Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Welk merk ABS en welke temperatuur settings gebruiken jullie meestal?NineLizard's Designs & Prints
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Ik heb diverse merken ABS, maar zoals ik al aangaf print ik die meestal rond de 250 graden. Let er bij ABS wel op dat na langere tijd niet gebruiken je bijna altijd eerst het filament moet drogen. Het trekt veel meer vocht aan dan bijvoorbeeld PLA(+). Als ik ABS ga printen kom ik er eigenlijk nooit onderuit dat ik het toch eerst een aantal uren in m'n droger moet doen. Of als je die niet hebt in de heteluchtoven op 60~70 graden minimaal 2 uur. Als er vocht inzit dan is ABS printen echt een ramp. Dat resultaat ziet er dan ook niet uit.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
- Locatie: Op m'n achterwerk
- Contacteer:
Mijn ABS is momenteel Jayo
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
De onderdelen waar ik nu mee bezig ben zijn aanvullende onderdelen voor mijn take van een Sunla S1 mod, een dryer dus Het is behoorlijk nat geweest, gisteren en vandaag. Ik ben benieuwd hoeveel impact dit heeft gehad op de print, nu de rol een dag of vier, vijf buiten de verpakking heeft gelegen. En je weet natuurlijk nooit wat de oorspronkelijke toestand was toen het in de verpakking ging, en hoe lang het ergens heeft gelegen...Rob52 schreef: ↑07/07/24, 14:33 Ik heb diverse merken ABS, maar zoals ik al aangaf print ik die meestal rond de 250 graden. Let er bij ABS wel op dat na langere tijd niet gebruiken je bijna altijd eerst het filament moet drogen. Het trekt veel meer vocht aan dan bijvoorbeeld PLA(+). Als ik ABS ga printen kom ik er eigenlijk nooit onderuit dat ik het toch eerst een aantal uren in m'n droger moet doen. Of als je die niet hebt in de heteluchtoven op 60~70 graden minimaal 2 uur. Als er vocht inzit dan is ABS printen echt een ramp. Dat resultaat ziet er dan ook niet uit.
De printer start nu voor het hogere tweede deel. Print tijd geschat: 5h31. Wordt vervolgd...
... heel veel later ...
En een haast perfecte print met de aangepaste settings, ca. 25 cm lang, 9 cm breed, 3.5 cm hoog.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
En wat zijn die aangepaste settings dan? Daar kan een ander ook weer iets van leren
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Voor zover ik het van de foto's kan inschatten zit er erg weinig op de filament dryer wat je b.v. met software anders kunt instellen, waardoor de werking kan worden beïnvloed. Maar is het misschien de Noctua ventilator die je aan het originele ontwerp hebt toegevoegd? Dus meer ventilatie hebt gecreeërd?
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Je hebt helemaal gelijk. Hier alle gebruikte settings:
https://ninelizardsblog.blogspot.com/20 ... print.html
Toegevoegd in 2 minuten 42 secondes:
Het is gewoon de 'Turbo Mod MK2' maar ik probeer de extra ventilatie en zo aan de onderkant te plaatsen.PrintEngineer schreef: ↑08/07/24, 13:06 Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Voor zover ik het van de foto's kan inschatten zit er erg weinig op de filament dryer wat je b.v. met software anders kunt instellen, waardoor de werking kan worden beïnvloed. Maar is het misschien de Noctua ventilator die je aan het originele ontwerp hebt toegevoegd? Dus meer ventilatie hebt gecreeërd?
Heb een ontwerp gemaakt voor een variant met een Peltier module, maar dat heb ik nog niet alle spulletjes voor binnen (en het is nog maar de vraag of dat wel werkt).
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
-
PrintEngineer
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Een Peltier moet zeker kunnen werken, maar dan moet je de koude kant buiten de behuizing laten vallen. Anders komt het door de Peltier geproduceerde condens alsnog in de droogruimte en gaat het niet helpen
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Ok, dus wij moeten maar bij je blog gaan kijken?
Wat is er op tegen om hier gewoon een antwoord te geven?
Volgende stap wordt: ik heb een vraag kunnen jullie even kijken welke dat is op mijn blog?
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Joh, niet zo boos. Nog niet genoeg (of juist teveel? ) koffie gehad vandaag? Ik poste de link vanaf mijn telefoon. Copy / paste op een telefoon vind ik wat onhandig, en de snelste manier was even de link te plakken. Hier in text:
Bambu X1C
123-3D Jupiter ABS zwart
Basis profiel generic ABS, met de volgende aanpassingen:
Advies 240..265 graden
1e layer 260 verdere layers 265 graden
Build plate 100 graden
Min fan speed treshold 5% layer time 50 s
Max fan speed treshold 40% layer time 5 s
Fan always on no
Fan speed for overhang 50%
Basis profiel 0.20 standaard, met de volgende aanpassingen:
Snelheid alles naar 40% van oorspronkelijke waardes muv. sparse infill 100%
Support snug
Inner en outer brims
Brim 8 mm
Toegevoegd in 6 minuten 48 secondes:
Klopt. Mijn gedachte was echter een fractie anders... En ik weet niet of het gaat werken, theoretisch lijkt het te kunnen, maar ja, de praktijk is altijd wat weerbarstigerPrintEngineer schreef: ↑08/07/24, 13:32 Een Peltier moet zeker kunnen werken, maar dan moet je de koude kant buiten de behuizing laten vallen. Anders komt het door de Peltier geproduceerde condens alsnog in de droogruimte en gaat het niet helpen
1. Maak een gesloten ruimte
2. Plaats het peltier element IN de ruimte
3. Maak twee luchtstromen, eentje via de warme kant met een eigen fan, eentje via de koude kant met een eigen fan
4. Verwarm de box met het peltier element, die dingen hebben een slechte efficiency (20% of zo?) dus er komt veel warmte vrij. Dit zou te regelen moeten zijn met een thermostaat, bijvoorbeeld 55 graden. (Traploze / PID / PWM regelingen lijken wat tricky. Een aan / uit regeling is niet optimaal, maar wel makkelijk voor een test.)
5. De fan in het warme kanaal staat continu aan, en rouleert de lucht door de box en het warme kanaal, ongeacht of de peltier aan staat of niet
6. De fan in het koude kanaal staat UIT, TENZIJ het koude kanaal beneden de doel temperatuur komt, dan gaat ie aan.
Effect: het koude kanaal werkt alleen maar als de box wordt verwarmd, maar als de box wordt verwarmd, zal die ontvochtigen.
Of het werkt? Geen idee
Eerst maar eens verder met de mod. Vanavond in elkaar zitten, en kijken of de fans sterk genoeg zijn, dan nog kleppen ontwerpen en printen.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Buiten een temperatuurregeling en -beveiliging is het raadzaam om aan beide zijdes een koelvin te plaatsen. Zo voorkom je beter oververhitting en wordt de warmte en de koude beter afgegeven tijdens de ventilatie doordat je een groter oppervlak hebt voor de warmte-/koudeafgifte. Een zondermeer op een stroombron aangesloten Peltier element fikt gewoon uit.
Misschien aardig om te weten. Een Peltier element werkt precies tegenovergesteld aan een thermokoppel. Bij een thermokoppel, dat uit 2 verschillende metalen bestaat, wordt er door warmte een millivoltspanning opgewekt. Bij een Peltier element wordt er door stroom te sturen door een reeks aan elkaar gekoppelde thermokoppels warmte aan de ene zijde en koude aan de andere zijde geproduceerd. Keer de stroom om en de warme en koude kant verwisselen.
Misschien aardig om te weten. Een Peltier element werkt precies tegenovergesteld aan een thermokoppel. Bij een thermokoppel, dat uit 2 verschillende metalen bestaat, wordt er door warmte een millivoltspanning opgewekt. Bij een Peltier element wordt er door stroom te sturen door een reeks aan elkaar gekoppelde thermokoppels warmte aan de ene zijde en koude aan de andere zijde geproduceerd. Keer de stroom om en de warme en koude kant verwisselen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten