PETG, klonters
PETG, klonters
Dag kameraden
Ik heb nu een paar maanden mijn eerste 3D printer (QIDI 4 plus).
Nog steeds zeer tevreden na een 150u printen.
Ik ben nu een tijdje in PETG beginnen printen en heb wat problemen met klonters. Na wat zoekwerk heb ik dit grotendeels kunnen oplossen door de ratio flow aan te passen. De eerste lagen van grotere vlakken zijn mooi ingevuld en er vertonen zich geen ophopingen meer. Echter, wat ik nu wel soms nog vaststel is dat er zich wat overtollig filament zich opbouwt aan/rond de kop van de nozzle. En die klonter kan zich op een bepaalt moment ergens loslaten en zich vastzetten op de print. Kan je dit voorkomen? Of zou de flow ratio nog net iets te hoog staan?
Op de scherm van de printer kan je flow RT aanpassen. Wat ik mij afvroeg is als je 0.89 hebt ingegeven in de slicer software waarom zie ik dan daar niet 89% maar staat er altijd 100%?
Bedankt!
Ik heb nu een paar maanden mijn eerste 3D printer (QIDI 4 plus).
Nog steeds zeer tevreden na een 150u printen.
Ik ben nu een tijdje in PETG beginnen printen en heb wat problemen met klonters. Na wat zoekwerk heb ik dit grotendeels kunnen oplossen door de ratio flow aan te passen. De eerste lagen van grotere vlakken zijn mooi ingevuld en er vertonen zich geen ophopingen meer. Echter, wat ik nu wel soms nog vaststel is dat er zich wat overtollig filament zich opbouwt aan/rond de kop van de nozzle. En die klonter kan zich op een bepaalt moment ergens loslaten en zich vastzetten op de print. Kan je dit voorkomen? Of zou de flow ratio nog net iets te hoog staan?
Op de scherm van de printer kan je flow RT aanpassen. Wat ik mij afvroeg is als je 0.89 hebt ingegeven in de slicer software waarom zie ik dan daar niet 89% maar staat er altijd 100%?
Bedankt!
QIDI 4 plus (°20-1-2025)
Tja, ik zou eerst beginnen met het kalibreren van de extruder. Goed begin is het halve werk, want als die goed staat is correctie op andere plekken/media niet nodig.
Zover ik weet is de instelling op je scherm voor wat betreft de flow alleen een weergave van de aanpassing die je doet ten aanzien van de printer. Dus als je in Cura 89% hebt ingesteld dan zal dat voor de printer als 100% worden gezien als proces. Pas als je aan de flow gaat draaien tijdens het printen dan zal bijvoorbeeld 90%, 90% van die ingestelde 89% zijn. Je ziet dus alleen op de display wat je handmatig op de printer bijstelt/aanpast. Maar ik kan er ook naast zitten.
Zover ik weet is de instelling op je scherm voor wat betreft de flow alleen een weergave van de aanpassing die je doet ten aanzien van de printer. Dus als je in Cura 89% hebt ingesteld dan zal dat voor de printer als 100% worden gezien als proces. Pas als je aan de flow gaat draaien tijdens het printen dan zal bijvoorbeeld 90%, 90% van die ingestelde 89% zijn. Je ziet dus alleen op de display wat je handmatig op de printer bijstelt/aanpast. Maar ik kan er ook naast zitten.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer
Aan wat Rob52 heeft geschreven valt weinig toe te voegen. Het enige wat ik kan zeggen is dat alle Marlin gebasseerde firmware bij de door de slicer meegegeven parameters uitgaat van 100%. Kies je voor een printsnelheid van 60 mm/s is dat bij aanvang van de print 100%. En kies voor een printsnelheid van 130 mm/s is dat bij aanvang ook 100%. Dus het vuistregeltje zegt, elke willekeurige beginwaarde is voor de firmware altijd 100%. De reden hiervoor is simpel. Firmware zorgt ervoor dat je printer überhaupt kan functioneren en draait dus standalone. En ja, je kunt een printer vaak ook rechtstreeks via USB laten printen. Maar ook dan zorgt de firmware o.a. voor de aansturing van de motoren
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in