Goedkoopste Filament kopen

Alles over 3D print websites, winkels, reviews etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Ook het goedkoopste filament moet uiteraard aan de minimale eisen voldoen als het PLA mag heten. Dat zegt natuurlijk niet alles over de verwerkbaarheid , maar er zijn weldegelijk NEN en ISO normen waarin is vastgelegd uit welke grondstoffen en aan wat voor eigenschappen PLA moet voldoen. Als het dat niet doet is het simpelweg geen PLA
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Vink
Contacteer:
Netherlands

Bericht door Vink »

NineLizards schreef: 19/08/24, 01:00 was minder dan 6 euro per kilo
zou je misschien een link kunnen plaatsten.. om de een of andere reden vind ik die niet..
printer: Ender 3 S1 Pro
software: 123D Design / Cura 5.5
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Tja, normen, regeltjes, wetgeving. Allemaal mooi, maar als het 6 euro per kilo kost is het ofwel een dumpprijs voor een overschot artikel of in de meeste gevallen een product dat niet aan alle specs voldoet. En made in China is echt niet per definitie slecht, in tegendeel. Maar bij 6 euro per kilo heb ik echt wel m'n twijfels. En men zet er daar met erg veel gemak elk gewenst keurmerk op, want het is toch maar een stukje tekst.

Ik vraag me ook af of er hier of in Europa echt wel zo op wordt gecontroleerd als men zo'n product verkoopt. Als het een NEN gecertificeerd bedrijf is dan zal er wel op de productiemethode en bedrijfsvoering worden gecontroleerd. Maar qua productie bepaalt een bedrijf ook voor een deel zelf wat er in die norm staat. Stel dat het bedrijf als doel heeft een erg slecht product te maken dan kunnen ze dat omschrijven en dan moet bij controle ook blijken dat ze dat doen.

Wat betreft de samenstelling zijn er natuurlijk ook weer waarden waaraan voldaan moet worden. Maar als ik maar weer even het "oude" voorbeeld van OWL producten aanhaal, dan weet ik wel zeker dat die in weinig opzichten voldoen aan welke norm dan ook.

Het is dus allemaal betrekkelijk. En met goedkoop spul moet je ook gewoon een stukje geluk hebben. De vraag is dan ook weer; hoe reproduceerbaar is dit? Is het de volgende keer ook wel goed?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Vink schreef: 19/08/24, 09:42
NineLizards schreef: 19/08/24, 01:00 was minder dan 6 euro per kilo
zou je misschien een link kunnen plaatsten.. om de een of andere reden vind ik die niet..
Dat klopt. De advertentie is er ook niet meer. Hier is wat ik heb gekocht:

Afbeelding

Volgens DHL zou ik het op de 21e mogen verwachten... aangenomen dat het geen scam is :-)

In de product details staat een leuk zinnetje:

Afbeelding

High concerned Chemical: Certain combined chemotherapy for lymphomas

Gotta' love Aliexpress...
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

NineLizards schreef: 19/08/24, 15:22 High concerned Chemical: Certain combined chemotherapy for lymphomas
Dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met "Prop 65" in california, US. Daar is "proposition 65" van kracht waarbij fabrikanten moeten vermelden wanneer iets mogelijk kankerverwekkende stoffen betreft. Doen ze dat niet kunnen ze grote boetes krijgen. Alleen is het voor fabrikanten gewoon goedkoper om het gewoon op ALLES te vermelden dat er voor die staat mogelijk kankerverwekkende stoffen inzitten, want als je het op alles vermeld dan loop je ook geen risiso om het vergeten te vermelden waar het effectief in zit.

"Compatibility: DLP" betwijfel ik. Ti's geen resin :D

Dat gezeg zijnde wat voor merk was dat?
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
NineLizards
Netherlands

(Hmm. Waarom is er eigenlijk geen 'quote' knop voor het laatste bercith? Anway...)
Dat gezeg zijnde wat voor merk was dat?
Ik heb geen flauw idee. Ik vermoed Enotebook, wat volgens mij een B-merk is van Jayo, wat volgens mij weer een B-merk is van Sunlu, maar ik kan me vergissen.

Het enige wat ze vermelden was iets over de verpakking, en dat het in een van onderstaande dozen zou aankomen:

Afbeelding
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Jayo is inderdaad het witte merk van Sunlu, maar dat die op zich weer een wit merk hadden wist ik ook niet. Nu, verbaasd me niks gezien aliexpress witte merk van amazon is, en alibaba/temu dan weer het witte merk van Aliexpress :p
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
NineLizards
Netherlands

Jayo is inderdaad het witte merk van Sunlu, maar dat die op zich weer een wit merk hadden wist ik ook niet. Nu, verbaasd me niks gezien aliexpress witte merk van amazon is, en alibaba/temu dan weer het witte merk van Aliexpress :p
Euh... juist, ja :-)

eNotebook was jaren geleden een absoluut prut merk, en kreeg hele slechte reviews voor hun PLA. Ik vermoed dat ze nog een paar dozen in een verdwaalde schuur hadden liggen, die ze nu kwijt konden. Of dit betekent dat dit hetzelfde prut spul is van jaren geleden, of dat ze gewoon de iets mindere Jayo / Sunlu rollen in de oude dozen verpakken... wie weet? Ik zie het wel zodra ze binnen zijn...
3D Wens Shop
Contacteer:
Netherlands

Bericht door 3D Wens Shop »

Toch fijn om te horen dat men positief is over 3dwensshop. Voor de zomer heb ik ePLA-SS toegevoegd aan de shop en dan betaal je tussen de 17,48 en 18,98 voor een kg PLA filament. Wil je nog goedkoper dat zijn filamenten van aliexpress een uitkomst, want de prijzen waar ze daarop staan, daar kan ik eSun überhaupt niet voor inkopen.
3D Printers: Bambu Lab X1C + AMS, Bambu Lab P1S + AMS, EPAX X1,
3D Scanner: 3DMakerPro Moose
NineLizards
Netherlands

Update. Die hele goedkope PETG kwam dus nooit aan, en blijkt uiteindelijk een fake verkoper op AliExpress te zijn. AliExpress deed wat moeilijk, maar heeft uiteindelijk gewoon alles terug betaald.

Uiteindelijk heb ik vijf kilo Sunlu PETG gekocht, en dat print perfect. Hiermee blijft de goedkoopste leverbare prijs dus net iets boven de 7 euro hangen.

Nog wat links voor de prijs jagers, puur indicatief, je moet echt elke keer checken want ze blijven het maar veranderen...

10 kg Jayo PETG (11 kg, 10x grey) at 65.82 + 11.66 = 77.48 including shipping (7.04 per kilo) - https://nl.aliexpress.com/item/1005006161634102.html
10 kg Jayo PETG (5x black, 5x grey) at 81.35 including shipping (8.13 per kilo) - https://nl.aliexpress.com/item/1005007480525829.html
10 kg Sunlu PETG (10 black, or 5 white + 5 black) at 85.83 including shipping (8.58 per kilo) - https://nl.aliexpress.com/item/4001317391495.html
5 kg Jayo PETG (5.5 kg, actually, 5x grey) at 44.65 + 4.08 = 48.73 (8.86 per kilo) - https://nl.aliexpress.com/item/1005004908443885.html
5 kg Sunlu PETG (5 white) at 23.62 + 22.14 = 45.76 including shipping (9.15 per kilo) - https://nl.aliexpress.com/item/1005005915807101.html
5 kg Sunlu PETG (blue, red, white, grey, black) at 46.76 including shipping (9.35 per kilo) - https://nl.aliexpress.com/item/1005002120795353.html
5 kg Sunlu PETG (5 white, or 2 white + 3 grey) at 47.70 including shipping (9.54 per kilo) - https://nl.aliexpress.com/item/1005006634135363.html

De enige issue met deze PETG (maar dat heb ik met alle PETG, zal wel een instelling zijn) is dat het beginnen van een nieuwe layer in het midden van een vlak heel lelijk is. Ik heb het met deze Sunlu PETG, maar ook met Real 3D en Fiberlogy PETG-V0. Moet ik me nog eens in verdiepen.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het klinkt allemaal erg mooi, bijna te mooi om waar te zijn. Ik ben er ook niet zo zeker van dat het voor deze prijzen ook echt wel Sunlu is en niet een kopie/fake merk. Maar misschien is het ook wel echt, ik weet het niet. Als ik maar een paar rollen nodig heb dan koop ik het toch makkelijker even bij 3Dwensshop. Dan kies ik alleen wat ik nodig heb en meteen de precieze kleuren. Bij al die mooie aanbiedingen gaat het altijd om een vooraf samengesteld pakket van kleuren. Als dat is wat je nodig hebt is dat mooi, maar vaak zoek je net een andere combi. Met zwart en wit zal het wel wat eenvoudiger liggen. Maar ondanks dat ik soms best aardige hoeveelheden print duurt het wel een hele tijd voordat ik er 5 of 10 kilo doorheen heb gejaagd. Het is niet altijd de prijs die telt, soms is gemak en betrouwbaarheid belangrijker.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in