Printen met ABS en PLA Onderwerp is opgelost

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 4 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
sdevries76
Netherlands

Printen met ABS en PLA

Bericht door sdevries76 »

Ik ben mijn printer aan het testen. Printen in PLA gaat goed, mooie resultaten vind ik zelf.

Van het weekend heb ik een kistje geprint met PLA, nu wil ik datzelfde kistje printen in ABS om de verschillen te zien.
Nou dat verschil is er....

Afbeelding

De witte geprint met PLA, de paarse met ABS. Bodem trekt krom en print laat los.
Iemand een idee, wat er mis gaat?
Groetjes,

Sander
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Creality Ender 3 V3 KE
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Het bekende verhaal voor ABS, het bed op 100/110 graden, de printer in een gesloten behuizing plaatsen en geen of weinig koeling gebruiken, dat krom trekken komt doordat ABS behoorlijk krimpt tijden het afkoelen, dus hoe hoger dat de printkop komt hoe kouder dat het daar wordt en dus het object van het bed probeert te trekken.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
sdevries76
Netherlands

Top, dank voor de tips. Behuizing is besteld maar Post.nl laat even op zich wachten...
Groetjes,

Sander
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Creality Ender 3 V3 KE
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

ABS is inderdaad iets moeilijker te printen , maar met een paar aanpassingen is het best goed te doen , maar zorg dat de ruimte waar de printer staat wel geventileerd wordt want ABS is best giftig als je het print . Hier nog wat tips van 1233d .
https://www.123-3d.nl/page/abs_filament ... %20vereist.
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
sdevries76
Netherlands

Dank voor de tips Wim. Ik ga e.a. uitproberen zodra de behuizing binnen is
Groetjes,

Sander
Creality Ender 3 V3 KE
sdevries76
Netherlands

Printen met ABS gaat nu iets beter. om te vergelijken nu de bekende Benchy geprint. Eerste laag lijkt niet goed te gaan maar als ik de printer door laat gaan komt dat wel goed.

Zie wel een vreemde vervorming in de romp, het schoorsteentje is niet goed en nog een aantal kleine afwijkingen.

Ik heb geprint met een bed temp van 100 gr en nozzle op 250 gr

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,

Sander
Creality Ender 3 V3 KE
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Je zou misschien rond de 10% koeling kunnen instellen, waardoor het schoorsteentje niet instort door hitte opbouw
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Voor het schoorsteentje geldt inderdaad een beetje koeling kan helpen, maar ook de minimale printtijd per laag. Zet die hoger en de volgende laag smelt de onderliggende laag niet meteen weg omdat die nog niet afgekoeld zou zijn.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Johang
Netherlands

Bericht door Johang »

Ik print bijna uitsluitend ABS.
Ik heb om mijn Ender-3 een gesloten behuizing gemaakt die op een temp. van 40°C wordt gehouden ( Als de omgevingstemp. een beetje meewerkt.)
De bedtemp is 110 °C en de nozzletemp. 275 °C.
Voor de hechting heb ik op de glasplaat een PEI sheet geplakt. Een PEI sheet met een magnetische laag erachter werkt niet omdat de krimp van ABS sterker is als de magnetische laag en losgetrokken wordt.
Ik heb mijn eerste PEI sheet er nu een jaar opzitten en heb hem in deze periode twee maal schoongemaakt met heel fijn schuurpapier en staalwol met een goede ontvetter. Hij is nu aan vervanging tot omdat de lijmlaag hier en daar loslaat.Voor ongeveer €10 een jaar probleemloos printen vind ik geen slechte score.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in