Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Ja, Bart was mijn inspirator destijds, om zijn Woody na te bouwen, maar die heb ik later als onderdelen leverancier voor de Ultifaker gebruikt, wel zijn alle kunststof onderdelen met de Woody geprint. Hier nog een keertje het betreffende filmpje, vanaf 1:20 zie mijn zelfbouw project.Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
-
PrintEngineer
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Dat moet ook wel een heel gaaf project zijn geweest @Hardy. Een from scratch printer bouwen en dat ook nog eens van een materiaal waar maar weinigen voor zouden kiezen.
Intussen ben ik aan het ontwerpen geslagen met de toch wel noodzakelijke part cooler. Gezien de constructie van de Orcabot is dat nog best een lastige opgaaf. Er is nauwelijks ruimte te vinden waar je én een ventilator én een luchtkanaal kwijt kunt. Maar ik heb ik na lang prakiseren toch iets kunnen verzinnen en dat is ook wel bijna de enige mogelijkheid die er is. Het luchtkanaal moet overal tussendoor worden gebracht. En het ontwerp zal nog wel een aantal malen worden herzien, want het lijkt mij sterk dat het in een keer goed gaat komen. Het idee is wel op het deel wat nu al getekend is als basis op de machine te hebben zitten, en dat daar experimentele blaasmonden op kunnen worden geplaatst
Intussen ben ik aan het ontwerpen geslagen met de toch wel noodzakelijke part cooler. Gezien de constructie van de Orcabot is dat nog best een lastige opgaaf. Er is nauwelijks ruimte te vinden waar je én een ventilator én een luchtkanaal kwijt kunt. Maar ik heb ik na lang prakiseren toch iets kunnen verzinnen en dat is ook wel bijna de enige mogelijkheid die er is. Het luchtkanaal moet overal tussendoor worden gebracht. En het ontwerp zal nog wel een aantal malen worden herzien, want het lijkt mij sterk dat het in een keer goed gaat komen. Het idee is wel op het deel wat nu al getekend is als basis op de machine te hebben zitten, en dat daar experimentele blaasmonden op kunnen worden geplaatst
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Ik denk dat je over ventilatie een forum apart kan onderhouden. Bv waarom heb je voor dit type ventilator gekozen en niet voor de radiale ventilator.
Daarnaast klagen mensen vaak over het geluid maar vaak kiezen ze voor het verkeerde type ventilator en'/of moeilijk en vreemde uitblaas openingen.
Op je ontwerp zitten ook de metalen roosters= extra gewicht.
Volgens mijn bescheiden kennis heb je geen volume aan wind nodig om de net gelegde draad te koelen. Maar wel een goed gerichte luchtstroom.
Daarnaast klagen mensen vaak over het geluid maar vaak kiezen ze voor het verkeerde type ventilator en'/of moeilijk en vreemde uitblaas openingen.
Op je ontwerp zitten ook de metalen roosters= extra gewicht.
Volgens mijn bescheiden kennis heb je geen volume aan wind nodig om de net gelegde draad te koelen. Maar wel een goed gerichte luchtstroom.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
-
PrintEngineer
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Oh ja daar zijn zoveel filosofiën over dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Op het werk hebben we een airodynamica specialist die onderzoek doet op luchtbehandelingskanalen. Daar heb ik wel eens het gesprek mee aangeknoopt en was de draad na 10 minuten al volledig kwijt. Als de basis van de part cooler op de machine zit en ik losse blaasmonden kan wisselen is er een mooie mogelijkheid om te zoeken naar de meest optimale variant. Een ding is in ieder geval belangrijk. De luchtstroom moet zoveel mogelijk warmte energie aan het materiaal onttrekken
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Een partkoeler is meestal alleen maar nodig als je kleine dingen print van ongeveer 10mm doorsnee .
Bij mij draait deze meestal maar op 50% bij pla , en bij pteg 20 á 30% en bij abs staat hij helemaal uit .
En meestal wordt het object dan maar aan een kant gekoeld en is niet altijd bevorderend voor het object .
En rondom koelen is ook niet bevorderend , want dan krijgt je wervelingen en dat is ook weer niet goed .
Het is lastig wat de juiste manier van koelen is .
Er zijn zoveel wegen naar Rome .
Bij mij draait deze meestal maar op 50% bij pla , en bij pteg 20 á 30% en bij abs staat hij helemaal uit .
En meestal wordt het object dan maar aan een kant gekoeld en is niet altijd bevorderend voor het object .
En rondom koelen is ook niet bevorderend , want dan krijgt je wervelingen en dat is ook weer niet goed .
Het is lastig wat de juiste manier van koelen is .
Er zijn zoveel wegen naar Rome .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
Daar kwam ook nog eens bij dat ik alleen maar de visuele informatie van uit het filmpje had, dus geen tekening van Bart, ik heb alles zelf opnieuw moeten tekenen aan de hand van wat Bart op het scherm liet zien, ook is mijn zelfbouw CNC frees te klein, dus veel onderdelen moest ik in delen printen, maar dat is nu eenmaal de hobby.PrintEngineer schreef: ↑05/07/24, 11:08 Dat moet ook wel een heel gaaf project zijn geweest @Hardy. Een from scratch printer bouwen en dat ook nog eens van een materiaal waar maar weinigen voor zouden kiezen
Bij PLA vind ik gewoon een partcooler noodzaak, ook zou ik niet maar van één kant koelen, bij PETG koel ik beperkt en bij ABS helemaal niet, maar hang ook allemaal weer af van de kracht van de cooler, 50% b.v. is bij iedere printer toch weer anders.
Zelf ben ik ook nog weer bezig om mijn printkop te verbeteren met een andere partcooler(s), om het allemaal toch nog wat compacter te krijgen.
Laatst gewijzigd door Hardy op 05/07/24, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
-
PrintEngineer
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Het tweede prototype paste op nagenoeg alle punten, en dus heb ik hier en daar de vijl gebruikt om de boel mooi passend te krijgen. De gewijzigde maatvoering is weer in de tekening verwerkt en zo wordt het steeds een klein beetje beter
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
-
PrintEngineer
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Veel moeite om er iets moois van te maken heb ik er niet voor gedaan. Het belangrijkste doel is nu even om proef prints met part cooling te kunnen maken. De opening van de blaasmond is even groot als de doorlaatopening van de ventilator, waardoor er geen tegendruk zal ontstaan. Morgen ga ik er eens iets mee proef printen
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Zoals het er nu uitziet blaast de luchtstroom tegen de nozzle aan. Dat is niet de bedoeling, de luchtstroom moet op het object blazen en zo min mogelijk op de nozzle. Helemaal voorkomen dat hij direct of indirect op de nozzle blaast zal niet altijd goed mogelijk zijn. Maar een te sterke luchtstroom kan een te snelle afkoeling van de nozzle betekenen en de machine in storing doen vallen. Het bovenste deel van de uitblaas zou wat naar beneden moeten lopen waardoor de lucht van de nozzle afgewend wordt. Het effect van in storing vallen doet zich dan meestal voor zodra de ventilator na de eerste laag in werking komt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
De extruder heeft al een half uur op 200°C gestaan met de part cooling op 100%. De temperatuur bleef rotsvast op 200°C staan. Dat is ook niet raar omdat het verwarmingselement van de extruder zwaarder is uitgevoerd dan bij de hedendaagse printers. Daarnaast is het heater block van messing en niet van aluminium, waardoor er sprake is van een hogere temperatuurstabilteit. Dus voor het eerste testwerk ga ik er waarschijnlijk niet veel van merken dat de luchtstroom ook over de nozzel blaast
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
De praktijk is uiteraard de beste ondervinding, dus als dat goed werkt is er geen man over boord.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten