print faalt

Heb je een geslaagde print die je wil delen? Mooi, we bekijken het graag hier.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
ksch57
Netherlands

print faalt

Bericht door ksch57 »

Mijn print, welke ca 26u loopt faalt elke keer op ca 75% complete. Toevallig zat ik er naast toen het gebeurde.....

- kennelijk is een een support-tree losgeraakt (in de foto heb ik die even uit de print gevist),
- op het moment dat de printkop er langs (voor de volgende laag) komt kantelt deze losse tree
- de printkop blijft hier achter hangen en de riem
losse tree support
losse tree support
verschiet een paar tandjes
- vervolgens gaat de printer vrolijk verder en extrudeert het hete filament hoog in de lucht.

als ik de print niet had afgebroken, had die er een vogelnestje ervan gemaakt.

ik ga de print opnieuw doen, maar nu met de conventionele support.

het kan dus heel goed zijn dat een gefaalde print niet aan de printer ligt, maar aan de slicer-keuzes die je zelf hebt gemaakt.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Als ik het zo zie hoop ik dat het gaat werken.
Zo'n enorme vrije overspanning is wel een uitdaging en gaat zelden goed om de opgegeven reden.
Kan je je ontwerp niet opsplitsen in beter te printen onderdelen?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ik weet niet welke slicer je gebruikt, maar bij Cura kun je opgeven dat de nozzle de reeds geprinte delen vermeden worden tijdens het verplaatsen, hierdoor kan hij in ieder geval niet het geprinte weer meetrekken, Z-hop zou ook kunnen helpen, maar dat kan ook weer andere problemen veroorzaken (b.v. meer stringing) , een ander soort infill help misschien ook al wel.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
ksch57
Netherlands

Bericht door ksch57 »

ik gebruik cura slicer. Maar al die instellingen vind ik een beetje overweldigend, van 90% heb ik geen flets idee wat het effect op mijn print is.

Ik hou het daarom zoveel mogelijk standaard
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

@hardy, dat gaat niet werken. Als ik het goed zie probeert hij een doos te printen met een enorme vrije overhang. Daardoor wordt er een enorm bos geprint om te ondersteunen. Als de printer dat gaat vermijden dan komt er geen "deksel" op de doos.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Het kan aan veel dingen liggen. B.v. als de Z-as elke laag een fractie te weinig omhoog gaat heb na een heel aantal lagen teveel materiaal gelegd en tikt de extruder het reeds uitgeharde materiaal aan wat in dit geval zorgd voor het skippen van de riem. Daar zou ik overigens ook naar kijken of de riemspanniung wel goed is. En zo zijn er nog tientallen mogelijkheden die de oorzaak kunnen zijn. Dus zul je zelf moeten onderzoeken en uitsluiten om achter de oorzaak te komen
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

@3DWim, heb ik niet goed gezien, maar ook hiervoor zijn er nog wel diverse mogelijkheden (tree-support met dikkere wanden en infill b.v.), maar ik zelf zou ook het ontwerp opdelen.
Zoals PrintEngineer ook al aan geeft, skippen van de riemen zou helemaal nooit mogen gebeuren, wel motoren die skippen.
Misschien kan "ksch57" het ontwerp hier even delen, dan kunnen wij er ook nog eens over nadenken.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Zoals ik het zie is tree support totaal overbodig. Je kunt beter een normale support gebruiken met een standaard patroon, dat is veel steviger en je wint met de tree support waarschijnlijk ook helemaal geen tijd. Voordeel van het gewone support is dat het één geheel is en dat geeft de stevigheid die je wilt, ook als er een keertje door de kop tegenaan gestoten wordt.

Tree support gebruik je wanneer je ondersteuning van buitenaf wilt geven zonder support op het bestaande net geprinte object te willen plaatsen. Dat lijkt me hier niet aan de orde. Wil je bijvoorbeeld een doos op z'n kop printen, wat niemand je zal aanraden, maar even voor het idee, dan gebruik je gewoon support. Je kunt daar uiteraard wel met de parameters variëren. Maar heb je daar geen kaas van gegeten gebruik je gewoon de standaard instellingen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
ksch57
Netherlands

Bericht door ksch57 »

Rob, je hebt helemaal gelijk!

ik heb mn 3d object opnieuw gesliced met standaard support en loopt keurig door, Nog 2 uur te gaan.

bij de snelle verplaatsingen van de kop hoor ik nog wat gerammel, ik denk dat daar nog een beetje speling zit.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in