Verwarmen kamer tbv ABS en ASA

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Puffeltje
Netherlands

Verwarmen kamer tbv ABS en ASA

Bericht door Puffeltje »

Binnenkort wil ik mijn Ender 5 Plus (omgebouwd naar Mercury One.1) voorzien van een gesloten behuizing zodat ik ook grote(re) prints kan maken in ABS en ASA.

Op internet lees ik geregeld dat men de printruimte verwarmt door alleen het printbed aan te schakelen. Ik heb begrepen dat er ook aparte behuizingverwarmingen zijn. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verwarmen van de printerruimte?

Verder vraag ik mij het volgende af: ik zie veel gesloten printers welke een interne ventilator hebben om de ruimte egaal te verwarmen (of sneller... dat is mij niet duidelijk). ASA is erg gevoelig voor tocht tijdens het printen. Wordt dat teniet gedaan bij een gesloten printer omdat de ruimtetemperatuur vaak rond de 40 a 50 graden ligt?
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

De aux fan op mijn X1C kan gebruikt worden voor chamber temperatuur. Het bed verwarmt de lucht in de ruimte. De aux van circuleert de warme/koude lucht tot de kamer op temperatuur is en dan zet die zichzelf uit. Daarna neemt de chamber fan (exhaust) over om de kamer op temperatuur te houden (door een extra aan hitte af te voeren indien nodig). 40° is laag. Hoe hoger hoe beter. 50+ of zelfs 60 is ideaal
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Ik heb zelf een X1C met een gesloten behuizing. Gebruik ik het printer bed om de machine op te warmen, dan duurt dit ca. 10..15 minuten om het interieur op 50 graden te krijgen (met de plaat op 100).

Natuurlijk zou ik graag een hogere temperatuur door de hele kamer hebben, maar daar zit een klein probleempje in: veel printers worden onnauwkeurig wanneer je de temperatuur te ver verhoogd.

Zie deze proef met een X1C:

Een ventilator zou helpen voor een betere, homogene verwarming van de kamer. Als je zoiets gebruikt, dan zou je een Bentobox / Carbonmax kunnen overwegen. In een X1C / P1x wordt warme lucht dan net boven de bouwplaat afgezogen en onder het bed geblazen. De warmte verspreid zich dan regelmatiger, en je hebt dan geen last van 'tocht'.

Is een chamber heater nodig? Ik denk dat, met wat goede isolatie, je er niet perse eentje nodig hebt, tenzij je haast hebt :-)
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Er zijn 3D artiesten die deze heater https://www.amazon.nl/PTC-verwarming ... _source=1 gebruiken voor het verwarmen van de chamber. Een goedkope optie die in combinatie met een temperatuurregelaar voor een stabiele temperatuur zorgt
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

bedankt voor jullie zeer nuttige informatie.

Hopelijk komen mijn profielen snel binnen (zijn al 2 dagen later dan gepland...) en kan ik de behuizing gaan maken. In eerste instantie ga ik dan voor de optie zonder extra heater; kijken wat hij dan doet qua temperatuur.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in