Project scorebord

Alles behalve 3D printen of gerelateerde onderwerpen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
PrintEngineer
Netherlands

Project scorebord

Bericht door PrintEngineer »

Tijdens een IJslander wedstrijd (paardensport voor de niet kenners) waar ik vaker als vrijwillige geluidsman mijn dingetje doe, kwam ik op het idee om een digitaal scorebord te maken. De IJslandersport is een jurysport en de ruiters krijgen voor iedere gang die ze laten zien punten. De laagste score is 0.0 en de hoogste score een 10, en alles daar tussen met maximaal een cijfer achter de comma.

Toen het idee geboren was ben ik gaan bedenken hoe je dit zou kunnen realiseren. De cijfers moeten op afstanden van 50 tot 70 meter goed te lezen zijn, dus met kleine displays kan je niet uit de voeten. Verder moeten die displays worden aangestuurd, en dus viel de keuze op de Arduino Uno. Voor de invoer gebruik ik een 4 x 4 personaliseer baar keypad en een 16x2 I2C LCD schermpje voor controle van de invoer.

En hoe moet het dan gaan werken vragen sommigen zich vast af. Dat is vrij simpel. Het jurylid die de punten geeft voert de score in met het keypad en kan de invoer controleren op het LCD scherm. Als de ingevoerde waarde correct is drukt het jurylid op een Enter toets en dan wordt de score ook op de grote 8 inch displays weergegeven. Met de clear toets kan de invoer op beide displays worden gewist en kan er een nieuwe score worden ingevoerd. Verkeerde invoer wordt genegeerd, dus er kan alleen correcte invoer worden getoond.

Inmiddels is de programmering van de Arduino klaar en ben ik begonnen met het verder vormgeven van de schakeling. Het keypad en LCD schermpje komen in een kleine behuizing die bij het jurylid op tafel ligt. Het grote display wordt aan een statief bevestigd die tot een hoogte van 2,5 meter kan worden uitgeschoven. De voedingsbron wordt een 12 volt accu(pack), en moet oplaadbaar zijn. Voor het grote scherm moet ik nog verzinnen hoe en met welke materialen de twee 7 segments displays tegen weersinvloeden worden beschermd.

Dit project moet ergens begin volgend jaar functioneel zijn, dus heb ik nog wel even om plannen te trekken en printbare dingen te ontwerpen. Hier alvast wat beeldmateriaal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
3D Wens Shop
Contacteer:
Netherlands

Bericht door 3D Wens Shop »

50 tot 70 meter zijn beste afstanden om iets zichtbaar te maken op een display. Wat ga jij toepassen als verlichting en welke kleur in je 8-segment displays?
3D Printers: Bambu Lab X1C + AMS, Bambu Lab P1S + AMS, EPAX X1,
3D Scanner: 3DMakerPro Moose
PrintEngineer
Netherlands

In oude testverslagen vond ik dat groen een kleur is die tot op grote afstand goed te zien is. Onze ogen zijn kennelijk instaat om die kleur ook over langere afstanden goed te onderscheiden. Deze displays zijn dus in de kleur groen besteld en geleverd. De drivers zijn van Sparkfun waarmee je zonder tussenkomst van mosfets of transistoren de segmenten met 12 V kunt aansturen
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Rood is de kleur, uitgebreid getest. Is ook de reden dat seinen rood zijn.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
PrintEngineer
Netherlands

Rood is in veel gevallen een kleur die aangeeft dat iets niet mag, en kan daardoor snel als negatief worden ervaren. Groen staat voor het positieve, dus voor de ruiters en het publiek een vriendelijker kleur om naar te kijken. Blauw had misschien ook nog gekund, alleen doet mij dat heel sterk denken aan de zwaailichten van hulpdiensten. Dus proberen we het eerst met groene displays en als dat niet blijkt te werken vervang ik de LEDs voor een andere kleur. Het is tenslotte een prototype zoals veel van mijn projecten
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Sorry ik dacht dat het ging om de best zichtbare kleur.
Niet om de waardering of classificatie daarvan.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
PrintEngineer
Netherlands

Er zit nog net iets meer achter dan alleen de best zichtbare kleur. Signaalkleuren als rood, blauw, oranje en geel zouden ook allemaal kunnen, maar ik probeer ook nog een beetje na te denken over wat bepaalde kleuren voor associaties oproepen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in