Project Orcabot XXL

Alles behalve 3D printen of gerelateerde onderwerpen.
PrintEngineer
Netherlands

Project Orcabot XXL

Bericht door PrintEngineer »

Afgelopen week heb ik na maanden geen printer te hebben aangeraakt de Orcabot XXL van zolder gehaald. De behoefte om weer eens aan een printer te sleutelen was groot en dit weekend was er gelegenheid voor.

Afbeelding

De nieuwe GT2.5 snaren had ik al even liggen en zijn als eerste vervangen.

Afbeelding

Het volgende was een printer profiel in Cura creëren en testen of alles werkt. Het was even puzzelen om beide extruders aan de praat te krijgen en zich ook afzonderlijk lieten aansturen. Toen het allemaal werkte was het tijd om de boel op te stoken en het bed te levelen. Ook dat ging voortvarend en was het moment daar om een eerste print te starten. Een beugeltje voor 1 Kg filament spoelen.

Afbeelding

Voor een eerste print en zonder ook maar iets te kalibreren was het resultaat zeker niet verkeerd. Aanleiding genoeg om een tweede print te starten. Ditmaal een nieuw beugeltje voor de Mitutoyo dial gauge (in het Nederlands meetklok). De vorige eigenaar heeft deze meter op de machine laten monteren om het nullen van de Z-as optisch te kunnen controleren. De meetnauwkeurigheid is 0.01 mm en dat laat heel goed zien hoe nauwkeurig de Z-as op nul wordt gezet als je G28 (auto home) naar de printer stuurt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na 5 uurtjes prutsen en 3,5 uur printen zijn de eerste stapjes gezet in project Orcabot XXL. Dat er weer tijd is om af en toe aan printers te sleutelen is het resultaat van een aantal keuzes die ik heb gemaakt. Ik heb er o.a. twee vrijwilligersbaantjes voor opgezegd en zeg nu vaker nee als men mij vraagt om ergens mee te helpen. Maatschappelijk gezien laat ik dus bewust een aantal zaken vallen en kies vaker voor mezelf zodat het hebben van een hobby weer mogelijk is
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Goed te horen dat je tijd voor een hobby hebt weten vrij te maken. Ontspanning is belangrijk.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
PrintEngineer
Netherlands

Ja ik ben ook blij dat ik tijd heb kunnen creëren, en aan de andere kant er ook twee maatschappelijke doelen voor in de steek heb gelaten. Ook ik heb voor mezelf gekozen en gezegd geen tijd meer te hebben voor het vrijwilligerswerk, net als vele anderen
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Zo gauw vrijwilligerswerk (voor jou zelf) een verplichting wordt, moet je stoppen. Hobby heeft dan gewoon voorrang.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Vrijwilligerswerk zie ik niet als een verplichting. Alleen zie ik ook dat er steeds minder mensen vrijwilligerswerk doen en dat wel belangrijk is om dingen die geen inkomsten hebben wel door te laten gaan. Ik las laatst nog dat slechts 1:32 inwoners van Nederland structureel vrijwilligerswerk doen. Dat was 30 jaar geleden nog 1:13. Dus ik heb er lang aan vast gehouden dat het wel belangrijk is, maar als er 31 van de 32 Nederlanders het prima vinden om het niet te doen sluit ik mij nu maar bij de meerderheid aan
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Dat komt denk ik ook omdat er steeds minder ruimte is. Veel gezinnen moeten leven van 2 inkomens omdat het anders niet te betalen is. Dan hebben mensen ook kinderen die veel aandacht verdienen en zo blijft er niet veel tijd over. 30 jaar geleden werkte meestal 1 gezinslid en als er al 2 werkte was dat voor luxe extra's zoals caravans en verre vakanties of een groter huis. De maatschappij is gewoon heel erg veranderd en niet perse ten goede.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
PrintEngineer
Netherlands

Zelf ben ik ook opgegroeid in een gezin waar maar een inkomen was. Voor alles werd gespaard en soms jarenlang om dingen mogelijk te maken. We droegen vaak zelfgemaakte kleding, gingen nooit naar het buitenland op vakantie, hadden geen auto voor de deur en fietsten op een fiets zonder motor. En ik durf te zeggen dat we best tevreden waren met wat we hadden.

In de huidige tijd zijn er vaak twee inkomens, staan er twee auto's op de oprit, hebben de kinderen allemaal een mobieltje op zak, fietst het hele gezin op een elektrische fiets, gaan men soms meermaals per jaar op vakantie en valt er nog steeds een hoop te klagen.

En ook bijna dagelijks verwonder ik mij over hoe groot de auto's de laatste jaren weer zijn geworden. De lat is hoger en hoger komen te liggen en het meer is ook nooit vol. En dat heet volgens mij pure welvaart waar we graag met elkaar over klagen
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Zolang vrijwilligerswerk echt vrijwilligerswerk is, prima. Maar ik heb hier gezien dat men voor het bemannen van de receptie van een bejaardentehuis een advertentie plaatste voor een vrijwilliger. Dat klopt niet als je een betaalde arbeidsplaats "lekker goedkoop" gaat invullen met vrijwilligers. Zo verpest je de arbeidsmarkt. Daarbij is het vrijwillige aspect vaak ook nog maar betrekkelijk op het moment dat je wordt ingedeeld. Want als je een keertje geen zin hebt of andere bezigheden hebt wordt je dat vaak kwalijk genomen omdat je ingepland stond en een ander nu moet komen opdraven. Wat vroeger als een nobele vrijetijdsbesteding begon is inmiddels uitgegroeid tot een stukje uitbuiting ten koste van de reguliere arbeidsmarkt. En dat is jammer. Mij zullen ze er niet snel zien.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

@Rob52 daar ben ik het zeker mee eens. Als een betaalde baan wordt geschrapt om het vervolgens door vrijwilligers te laten oplossen vind ik dat fout. Daar zul je mij dus ook niet zien.

Mijn vrijwilligerswerk deed ik voornamelijk voor hulpbehoevende ouderen waarvan de kinderen zich nooit laten zien als er iets moet gebeuren. En het andere baantje was voor de kinderboerderij. Werk waar zeker waardering voor was, maar ook structureel een deel van mijn vrijetijd opslokte. Terwijl ik belangenloos een schilderijtje stond op te hangen of een kapot hekje repareerde waren anderen hun vrijetijd in eigen belang aan het besteden. Dat ga ik nu dus ook doen
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik klaag niet snel maar eerst wordt er een hengeltje met lekkere vis voor je gehouden en vervolgens trekken ze je helemaal leeg .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in