De nieuwe GT2.5 snaren had ik al even liggen en zijn als eerste vervangen.

Het volgende was een printer profiel in Cura creëren en testen of alles werkt. Het was even puzzelen om beide extruders aan de praat te krijgen en zich ook afzonderlijk lieten aansturen. Toen het allemaal werkte was het tijd om de boel op te stoken en het bed te levelen. Ook dat ging voortvarend en was het moment daar om een eerste print te starten. Een beugeltje voor 1 Kg filament spoelen.

Voor een eerste print en zonder ook maar iets te kalibreren was het resultaat zeker niet verkeerd. Aanleiding genoeg om een tweede print te starten. Ditmaal een nieuw beugeltje voor de Mitutoyo dial gauge (in het Nederlands meetklok). De vorige eigenaar heeft deze meter op de machine laten monteren om het nullen van de Z-as optisch te kunnen controleren. De meetnauwkeurigheid is 0.01 mm en dat laat heel goed zien hoe nauwkeurig de Z-as op nul wordt gezet als je G28 (auto home) naar de printer stuurt

Na 5 uurtjes prutsen en 3,5 uur printen zijn de eerste stapjes gezet in project Orcabot XXL. Dat er weer tijd is om af en toe aan printers te sleutelen is het resultaat van een aantal keuzes die ik heb gemaakt. Ik heb er o.a. twee vrijwilligersbaantjes voor opgezegd en zeg nu vaker nee als men mij vraagt om ergens mee te helpen. Maatschappelijk gezien laat ik dus bewust een aantal zaken vallen en kies vaker voor mezelf zodat het hebben van een hobby weer mogelijk is