Bambulab ervaringen

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Je kan wel degelijk manueel van kleur wisselen, zelfde manier als in prusa slicer. Je slicet, gaat in de preview naar de juiste laaghoogte, rechter muisklik, filament change

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Rob52 schreef: 16/01/25, 17:06 je klikt nu met de rechter muisknop op plusje dat naast de lagenbalk staat. Klik onderaan op filament wisselen en kies de kleur die je wilt.
Dat is dus precies wat ik schrijf. Maar jij schrijft manueel. Wil dat zeggen dat het dan niet automatisch werkt met een AMS?

En als ik nu bijvoorbeeld een print heb waar ik 6 verschillende kleuren in wil gebruiken, maar ik heb maar 1 AMS, kan ik dan op de een of andere manier tussentijds 2 rollen wisselen? En moet dit dan tijdens een pauze of kan dit tijdens het printen gebeuren? Als dit kan zal de werkelijke kleur na nummer 4 natuurlijk niet overeenkomen met de kleur die dan in de AMS zit.

En de nummers die voor het filament staan, zijn dat de nummers van de plek in de AMS?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Rob52 schreef: 16/01/25, 18:35 En de nummers die voor het filament staan, zijn dat de nummers van de plek in de AMS?
Yup
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

3D Wens Shop
Contacteer:
Netherlands

Bericht door 3D Wens Shop »

Rob52 schreef: 16/01/25, 18:35
Rob52 schreef: 16/01/25, 17:06 je klikt nu met de rechter muisknop op plusje dat naast de lagenbalk staat. Klik onderaan op filament wisselen en kies de kleur die je wilt.
...

En als ik nu bijvoorbeeld een print heb waar ik 6 verschillende kleuren in wil gebruiken, maar ik heb maar 1 AMS, kan ik dan op de een of andere manier tussentijds 2 rollen wisselen? En moet dit dan tijdens een pauze of kan dit tijdens het printen gebeuren? Als dit kan zal de werkelijke kleur na nummer 4 natuurlijk niet overeenkomen met de kleur die dan in de AMS zit.
...
Je kunt tussen het printen door de spoelen omwisselen. De spoelen worden niet geblokkeerd tijdens het printen, alleen de spoel die in gebruik is. Toen ik nog geen 2 AMS'en had, ondertussen wel, heb ik eens een object moeten printen bestaande uit 5 kleuren. De 5e kleur zat boven in het object. Die 5e kleur heb ik dezelfde kleur meegegeven als de kleur in slot 2, want die werd bovenin het object niet meer gebruikt.

Mijn ervaring met de Bambu printers is uitstekend. Mijn X1C heeft ongeveer 3600 uur geprint en de P1S 1400 uur. In die 5000 uur nog nooit grote problemen gehad met de printers. Het enige was dat de X1C met de introductie een defecte moederbord fan had die op zijn tijd belachelijk veel lawaai maakte. Klantenservice van Bambu heeft mij binnen 3 werkdagen een nieuwe toegestuurd ter vervanging.
3D Printers: Bambu Lab X1C + AMS, Bambu Lab P1S + AMS, EPAX X1,
3D Scanner: 3DMakerPro Moose
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik kwam dit tegen https://blog.bambulab.com/firmware-upda ... -system-2/
Ze willen schijnbaar het heft in eigen handen houden .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

@3D Wens Shop bedankt voor je antwoord, dat geeft voor die enkele keer dat zich dat voordoet weer meer mogelijkheden.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

@Wim62 Klopt, T'is een asshole move want die fw update gaat zelfs initiëel LAN MODE bricken als je je slicer niet update en (in mijn geval ook) OrcaSlicer. Ikzelf heb dit gerapporteerd op Github. Ze hebben SoftFever welgeteld 2 dagen op voorhand verwittigd.

Als een gebruiker deze update doorvoert neemt bambu feitelijk de volledige controle over over je eigen printer. Het is aangeraden om een klacht in de dienen hier want het is de enige manier om duidelijk te maken als gebruiker dat men niet akkoord gaat met deze manier van werken. Ik ben een voorstander van veiligheid, maar de manier waarop ze het doen is verkeerd en al helemaal door praktisch alle rechten weg te nemen van de gebruiker.

Ik blijf voorlopig lekker op 1.08.02.00 tot dat deze "legacy mode" niet langer wordt ondersteund. Ze konden zelfs geen originele naam bedenken, t'is gewoon een ripoff van "Prusa Connect" en dan nog op een crappy manier geïmplementeerd.

Deze reddit post heeft een voorbeeld dat men kan gebruiken
en een mens moet in dit geval stemmen met z'n portefeuille, stoppen met Bambu producten te kopen

Bambulab X1C + 4 AMS

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Of gewoon niet meer online mee werken. Als je op de "ouderwetse" manier met een sd kaartje werkt heb je toch nergens last van? Of verbeeld ik me dat. Het geeft uiteraard wel wat online beperkingen, maar heb je die voor doorsnee printwerk dan echt zo nodig?
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Lan mode is voor mij geen optie met multi-day prints.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Bambulab X1C + 4 AMS

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Zoals vaker het geval schermen fabrikanten bepaalde dingen zo af dat je voor de gebruiksduur van hun product(ten) van ze afhankelijk blijft. Meestal onder het mom dat je bij normaal gebruik geen problemen zult krijgen. De werkelijke reden is gewoon een slim verdienmodel gebasseerd op de populariteit van het/de product(en). Noem het maar glashard "profiteren" van de hype die is ontstaan rond de Bambulabs printers
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Heel slim is het in ieder geval niet. Ik kijk om deze reden(en) ook naar alternatieven, en die komen er denk ik vanzelf wel want dit soort dingen worden natuurlijk met zo'n succesformule in rap tempo door de concurrentie in hun eigen modellijn(en) overgenomen/gekopieerd. En er zijn er al die dat hebben gedaan. Kijk maar naar Prusa met de Core One. Nadeel is dat die een stuk duurder is. Met de multi matrial optie is hij als als bouwpakket bijna 70% duurder dan de Bambu lab P1S met AMS. Daarbij is de Prusa dan weer gemakkelijker demonteerbaar. Ik kijk het allemaal nog maar eventjes aan. Voorlopig krijg ik de meeste prints nog aardig voor elkaar met de huidige printer.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in