijg ik ni direct onder controle ..
bedankt voor elke tip of raad..
Bijlagen
ScreenHunter 1391.jpg
ScreenHunter 1390.jpg
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Moeilijk te zeggen. Maar het eerste dat me opvalt is dat je een brim gebruikt bij een object met zo'n groot contactoppervlak. Dat zou helemaal niet nodig hoeven zijn. Een skirt is voldoende. Maar dat heeft niks met je vraag/probleem te maken.

Ook al kan je printer hoge snelheden printen zou ik het eens een stukje langzamer proberen. Probeer eens een print met 100 mm/sec en kijk wat er dan gebeurt. Mogelijk dat door de snelheid het filament niet de tijd krijgt om goed te hechten. Voor hoge snelheden zijn er speciale filamentsoorten. Maar je zou ook de temperatuur nog kunnen verhogen. Snelheid en temperatuur hebben bij hogere snelheden duidelijk met elkaar te maken. Hoe hoger de snelheid hoe hoger de temperatuur.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ik denk ook dat de snelheid veel hoog is, PETG gaat bij mij zelf terug naar 80mm/sec, bij zo'n hoge snelheid krijgt het gewoon geen kans om uit te harden en sleept het vloeibare filament gewoon er weer af, ook gebruik ik een lagere temperatuur, maar dat is per filamentmerk en printer nogal verschillend, dus zal je dit proefondervindelijk moeten aanpassen. ook zou ik de brim weglaten.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Jacko65
Belgium

Bericht door Jacko65 »

Hoi, Thx voor tips.. kga uittesten wat aanpassing snelheid en temp geeft...
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

PETG op 250 mm/s is wel erg ambitieus, zelfs voor de beste printers van dit moment. Zelfs als je een (open frame) printer gebruikt die max 500 mm/s kan halen
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Jacko65
Belgium

Bericht door Jacko65 »

Hoi, heb van alle instellingen aangepast..
en printbed opnieuw gecalibreerd ..
resultaat is veel beter.. nog niet perfect , moet nog hier en daar instelling aanpassen denk ik voor de Pet G ..
dank voor de tips .
Bijlagen
beter.jpg
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

En nog steeds Brim?
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Inderdaad nog steeds een brim die nu uit losse lijnen bestaat. Ze liggen niet netjes tegen elkaar, dus ook daar zou ik nog eens goed naar kijken
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Jacko65 schreef: 28/11/24, 09:09 Hoi, heb van alle instellingen aangepast..
Wat bedoel je met van alle instellingen?
Grote fout die men maakt is om verschillende instellingen tegelijk aan te passen zodat je uiteindelijk niet meer weet wat nu oorzaak en gevolg is.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Jacko65
Belgium

Bericht door Jacko65 »

sorry voor latere reactie,
Brim was inderdaad nog ingesteld , en losse lijntjes , is het niet zo dat je steeds lijntjes ziet ? of heeft dit te maken met dikte van de geprinte lijn en temp ?
wat ik nu nog heb bij infill (raster dan ) dat hij op kruispuntjes bij het terugtrekken telkens een beetje filament optrekt en kleine puntjes ziet die iets hoger uitsteken , en bij volgende lijnen opnieuw zo dat de extruder daar tegenaan bots bij leggen van volgende lijn ..mmhhh soms loopt dit vlot en soms als infill hoger word word deze onstabiel door telken tegenaanbotsen .. is wel niet bij elke print hangt af van model..

welke instelling lost dit op .. terugtrek afstand / instelling .. hoeveel voor Pet-G nodig ?

en antwoord op vraag welke instellingen ik aan het uitproberen was .. vooral de temp nu op 240 voor PetG zonder haren te trekken en snelheid nu op 80 gezet , dit duurd enorm lang dan wel , maar ziet er mooi uit .. elk stuk is dan wel anders opgebouwd , maar al doende leer ik wel bij , met foutjes en verbeteringen ..

groeten
en bedankt voor tips
Bijlagen
terugtrek instelling nu
terugtrek instelling nu
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut