Vlakke print lost en trekt krom
Vlakke print lost en trekt krom
Hallo iedereen,
Ik heb mij een paar weken geleden een Ender 3 S1 PRO gekocht en ben zeer tevreden over het toestel.
Heb tot hier toe al redelijk wat geprint (kleine dingen maar ook dictower van Catan bv) en dat gaat redelijk goed.
Ik leer stilletjes aan elke dag meer en meer over de instellingen en alles af te regelen.
Echter heb ik met grote vlakke prints soms het probleem dat die loskomen aan de zijkant en dan trekken ze beetje krom waardoor het resultaat niet is wat het moet zijn.
Gisteren had ik bv via OpenScad een onderlegger voor glazen (coaster) van 11cm diameter weer het probleem dat hij op 1 punt aan de zijkant lost en daardoor gaf het geen mooi resulaat. Ik had met een brim gewerkt van 8 mm breed maar in de helft van de print loste die dus hier en daar.
Voor het bakje van de Catan dicetower (ook bijna heel men printbed vol) had ik dat ook tijdens het printen met een brim. Daar heb ik het opgelost met men printbed terug te kalibreren en ik heb een raft gebruikt. Toen was het resultaat perfect.
Enkel stel ik me nu de vraag of ike cht elke keer die Raft moet gebruiken. Ik wil nu een 30-tal coasters printen (telkens met een andere naam in) en als ik elke keer een raft moet gebruiken ben ik 60 meter PLA extra kwijt. Is wat weggesmeten geld uiteraard .
Zijn er hier mensen die hier ervaring in hebben ?
Thx
Ik heb mij een paar weken geleden een Ender 3 S1 PRO gekocht en ben zeer tevreden over het toestel.
Heb tot hier toe al redelijk wat geprint (kleine dingen maar ook dictower van Catan bv) en dat gaat redelijk goed.
Ik leer stilletjes aan elke dag meer en meer over de instellingen en alles af te regelen.
Echter heb ik met grote vlakke prints soms het probleem dat die loskomen aan de zijkant en dan trekken ze beetje krom waardoor het resultaat niet is wat het moet zijn.
Gisteren had ik bv via OpenScad een onderlegger voor glazen (coaster) van 11cm diameter weer het probleem dat hij op 1 punt aan de zijkant lost en daardoor gaf het geen mooi resulaat. Ik had met een brim gewerkt van 8 mm breed maar in de helft van de print loste die dus hier en daar.
Voor het bakje van de Catan dicetower (ook bijna heel men printbed vol) had ik dat ook tijdens het printen met een brim. Daar heb ik het opgelost met men printbed terug te kalibreren en ik heb een raft gebruikt. Toen was het resultaat perfect.
Enkel stel ik me nu de vraag of ike cht elke keer die Raft moet gebruiken. Ik wil nu een 30-tal coasters printen (telkens met een andere naam in) en als ik elke keer een raft moet gebruiken ben ik 60 meter PLA extra kwijt. Is wat weggesmeten geld uiteraard .
Zijn er hier mensen die hier ervaring in hebben ?
Thx
-
PrintEngineer
Kromtrekken is bijna altijd temperatuur gerelateerd en kent diverse oorzaken. Zo kan het zijn dat er teveel temperatuur opbouw in het ontwerp zit. Dan heeft de part cooler je aandacht nodig. Ook kan het zijn dat het heatbed in het midden veel warmer is dan langs de randen en het afkoelen onregelmatig verloopt. Hierdoor krimpt het materiaal langs de randen sneller dan in het midden. En nog een veel voorkomende oorzaak is een vettig heatbed wat zorgt voor een slechte hechting. In dat geval zou schoonmaken het moeten oplossen
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Bedankt voor de feedback.
Ik had idd ook al aan de temperatuur gedacht eerlijk gezegd.
Ik weet niet of ik dat kaan regelen dat de temp. aan de zijkanten even hoog ligt dan in het midden van de plaat.
Het ontvetten ga ik idd eens doen. ZIjn er speciale prodcuten dat er hiervoor gebruikt worden of speelt dat geen rol ?
Wat bedoel je juist met de Part Cooler ? Sorry, ben nog redelijk nieuw in de 3D-Print wereld
Ik had idd ook al aan de temperatuur gedacht eerlijk gezegd.
Ik weet niet of ik dat kaan regelen dat de temp. aan de zijkanten even hoog ligt dan in het midden van de plaat.
Het ontvetten ga ik idd eens doen. ZIjn er speciale prodcuten dat er hiervoor gebruikt worden of speelt dat geen rol ?
Wat bedoel je juist met de Part Cooler ? Sorry, ben nog redelijk nieuw in de 3D-Print wereld
-
PrintEngineer
Voor een meer homogene temperatuur in het heatbed kan je ervoor kiezen om het heatbed aan de onderkant te isoleren met een geschikt foam sheet.
Ontvetten kan je doen met schoonmaak alcohol. Dat laat in principe geen residu achter.
De part cooler zorgt ervoor dat het vers geëxtrudeerde filament snel afkoelt. De uitblaasmond zit vlak bij de nozzel en staat als het goed is op naar het object gericht
Ontvetten kan je doen met schoonmaak alcohol. Dat laat in principe geen residu achter.
De part cooler zorgt ervoor dat het vers geëxtrudeerde filament snel afkoelt. De uitblaasmond zit vlak bij de nozzel en staat als het goed is op naar het object gericht
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Welkom.
Als je nieuw bent in de 3D wereld dan zou ik eerst eens de zoekfunctie gebruiken.
Een vraag stellen en antwoord krijgen gaat je niets leren over je machine, hoe 3D printen werkt etc etc.
60m draad voor een raft? Misschien je ontwerp eens nakijken cq. hoe je wilt gaan printen.
Probleem en oplossing zit heel vaak voor de 3D printer
Als je nieuw bent in de 3D wereld dan zou ik eerst eens de zoekfunctie gebruiken.
Een vraag stellen en antwoord krijgen gaat je niets leren over je machine, hoe 3D printen werkt etc etc.
60m draad voor een raft? Misschien je ontwerp eens nakijken cq. hoe je wilt gaan printen.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Het kam ook zijn dat de part cooler te hard draait , je kun deze ook in je slicer op 70% laten draaien .
En haarlak werkt ook goed dat plakt als een malle .
En haarlak werkt ook goed dat plakt als een malle .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
Hey, thx3DWim schreef: ↑06/12/24, 14:13 Welkom.
Nee doe veel opzkoekwerk idd en filmpjes op youtube enzo.
Ja 1 coaster is zonder raft iets van een 5 meter en met raft 7,5m dus als ik er 30 wil hebben is het toch 75 meter voor de vuilbak eigenlijk
Tip: gebruik de quote functie niet als je gewoon antwoord in een topic.
Met zoekfunctie bedoel ik die van dit forum. Kromtrekken is al 100derden keren beschreven.
Voor je onderzetters heb je helemaal geen raft nodig.
Ik ben nu ook an het printen met een diameter van 12cm. Om kromtrekken te voorkomen zet ik het bed op 65graden. Gewoon omdat dan de print bij een kamertemp. van 17grd. niet kromtrekt door afkoelen.
Verder meld je niet of je de printer volledig gekalibreerd hebt zowel op doorvoer als vlakheid (hoogte).
8 van de 10 problemen komen daardoor: verkeerd of verlopen nul-instelling zeg maar.
Met zoekfunctie bedoel ik die van dit forum. Kromtrekken is al 100derden keren beschreven.
Voor je onderzetters heb je helemaal geen raft nodig.
Ik ben nu ook an het printen met een diameter van 12cm. Om kromtrekken te voorkomen zet ik het bed op 65graden. Gewoon omdat dan de print bij een kamertemp. van 17grd. niet kromtrekt door afkoelen.
Verder meld je niet of je de printer volledig gekalibreerd hebt zowel op doorvoer als vlakheid (hoogte).
8 van de 10 problemen komen daardoor: verkeerd of verlopen nul-instelling zeg maar.
Laatst gewijzigd door 3DWim op 06/12/24, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die een raft gebruiken. In principe moet je voor bijna alles zonder raft kunnen printen. Als het een vlakke print is met veel contactvlak dan zou een PLA print eigenlijk niet mogen kromtrekken/loslaten.
Er zijn hierboven al een aantal zaken genoemd die tot de meest voorkomende oorzaken behoren. Maar als je bed niet krom is, goed is geleveld, schoon is, er geen tocht is en de partfan niet verkeerd blaast en de bedtemperatur 60 graden is dan zou je probleemloos moeten kunnen printen. Als ze dan toch nog loskomen kun je, zoals boven ook al is aangegeven, een hechtspray of een Pritstift gebruiken. Maar met de huidige kwaliteit printbedden zou dat eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Vroeger gebruikte ik het vaak, tegenwoordig nooit meer.
Er zijn hierboven al een aantal zaken genoemd die tot de meest voorkomende oorzaken behoren. Maar als je bed niet krom is, goed is geleveld, schoon is, er geen tocht is en de partfan niet verkeerd blaast en de bedtemperatur 60 graden is dan zou je probleemloos moeten kunnen printen. Als ze dan toch nog loskomen kun je, zoals boven ook al is aangegeven, een hechtspray of een Pritstift gebruiken. Maar met de huidige kwaliteit printbedden zou dat eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Vroeger gebruikte ik het vaak, tegenwoordig nooit meer.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Meestal goed je buildplate met heet water en een beetje afwasmiddel afspoelen en dan met een stuk keukenpapier afdrogen. Niet meer met de vingers aan het oppervlak komen want dan heb je er meteen weer wat vet op. Ik gebruik soms mousears in orcaslicer om de hoekjes wat beter te laten hechten en dat is het. Ik gebruik wel vrijwel altijd pei buildsheets.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in