NineLizard's Designs & Prints
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
NineLizard's Designs & Prints
Nee, geen draken. Zo goed ben ik nog niet
Ben m'n Sunla S1 filament dryer aan het modden, en wilde het iets anders doen dan de 'Turbo Mod MK2'. Hier het voorlopige ontwerp. Mijn idee is een paar gaten in de bodem, zaakje er onder schroeven, done. Ik wil het deksel intact laten, en vind dit er mooier uitzien. Is gelijk een goede vingeroefening voor andere zaken
Ik ben 'm nu aan het printen met wat oud PLA, om te kijken of alles past. Ik had nog een rol oud silverkleurig PLA liggen wat al jaren buiten de verpakking lag. Dat trok met de default settings krom (hoeken kwamen omhoog) en delamineerde. Een nieuwe proefprint met snelheid op 40% en de temperatuur vijf graadjes omhoog loste dat up. Printduur is ca. 4.5 uur met deze settings.
Hieronder de proefprints.
Hij is nu aan het printen in PLA, met hopelijk alle foutjes in het ontwerp eruit. Daarna is het de beurt aan ABS. (PLA kan de temperaturen van een filament dryer niet echt hebben )
Toegevoegd in 23 uren 57 minuten 44 secondes:
Resultaat:
Nog een paar kleine wijzigingen, en dan is het de beurt aan ABS...
Ben m'n Sunla S1 filament dryer aan het modden, en wilde het iets anders doen dan de 'Turbo Mod MK2'. Hier het voorlopige ontwerp. Mijn idee is een paar gaten in de bodem, zaakje er onder schroeven, done. Ik wil het deksel intact laten, en vind dit er mooier uitzien. Is gelijk een goede vingeroefening voor andere zaken
Ik ben 'm nu aan het printen met wat oud PLA, om te kijken of alles past. Ik had nog een rol oud silverkleurig PLA liggen wat al jaren buiten de verpakking lag. Dat trok met de default settings krom (hoeken kwamen omhoog) en delamineerde. Een nieuwe proefprint met snelheid op 40% en de temperatuur vijf graadjes omhoog loste dat up. Printduur is ca. 4.5 uur met deze settings.
Hieronder de proefprints.
Hij is nu aan het printen in PLA, met hopelijk alle foutjes in het ontwerp eruit. Daarna is het de beurt aan ABS. (PLA kan de temperaturen van een filament dryer niet echt hebben )
Toegevoegd in 23 uren 57 minuten 44 secondes:
Resultaat:
Nog een paar kleine wijzigingen, en dan is het de beurt aan ABS...
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Met Bambu Labs X1C voorzie ik geen problemen met ABS. Met een doorsnee printer had je ongetwijfeld nog wel voor wat uitdagingen komen te staan.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Ik zit echt op de rand van het printbed, en merk dat het ABS toch omhoog komt. Het is ook een vrij groot ding (ca. 25 cm lang).
Heb de bed temperatuur iets verhoogd, en de plaat goed schoongemaakt. Nog maar eens proberen. Ik had eigenlijk stiekum gehoopt dat de kamer iets verder zou verwarmen naar 50 graden of zo. Ben 'm nu aan het voorverwarmen via het bed, maar kom niet hoger dan 42 bij een bed temperatuur van 95, met chamber fan op 100%.
Dit is 123-3D Jupiter ABS, maar ik heb dacht ik ook nog ander spul liggen. Om heel eerlijk te zijn: ik heb vrijwel geen ervaring in het printen met ABS.
Heb de bed temperatuur iets verhoogd, en de plaat goed schoongemaakt. Nog maar eens proberen. Ik had eigenlijk stiekum gehoopt dat de kamer iets verder zou verwarmen naar 50 graden of zo. Ben 'm nu aan het voorverwarmen via het bed, maar kom niet hoger dan 42 bij een bed temperatuur van 95, met chamber fan op 100%.
Dit is 123-3D Jupiter ABS, maar ik heb dacht ik ook nog ander spul liggen. Om heel eerlijk te zijn: ik heb vrijwel geen ervaring in het printen met ABS.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Slice je object met een brim zodat er een extra rand omheen komt waardoor hij meer wordt vastgehouden. Ik weet niet of de Bambu of Orca slicer de optie heeft, maar in Cura kun je op de hoeken ook kiezen voor "Tab Anti Warping". dat zijn ronde pads die op de hoeken dienen als een soort van brim.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Yeah, ik slice met een brim. Zie eerdere post, daar zie je in het plaatje een blauwe rand (de brim). Ik zat al volledig op de randen van de plaat. Ik wil eigenlijk niet het deksel (aka bodem) in twee stukken printen. De rest heb ik zo ontworpen dat ik het doormidden kan snijden (met wat extra werk) als het teveel warpt. Liever niet natuurlijk
Heb wat lopen peuteren, en de interlayer adhesie mag wel wat beter. Misschien ook de temperatuur ietsje omhoog...
Heb wat lopen peuteren, en de interlayer adhesie mag wel wat beter. Misschien ook de temperatuur ietsje omhoog...
Laatst gewijzigd door NineLizards op 07/07/24, 03:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
- Locatie: Op m'n achterwerk
- Contacteer:
Ik zet m'n ABS bed temp op 110° voor de 1e laag en vanaf de 2° laag op 100, maar de X1/P1 printers zijn 'zo lek als een zeef' als het op luchtdichtheid aankomt, en (warme lucht) kan aan alle kanten ontsnappen. Aan de achterkant heb ik "een sound muffler" hangen die tegelijk ook wat geïsoleerd is, en aan de deur vooraan heb ik simpel weg links een strook tape gehangen. Zelfs zonder de muffler haalt de mijne door bed temps van 110/100 makkelijk 50+ maar (heb ik zelf ook onlangs geleerd), ideaal zou zijn 60+ en dat haalt de X1 niet zonder actieve kamer verwarming. Daarvoor moet je de X1E hebben met een actieve chamber heater of iets printen/maken.
Als tussenoplossing gebruik deze low profile klemmen om het bed vast te klemmen, maar is er dan nog genoeg warping dan kan je model effectief loskomen van het bed ipv het magnetisch oppervlak van het bed. Zelfde effect
Als tussenoplossing gebruik deze low profile klemmen om het bed vast te klemmen, maar is er dan nog genoeg warping dan kan je model effectief loskomen van het bed ipv het magnetisch oppervlak van het bed. Zelfde effect
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
De brim zie ik nu inderdaad, maar die is vrij klein. Ik gebruik bij ABS meestal een bredere, maar je hebt weinig ruimte bij dit model. Misschien lukt het om een tochtscherm mee te printen. Maar ik weet ook daarvan niet of die ook in de genoemde slicers zit. Plus dat als het wel kan hij erg dicht op het object komt. Maar wie weet helpt het. Tochtscherm kun je eventueel mee ontwerpen als het niet in je slicer zit.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Ik zie dat default de ventilatoren iets doen. Daar kan ik nog wat mee spelen, net als de temperatuur. En de brim groter zetten is geen probleem, de slicer is slim genoeg om dat deel van de brim weg te laten wat buiten het printbed valt. Nu is het deksel (de onderkant) iets kritischer dan de bovenkant (het hoge deel). Een nieuwe print met aangepaste settings loopt nu.
Komt deze ook los, dan probeer ik eens met de fans geforceerd uit, en de brim een stuk groter. Daarna probeer ik een andere rol (ander merk) ABS. En tot slot zou ik nog een andere build plate kunnen overwegen. Is er eentje welke het beste werkt voor ABS?
Toegevoegd in 2 uren 22 minuten 53 secondes:
- de chamber temperatuur opnemer is nutteloos (zonder fan in ieder geval)
- na ca. 15 minuten opwarmen haalt de chamber ca. 52 graden
In de comments meldt hij dan ook nog dat de printer onnauwkeurig werd bij 70 graden.
Na wat fotos te hebben bekeken lijkt het erop dat er geen denderende afscheiding is tussen electronica en de kamer. Veel hoger dan 60 wil je zeker niet gaan. Mogelijk dat een laagje isolatie tegen de achterwand, op de bodem, en tegen de zijwanden genoeg is om sneller op te warmen, maar te warm helpt je printer zeker om zeep. Tijd voor een dedicated nylon / ABS printer
Komt deze ook los, dan probeer ik eens met de fans geforceerd uit, en de brim een stuk groter. Daarna probeer ik een andere rol (ander merk) ABS. En tot slot zou ik nog een andere build plate kunnen overwegen. Is er eentje welke het beste werkt voor ABS?
Toegevoegd in 2 uren 22 minuten 53 secondes:
Is 110 niet boven de glas temperatuur van ABS?
Deze Duitse meneer heeft een Bambu geisoleerd, en gekeken hoe heet het ding wordt.gehangen. Zelfs zonder de muffler haalt de mijne door bed temps van 110/100 makkelijk 50+ maar (heb ik zelf ook onlangs geleerd)
- de chamber temperatuur opnemer is nutteloos (zonder fan in ieder geval)
- na ca. 15 minuten opwarmen haalt de chamber ca. 52 graden
In de comments meldt hij dan ook nog dat de printer onnauwkeurig werd bij 70 graden.
Na wat fotos te hebben bekeken lijkt het erop dat er geen denderende afscheiding is tussen electronica en de kamer. Veel hoger dan 60 wil je zeker niet gaan. Mogelijk dat een laagje isolatie tegen de achterwand, op de bodem, en tegen de zijwanden genoeg is om sneller op te warmen, maar te warm helpt je printer zeker om zeep. Tijd voor een dedicated nylon / ABS printer
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
De glastemperatuur van ABS ligt inderdaad rond de 105 graden. Maar van PLA rond de 60 graden en dat printen de meesten ook op een bed van 60 graden. Het betekent ook niet dat het materiaal meteen als een pudding in elkaar zakt, daar moet het echt nog een stukje warmer voor worden en de smelt-/vloeitemperatuur bereiken. De smelttemperatuur ligt voor ABS pas rond de 190 graden. Daarom moet je ook altijd zorgen dat als je na gebruik van ABS overstapt op bijvoorbeeld PLA je de wissel doet met een hoge temperatuur om te voorkomen dat er ABS in de printkop achterblijft dat bij PLA printen dan verstopping kan geven.
Ik print op mijn printer ABS ook op een printbed van 110 graden.
ABS print je in principe altijd ZONDER part cooling. Ventilator dus uit zetten. Soms kan het nodig zijn een weinig koeling toe te voegen, bijvoorbeeld ter bevordering van een goede bridging of overhangs. Begin met iets van 20% en mocht dat niet genoeg zijn probeer dan in stapjes van 5% wat meer koeling. Is de bridging of overhang geprint zet de koeling dan weer uit.
Mijn printer heeft een open behuizing en ik kan er, al kost het soms wel wat moeite, redelijk goede ABS print mee maken. Dus met een gesloten behuizing moet het echt prima kunnen lukken. Ik print ABS meestal op een temperatuur van rond de 250 graden. Beetje afhankelijk van het merk.
Ik print op mijn printer ABS ook op een printbed van 110 graden.
ABS print je in principe altijd ZONDER part cooling. Ventilator dus uit zetten. Soms kan het nodig zijn een weinig koeling toe te voegen, bijvoorbeeld ter bevordering van een goede bridging of overhangs. Begin met iets van 20% en mocht dat niet genoeg zijn probeer dan in stapjes van 5% wat meer koeling. Is de bridging of overhang geprint zet de koeling dan weer uit.
Mijn printer heeft een open behuizing en ik kan er, al kost het soms wel wat moeite, redelijk goede ABS print mee maken. Dus met een gesloten behuizing moet het echt prima kunnen lukken. Ik print ABS meestal op een temperatuur van rond de 250 graden. Beetje afhankelijk van het merk.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Welk merk ABS en welke temperatuur settings gebruiken jullie meestal?
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast