Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#31

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Er zijn altijd wel van die dingen die toch om een aanpassing vragen. En dat zonder het originele ontwerp helemaal te ontwrichten. Bij de Orcabot wordt de bedrading van de extruder ondersteund door een 3 mm dikke nylon pees, en met een tywarp aan de kleine 40 mm ventilator vastgezet. Dat geeft een wiebelige constructie die onnodig veel kracht op de ventilator uitoefend. Daar heb ik nu een prototype fan holder voor bedacht, waarbij de kabelboom op een andere manier word vastgezet. Op zich werkt dit al goed, maar zoals altijd ben ik nog niet tevreden.

Verder heb ik om de machine te kunnen testen voordat de SKR 1.4 turbo binnen is het GEN6 mainboard van de andere Orcabot overgezet op deze machine. En waarachtig werkte alles zonder problemen. Alle assen gaan met de Igus glijlagers geruisloos heen en weer, de endstops doen het en ook het heatbed en de extruder komen op temperatuur. Bij het testen van de extruder merkte ik wel dat het uitstromende filament naar boven krult en niet loodrecht uit de 0.2 mm nozzel stroomt. Daar moet dus nog wel wat extra aandacht aan worden gegeven.

Dus grosso modo loopt het best voorspoedig met dit project, en hoop ik over niet al te lange tijd de eerste prints met de Orcabot te kunnen maken

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 147
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#32

Bericht door Frits »

Het kan zijn dat je 0,2 mm nozzle vuil is. Even goed afvegen of met een naald voorzichtig er in prikken kan helpen.
Anders is een nieuwe nozzle het beste. Die dingen kosten bijna niks. Je ergeren aan slechte kwaliteit is duurder. ;)
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#33

Bericht door PrintEngineer »

Voor het gemak heb ik inderdaad nieuwe nozzels besteld. Doorprikken van deze kleine diameters is meestal niet heel succesvol. Om mee te starten zet ik er eerst een 0.4 nozzel op, en ga pas naar een kleinere diameter als de machine echt goed werkt
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 147
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#34

Bericht door Frits »

Dat is mijn manier van werken ook. Ook een nieuwe 0,2 mm nozzle liet het eens afweten. Dan maar een dikke 0,8 er in en dat werkte wel.
Opnieuw een nieuwe 0,2 gemonteerd en toen liep het prima.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#35

Bericht door PrintEngineer »

Het is altijd leuk en ook handig om je eigen printer in de vorm van een 3D tekening te hebben. Met zo 'n tekening kan je makkelijk nieuwe ideeën of te ontwikkelen onderdelen in de tekening inpassen en kijken of het kan werken. Wie de Orcabot een beetje kent weet dat deze printer standaard geen part cooler heeft, dus dat het best fijn is als die er wel aan wordt toegevoegd. Dus ben ik als eerste met de extruder begonnen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 109
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#36

Bericht door Puffeltje »

bij krullende uitloop van je nozzle zou je deze ook aan de binnenkant schoon kunnen maken met cleaning filament. Hiermee heb ik al diverse vervuilde nozzles weer mooi schoon en goed werkend gekregen.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#37

Bericht door PrintEngineer »

Dat heb ik in het begin wel eens overwogen, maar heb ook meermaals gelezen dat het bij nozzels met een kleine boring (messing en koper), door de schurende werking de opening ongewenst groter maakt. En toen ik die ervaring vaker had gelezen heb ik maar besloten geen reiningsfilament te gebruiken. en misschien is dat wel angst om niets hoor, maar dat is dan ook het gebrek aan ervaring

Toegevoegd in 5 uren 9 minuten 12 secondes:
Het bijzondere van de Orcabot is dat er twee bedrijfsspanningen worden gebruikt. 12 Volt voor het mainboard en 24 Volt voor het heatbed. Dus dat betekend ook 2 losse netadapters wat het nogal rommelig maakt. Dus heb ik verzonnen om er een 360 Watt voeding op te hangen. Het is een 12 Volt Meanwell voeding en een stevige step-up converter maakt de 24 Volt voor het heatbed

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 640
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#38

Bericht door Ch3vr0n »

Kan je niet iets als de BTT Kraken of leviathan gebruiken? (al zijn dat geen kleine bordjes/prijzen)
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 444
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#39

Bericht door Wim62 »

Ik snap het niet helemaal , hij was van plan om er een BTT SKR 1.4 turbo mainboard in te hangen die op 24 volt kan draaien , gaat hij er een 12 volt netvoeding plaatsen .
Of had hij geen 24 volt voeding op voorraad .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#40

Bericht door PrintEngineer »

Deze voeding heb ik al 2 jaar nieuw liggen. En ook de step-up converter is over van een oud project. Dus met wat ik heb liggen kunnen de benodigde spanningen worden gemaakt zonder extra te investeren. Mocht de Orcabot het straks heel goed doen kan ik nog altijd investeren in een 24 Volt Meanwell voeding

Toegevoegd in 1 uur 50 minuten 12 secondes:
Versie twee van de heatbreak cooler is klaar. De eerste vond ik er niet netjes genoeg uitzien, dus heb ik deze versie iets meer body gegeven

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toegevoegd in 13 uren 15 minuten 37 secondes:
Het zijn veel kleine stapjes richting het eindresultaat, en dat maakt dit project meteen ook erg leuk om aan te werken. Intussen is de capricorn tube voor de draadtoevoer ook geplaats, want dit is zoals het werkt bij de Orcabot. Ondanks dat het een direct drive extruder is, wordt het filament toch door een tube naar de extruder invoer geleid. Iets wat je niet zo vaak ziet, maar wel heel efficiënt werkt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 618
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#41

Bericht door Rob52 »

PrintEngineer schreef: 11/06/24, 12:10 Ondanks dat het een direct drive extruder is, wordt het filament toch door een tube naar de extruder invoer geleid. Iets wat je niet zo vaak ziet, maar wel heel efficiënt werkt
Zo heb ik mijn Sapphire Plus ook omgebouwd van indirect drive naar direct drive. Als je dat niet zo doet dan wordt het filament een ongeleid projectiel dat overal achter kan blijven haken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten