ombouw EVA2.4 naar stealthburner met filament snijder

Heb je een geslaagde print die je wil delen? Mooi, we bekijken het graag hier.
Puffeltje
Netherlands

ombouw EVA2.4 naar stealthburner met filament snijder

Bericht door Puffeltje »

Het volgende project is al weer enkele dagen geleden gestart: EVA2.4 ombouwen naar Filametrix.

Mijn bureau ligt alweer vol met allerlei geprinte onderdelen. Het is nog even wachten op nieuwe snaren en dan kan ik de ombouw daadwerkelijk kan starten. (hopelijk volgende week vrijdag....). Tot die tijd kan ik de ombouw in stapjes met jullie delen. Vanavond zullen de eerste foto's met beschrijving geplaatst worden.

Waarom deze ombouw, zal je je misschien afvragen. Een project wat ik nog heb liggen is het printen en bouwen van de ERCF (een module om met meerdere kleuren gelijktijdig te printen).
Bij het wisselen van de filamentkleur kan je klakkeloos het filament terugvoeren maar dan bestaat de kans dat je draden trekt in je filamenttube. Als je tube door de ERCF verplaatst word naar de nieuwe gewenste kleur kan zo'n draad flink in de weg zitten. Een optie is om tipshaping toe te passen. Door het filament met gecontroleerde stappen heen en weer te doen in de printkop, in combinatie met een afkoelende printkop kan je de draden voor een groot gedeelte wegwerken. Ervaring van andere gebruikers is dat tipshaping vaak mis gaat en per type, fabrikant, en kleur van je filament anders ingesteld moet worden.
Ter vervanging van tipshaping word je filament teruggetrokken uit je printkop en voordat de ontstane draad bij de tandwielen van je extruder komt word je filament afgesneden. Hierdoor krijg je een mooi recht afgesneden filament zonder draden.

Houdt wel in dat je een mogelijkheid moet hebben om af te snijden. Met mijn huidige opbouw van de printkopwagen (EVA2.4) is er geen kant en klare snijmogelijkheid aanwezig. Ik heb nu gekozen om de Filametrix te gaan gebruiken: printkop blijft mijn Rapido V2 HF, extruder wordt Clockwork V2(met filamentdetectie zowel voor als achter de extruder tandwielen), BLTouch word verwerkt in de wagen, EBB36 blijft behouden, en snijmogelijkheid komt tussen extruder en Rapido V2 HF.

Kort om: leuk project zodat straks de ERCF goed ondersteund kan worden. Vanavond de eerste bouwimpressies.

Toegevoegd in 10 uren 38 secondes:
Dit is de EVA2.4 opbouw welke ik op het ogenblik hanteer. Hierop zitten de volgende onderdelen:
  • Rapido V2 HF
  • BLTouch
  • Sherpa mini
  • EBB36
20250313_225326.jpg
20250313_225254.jpg
Zoals je ziet hangen er als experiment ook nog 2 meerkleuren LEDs aan.
De rail met begeleiding zit nu nog bovenop de x-balk. Deze komt straks voor de nieuwe wagen aan de voorkant te zitten.
Hiervoor moeten de bevestigingen ook aangepast worden omdat de aansluiting van de snaren op de nieuwe wagen niet op dezelfde afstand ten opzichte van de balk bevestigd zitten.
Hiervoor heb ik andere bevestigingen geprint.
20250313_230957.jpg
Hij staat hier nog even kaal bovenop de balk. Straks bij de werkelijke ombouw worden alle onderdelen van het loopwerk omgezet.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

De houder voor de Rapido V2 HF bestaat uit 2 delen.
20250313_232514.jpg
Gelijk maar een houder voor de Rapido V2 UHF geprint. De UHF is een aantal milimeter langer. Of ik hem ooit ga gebruiken valt nog te bezien, maar zeg nooit nooit.
20250313_232757.jpg
De houder past keurig op de wagen.
20250313_232306.jpg
20250313_232843.jpg
Zo, dit weekend eerst met het orkest van de BHK (Beverwijkse Harmonie Kapel) op instructieweekend, om de laatste puntjes op de i te zetten voor ons aankomende concert. Na het weekend zal ik verder uitwijden over dit project.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

oeps.... ben ik de informatie van de wagen vergeten.... dan nu maar:

De huidige wagen zit gemonteerd op de geleidingsrail welke bovenop de x-balk zit. Deze rail komt straks aan de voorkant te zitten omdat de wagen van de Stealthburner hier voor is ontworpen. Maar de BLTouch zit op het ogenblik naast de wagen, en die wil ik niet verliezen. Ik weet dat diverse mensen niets moeten hebben van een BLTouch maar ik werk er nu zo'n 3 jaar mee en wil niets anders meer. Het grote voordeel vind ik dat je weet hoeveel de afstand is van de printkop naar het printbed, ongeacht welke bedbedekking ik gebruik. Of dat nu een glasplaat is van 3 mm, of een FR4 plaat van 1,5 mm of een stalen springplate, na de wisseling kan je gelijk printen zonder dat ik eerst de dikte van de bedbedekking moet gaan corrigeren.
De originele wagen van de Stealthburner gebruikt geen BLTouch. Dat werd dus zoeken naar een oplossing. De BLTouch zou waarschijnlijk weer met een beugeltje aan de zijkant van de wagen komen. Toen kwam ik een andere oplossing tegen op het internet: de BLTouch wordt in de wagen verwerkt. Hiervoor moeten wel de bevestigingsoren van de BLTouch gehaald worden. Gelukkig had ik nog een extra BLTouch liggen. De oortjes eraf geknipt en toegevoegd aan de wagen. Dit is een mooie oplossing zonder dat straks de bewegingsvrijheid van de wagen begrenst word. (Ben van plan om straks nog allerlei uitbreidingen te printen zoals een schoonmaakborstel voor de printkop, en een 'poepschepper')

De nieuwe wagen bestaat uit 2 gedeeltes welke aan elkaar gebout worden.
20250313_231731.jpg
20250313_232011.jpg
De BLTouch wordt met een blokje vastgeklemd tussen de 2 delen. Mooie compacte oplossing.
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Na de wagen en printkophouder is nu de extruder aan de beurt.

De Stealthburner maakt gebruik van diverse verschillende extruders. Mijn keus is gevallen op ClockWork V2 (CW2).
Deze extruder kan je weer volledig zelf printen. De versie welke ik gebruik heeft 2 extra sensoren ingebouwd om te bepalen in hoeverre het filament is ingevoerd. De eerste sensor zit voor de tandwielen welke het filament doorvoeren. De 2e sensor zit achter deze tandwielen. Dit moet straks voor de ERCF een goede indicatie geven hoeveel filament er nog doorgevoerd moet worden voordat het nieuwe filament klaar is om geprint te worden. Op de onderstaande fotoos zitten deze sensoren nog niet gemonteerd, ben mijn zakje met microschakelaars weer eens kwijt..... Ze moeten hier ergens liggen, maar ja, waar....

De extruder bestaat 2 grote onderdelen, en een aantal kleinere onderdelen. Ik ben blij dat ik extra tijd in het verleden heb genomen om mijn printer goed af te stellen: alle onderdelen welke in elkaar moeten passen vertonen hoegenaamd geen spelen en passen als een .... in een ..... (vul dit zelf maar in :D )
20250317_215222.jpg
Het loopwerk van deze extruder is de vaak gebruikte BMG set van Bondtech. Deze gebruikte ik in het verleden tot volle tevredenheid ook in mijn Afterburner.
20250317_215316.jpg
De arm welke de tandwielen aandrukt heb ik geprint in de feloranje accentkleur van mijn printer
20250317_215923.jpg
20250317_215958.jpg
Toegevoegd in 5 minuten 9 secondes:
Het filament er met de hand even doorgevoerd en alles loopt soepel. Onderin de extruder zit een M3 smeltmoer zodat straks bij het afsnijden van het filament er geen overvloedige slijtage gaat optreden. Ook door deze smeltmoer loopt het filament soepel door
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

wel weer interessant om te volgen👍
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Een mooi project, maar waar ik het meest benieuwd naar ben is de uiteindelijke verbetering die je behaald met deze extruder. Gaat hij bijvoorbeeld de Bambulab printers met voorsprong verslaan?
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Jan_S
Netherlands

Bericht door Jan_S »

Interessant!
Met vriendelijke groet,

Jarno

Creality CR10s Pro V2 - SKR E3 mini V3 - klipper - 5" klipperscreen - Fusion360 - Cura
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Mijn doel is om straks te kunnen werken met een mmu. Om de tipshaping te omzeilen was ik op zoek naar een mogelijkheid om het filament af te snijden, vandaar de Filametrix. Een betere printer dan een fabrieksprinter is niet mijn streven. Zou leuk zijn maar niet de bedoeling. Gewoon lekker klooien met een printer die kwalitatief naar mijn maatstaven items kan printen.
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

De schakelaartjes zijn weer gevonden: ze lagen gewoon recht voor mijn neus maar ik keek er overheen. De twee sensoren zijn verwerkt in de extruder.
20250323_172358.jpg
Het volgende onderdeel is de voorkap. Hierin komen de twee ventilatoren voor de hotend en het te printen object. Ook komen er 3 meerkleuren LEDs in zodat het onderwerp belicht kan worden, en de status van de printer weergegeven kan worden. Totaal overbodig (hij print ook wel zonder LEDs), maar het heeft wel een extra blingbling gehalte. :lol:
20250323_172447.jpg
De originele Stealthburner heeft het Voron symbool aan de voorkant. Dat wil je (ik) dus niet hebben op een ZeroG Mercury One.1 !. Op zoek gegaan op internet en is al iemand geweest die er het zelfde over dacht: er is dus al een voorkap met ZoroG symbool.
20250323_172504.jpg
De LED achter het ZeroG symbool wordt voorzien van een extra afscherming om strooilicht tegen te gaan. Er moet nog een venstertje geprint worden van transparant filament maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
20250323_172541_2.jpg
Voor vanavond en morgenavond staat het bedraden van de voorkap in de planning.
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Ik heb mijn ender 5 ook omgebouwd naar zeroG maar dan met een eva printkop. Ik moet alleen nog een goed slicerprofiel vinden of maken voor orcalsicer. Hij print en ook de kwaliteit is al behoorlijk maar op snelheid nog lang niet.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in