Mijn bureau ligt alweer vol met allerlei geprinte onderdelen. Het is nog even wachten op nieuwe snaren en dan kan ik de ombouw daadwerkelijk kan starten. (hopelijk volgende week vrijdag....). Tot die tijd kan ik de ombouw in stapjes met jullie delen. Vanavond zullen de eerste foto's met beschrijving geplaatst worden.
Waarom deze ombouw, zal je je misschien afvragen. Een project wat ik nog heb liggen is het printen en bouwen van de ERCF (een module om met meerdere kleuren gelijktijdig te printen).
Bij het wisselen van de filamentkleur kan je klakkeloos het filament terugvoeren maar dan bestaat de kans dat je draden trekt in je filamenttube. Als je tube door de ERCF verplaatst word naar de nieuwe gewenste kleur kan zo'n draad flink in de weg zitten. Een optie is om tipshaping toe te passen. Door het filament met gecontroleerde stappen heen en weer te doen in de printkop, in combinatie met een afkoelende printkop kan je de draden voor een groot gedeelte wegwerken. Ervaring van andere gebruikers is dat tipshaping vaak mis gaat en per type, fabrikant, en kleur van je filament anders ingesteld moet worden.
Ter vervanging van tipshaping word je filament teruggetrokken uit je printkop en voordat de ontstane draad bij de tandwielen van je extruder komt word je filament afgesneden. Hierdoor krijg je een mooi recht afgesneden filament zonder draden.
Houdt wel in dat je een mogelijkheid moet hebben om af te snijden. Met mijn huidige opbouw van de printkopwagen (EVA2.4) is er geen kant en klare snijmogelijkheid aanwezig. Ik heb nu gekozen om de Filametrix te gaan gebruiken: printkop blijft mijn Rapido V2 HF, extruder wordt Clockwork V2(met filamentdetectie zowel voor als achter de extruder tandwielen), BLTouch word verwerkt in de wagen, EBB36 blijft behouden, en snijmogelijkheid komt tussen extruder en Rapido V2 HF.
Kort om: leuk project zodat straks de ERCF goed ondersteund kan worden. Vanavond de eerste bouwimpressies.
Toegevoegd in 10 uren 38 secondes:
Dit is de EVA2.4 opbouw welke ik op het ogenblik hanteer. Hierop zitten de volgende onderdelen:
- Rapido V2 HF
- BLTouch
- Sherpa mini
- EBB36
De rail met begeleiding zit nu nog bovenop de x-balk. Deze komt straks voor de nieuwe wagen aan de voorkant te zitten.
Hiervoor moeten de bevestigingen ook aangepast worden omdat de aansluiting van de snaren op de nieuwe wagen niet op dezelfde afstand ten opzichte van de balk bevestigd zitten.
Hiervoor heb ik andere bevestigingen geprint. Hij staat hier nog even kaal bovenop de balk. Straks bij de werkelijke ombouw worden alle onderdelen van het loopwerk omgezet.